تبیان، دستیار زندگی
صلوات از ناحیه ما درخواست رحمت از خداوند است و با رحمت او امور دنیا و آخرت سامان می گیرد. بنابراین هرگاه بر امام زمانمان درود فرستیم، طلب رحمت برای حضرت است، در تمام اموری که در دنیا و آخرت متعلق به اوست.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

قدمی کوچک برای ادای حق امام زمان (عج)

یا مهدی امام زمان فرج دوازدهم المهدی ظهور

صلوات از ناحیه ما درخواست رحمت از خداوند است و با رحمت او امور دنیا و آخرت سامان می گیرد. بنابراین هرگاه بر امام زمانمان درود فرستیم، طلب رحمت برای حضرت است، در تمام اموری که در دنیا و آخرت متعلق به اوست. در کتاب مکیال المکارم آمده است : "چون ما نمى‏توانیم حقوق آن حضرت را ادا نماییم و شکر وجود و فیوضاتش را آن طور که شایسته است، به جا آوریم بر ما واجب است آن مقدار از اداى حقوق آن حضرت را که از دستمان ساخته است، انجام دهیم. بهترین امور در زمان غیبت آن حضرت، انتظار فرج آن بزرگوار و دعا براى تعجیل فرج او و اهتمام به آنچه مایه خشنودى آن جناب و مقرب شدن در آستان اوست، مى‏باشد."


درود فرستادن بر آن حضرت

و آنچه بر فضیلت و تاکید آن دلالت دارد چند امر است از جمله:

1- اینکه درود و صلوات از اقسام دعا کردن است پس تمام آنچه در فضیلت دعا برای آن حضرت رسیده شامل آن نیز می شود، چون صلوات از ناحیه ما درخواست رحمت از خداوند است و با رحمت او امور دنیا و آخرت سامان می گیرد بنابراین هرگاه ما بر امام زمانمان درود فرستیم به اینکه بگوییم: اللهم صلی علی مولانا و سیدنا صاحب الزمان؛ یا با امثال این عبارت صلوات بفرستیم این کار طلب رحمت برای حضرت است در تمام اموری که در دنیا و آخرت متعلق به اوست.

پس در این خواسته ما از خداوند طلب کردن حفظ آن جناب و حفظ یاران و دوستانش از هرگونه گزند و درخواست هرگونه هم و غم از قلب مقدسش و دل دوستانش و تقاضای تعجیل فرج و ظهورش و موجبات خشنودیش از جهت پیروزی بر دشمنان دین و برپا سازی کارهای نیک و گسترش عدل در سراسر زمین و رستگاری پیروان و مۆمنان به واسطه آن حضرت به بهشت و ... از اقسام مختلف رحمت واسعه الهی که به اولیای خود اختصاص داده و شماره آنها را کسی جز خودش نمی داند در این صلوات ما نهفته است از خدای تعالی خواهانیم که ما را از یاران مولایمان صاحب الزمان قرار دهد و از دوستانش که در دنیا و آخرت عنایتش را به آنان اختصاص می دهد محسوب فرماید که او نزدیک و اجابت کننده دعاست.

2- تمام آنچه در فضیلت صلوات فرستادن بر خاندان پیامبر روایت شده و روایاتی که دلالت دارند بر اینکه درود فرستادن بر پیامبر اکرم جز با درود فرستادن بر ایشان تمام نیست که این روایات بسیار و در کتب اخبار ذکر گردیده است.

سبب زنده نگه داشتن یاد امام غایب در دل منتظران می گردد. یاد امام زمان(عج) توجه به ارزش های دین و اصول اخلاقی را در دلها جوانه می زند و برعکس غفلت از یاد و خاطره امام یکی از دلایل عمده پژمردگی و سستی ارزش های الهی وانسانی در جوامع مسلمان است

3- وارد شدن صلوات بر خصوص آن حضرت در بسیاری از دعاهایی که از امامان رسیده و این بر کسی که پیرامون این مطلب جستجو نماید پوشیده نمی ماند.

4- وارد شدن طلب توفیق برای درود فرستادن بر آن حضرت به طور خاص در دعایی که از ناحیه شریف آن جناب به واسطه شیخ اجل ابوعمر عمری روایت گردیده و محل شاهد از آن دعا این عبارت است؛ "و ذکر آن حضرت و انتظارش و ایمان و یقین قوی به او در ظهورش و دعا برای آن جناب و درود فرستادن بر او را از یاد ما مبر..."

5- امر به درود فرستادن بر آن جناب به طور خاص در اخبار متعدد و ازجمله در روایتی از سید اجل علی بن طاووس درکتاب جمال الاسبوع و دیگران به طور مسند از مولایمان حضرت حسن بن علی عسکری(علیه السلام) آورده اند که بر هر کدام از امامان به طور خاص صلواتی یاد فرموده اند.

گفتم که خدایا مرادی بفرست     

طوفان زده ام راه نجاتی بفرست

فرمود که با زمزمه ی یا مهدی        

نذر گل نرگس صلواتی بفرست

دعا از هر حیث مخصوصا برای سلامتی امام زمان(عج) آثار و برکات فراوانی دارد از جمله:

1- نشانگر علاقه و محبت مسلمانان به ایشان است. اگر چه دوستی تمام ائمه معصومین بخشی از ایمان و شرط قبولی اعمال است، در عین حال دعا کردن در حق امام زمان(عج) موجب ازدیاد محبت آن حضرت در دل و در نتیجه موجب تقویت ایمان می گردد.

تمام آنچه در فضیلت صلوات فرستادن بر خاندان پیامبر روایت شده و روایاتی که دلالت دارند بر اینکه درود فرستادن بر پیامبر اکرم جز با درود فرستادن بر ایشان تمام نیست که این روایات بسیار و در کتب اخبار ذکر گردیده است

2- اظهار تجدید عهد و پیمان با آن حضرت است و محتوای پیمان با آن حضرت را دین داری و شریعت محوری و تصمیم قلبی بر اطاعت امر امام(علیه السلام) و یاری رساندن او با نثار جان و مال تشکیل می دهد. تجدید بیعت با آن حضرت(عج) کاری است که بعد از هر نماز از فرایض پنجگانه، یا در هر روز یا در هر جمعه انجام می شود مستحب است. هر روز بعد از نماز صبح دعاهایی که مربوط به وجود مبارک امام عصر(عج) است خوانده شود. دعای شریف «اللهم بلغ مولای صاحب الزمان صلوات الله علیه عن جمیع المۆمنین...» و نیز «دعای عهد» (مفاتیح الجنان، ص891 و 892) شاهدی برای این سخن است.

3- سبب زنده نگه داشتن یاد امام غایب در دل منتظران می گردد. یاد امام زمان(عج) توجه به ارزش های دین و اصول اخلاقی را در دلها جوانه می زند و برعکس غفلت از یاد و خاطره امام یکی از دلایل عمده پژمردگی و سستی ارزش های الهی وانسانی در جوامع مسلمان است.

               دلت گر که یک لحظه غافل نشیند                        خدنگ بلا بر دل دل نشیند

4- کسی که سلامتی امام زمانش برایش مهم است، مسلما آزردن آن حضرت برایش سخت است در نتیجه دعا برای سلامتی آن حضرت، انسان را بر انجام کارهایی وامی دارد که موجب خشنودی آن حضرت و در نتیجه سبب رسیدن به مقام رضوان الهی می گردد.

5- دعا بسیار مۆثر است و موجب فرج آن حضرت و نیز فرج و گشایش در زندگی مۆمنان می شود.

6- موجب قرب الهی است. امام مهدی (عج) در خصوص زیارت آل یس می فرمایند: «هرگاه خواستید به وسیله ما به خداوند و به ما توجه کنید این زیارت را که از جانب خداوند انشاء شده است بخوانید» (مفاتیح الجنان، ص 863)

فاطمه محمدی    

بخش مهدویت تبیان


منابع:

خبرگزاری شبستان

سایت پرسمان

وبلاگ صد صلوات

مطالب مرتبط:

برخیز به یاد او 

حق پیشوایی امام عصر (علیه السلام) 

ارزش لحظه‌ای دلتنگی برای امام زمان(عج) 

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.