تبیان، دستیار زندگی
همایش خواهران پیشکسوت امداد درمان دفاع مقدس تالار هویزه باغ موزه دفاع مقدس تهران برگزار شد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

جامعه پزشكی را دریابید

همایش خواهران پیشکسوت امداد درمان دفاع مقدس


همایش خواهران پیشکسوت امداد درمان دفاع مقدس تالار هویزه باغ موزه دفاع مقدس تهران برگزار شد.

جامعه پزشكی را دریابید

در این همایش سردار اخوان رئیس بهداری نیروی زمینی سپاه گفت: توانمندی‌ها و قابلیت‌های درمانی و امدادی بانوان در دفاع مقدس باید الگویی مطرح در حوزه سلامت و امداد قرار گیرد، چرا كه امدادرسانی خواهران در دفاع مقدس با مقایسه سایر جنگ‌ها منحصر به فرد بود.

وی ادامه داد: جامعه پزشکی زنان در دوران دفاع مقدس و در بحث امداد و انتقال مجروحان به پشت جبهه و بیمارستان‌ها اقدامات ویژه‌ای انجام داد که برای تبیین این اقدامات ماندگار خود خواهران امدادگر جنگ باید ما را یاری کنند. این اقدامات باید با حضور خودشان مستندسازی و به عنوان یک تجربه عملی به دانشگاه‌ها برای انتقال به دانشجویان امروز منتقل شود.

سردار اخوان‌ یادآور شد: متأسفانه انتقال این قابلیت‌ها در کارگروه‌های مربوط به بانوان تاکنون عملی نشده که بخشی از این خلاء مربوط به ما و بخشی هم مربوط به خود امدادگران است. ما باید فردای قیامت در قبال شهدا و اقدامات آن‌ها و اینکه اگر نتوانیم کارهای انجام شده در دفاع مقدس را به نسل امروز و آینده منتقل کنیم، پاسخگو باشیم.

وی همچنین تاثیر خدمات بهداری و امداد را در پیروزی‌ها و عملیات‌ها در حوزه سلامت بر عهده خواهرانبرشمرد.

سردار اخوان مهدوی همچنان گفت: نقش بهداشت و درمان در دفاع مقدس در مقایسه با تمام جنگ‌هایی که تاکنون اتفاق افتاده منحصر به فرد بوده است.

جامعه پزشكی را دریابید

وی گفت: در نقاهتگاه‌ها، ایستگاه‌های تخلیه، بیمارستان‌ها و غیره بخش قابل توجهی توسط جامعه پزشکی زنان انجام شده که باید توسط خود شما مستندسازی و به حوزه‌های دانشجویی ارائه شود تا نسل جوان متوجه خدمات ویژه زنان در 8 سال دفاع مقدس شود.

وی همچنین گفت: این سۆال وجود دارد که حضور ما در این باغ موزه چقدر در ارائه توانمندی‌ها می‌تواند موثر باشد. البته بعضی کارگروه‌های تخصصی رشد سریع داشتند اما کارگروه تخصصی خواهران نتوانسته به خوبی انتظارات را برآورده کند. امید است با حضور شما این عقب‌ماندگی جبران شود.

سردار اخوان مهدوی در دانتهای سخنان خود  بیان کرد: امید است با حضور شما این عقب‌ماندگی جبران شود. هدف ما از تشکیل کارگروه‌ها و پیگیری‌ها و ایجاد زحمت برای عزیزان این است که شهدا از ما نپرسند که این موقعیت وجود داشت تا راه ما را بشناسانید به نسل‌های بعدی اما شما فعالیت نکردید و کوتاهی کردید و نسل جوان از ما مطالبه کند که شما می‌توانستید این تجربیات را در اختیار ما قرار دهید تا در موقعیت‌های دیگر از آن استفاده کنیم.

در ادامه همایش سردار جواد خضرایی مدیرعامل باغ موزه دفاع مقدس و معاون شهرداری تهران در ادامه این همایش ضمن قبولی عزاداری مدعوین و جامعه پزشکی در سوگ امام حسین(ع) و یارانش و همچنین وفات پیامبر اسلام؛ عید ربیع‌الاول را تبریک گفت .

وی از حاضرین پرسید: چرا دفاع مقدس با کارکردهای تربیتی و اخلاقی و ابهاماتی که در بطن آن وجود دارد در جامعه برد پیدا نکرده است و مردمان ما از دفاع مقدس بی‌بهره‌اند؟

جامعه پزشكی را دریابید

مدیرعامل باغ موزه دفاع مقدس در ادامه بیان کرد: اساسا انقلاب اسلامی در نزد معاندین و اپوزیسیون و جوامع مختلف ایراد داشته اما همین معاندین رویکرد مثبتی به دفاع مقدس دارد و به شهدا ارادت می‌ورزند. در کل ما دفاع مقدس را خوب تعریف نکردیم هر وقت خواستیم دفاع مقدس را نشان دهیم ادوات جنگی را آورده‌ایم. اینها ابزار جنگ است که بهتر و بالاتر از آن نزد دشمن ماست.

وی افزود: دفاع مقدس یک کارکرد فرهنگی است و جنس آن گذشته از خود برای منفعت دیگران و جنسی متعالی است. هدف جنگ جهانی دوم یک هدف استعماری بود اما چون حس حماسه در جامعه وجود داشت سعی شد با آمیختن این حس آن  را در جامعه ترویج دهند. این در حالی است که ما رزمندگانی داریم که موجب افتخار هستند و اگر نبودند عملیاتها دچار شکست می‌شدند. اما جایگاه اجتماعی مد نظر است و از آنها به عنوان جامعه ارزشی نام برده نمی‌شود. ما باید بتوانیم این افتخارات اجتماعی را به جامعه معرفی کنیم. نباید خود را به همایش محدود کنیم باید پزشکان خود را در زمینه درمان و امداد دفاع مقدس معرفی کنیم قصدمان از برگزاری این همایش نیز ادای احترام به محضر خواهران امداد دفاع مقدس است. خانم‌ها حضور مختلفی در جای جای جبهه‌های نبرد داشته‌اند این که خانم‌ها در پشت خط نزدیک آن و حتی در خود خط مقدم حضور پیدا کنند به معنای واقعی ایثار است. چون آنها شرعا و عرفا وظیفه‌ای نداشتند اما کارهایی مانند امداد و نجات را به خوبی انجام دادند. آنچه جنگ را به نتیجه رسانده یک سیر ایثارگرانه است و این موفقیت اثر ادوات و تجهیزات جنگ نبوده است.

اساسا انقلاب اسلامی در نزد معاندین و اپوزیسیون و جوامع مختلف ایراد داشته اما همین معاندین رویکرد مثبتی به دفاع مقدس دارد و به شهدا ارادت می‌ورزند

سردار خضرایی همچنین در انتها خاستگاه امدادگران را به عنوان فرد و خدمتگزار در جامعه مطرح کرد راه جبران آن دست به قلم بردن کارگروه خواهران است تا در گروه تدقیق اطلاعات بهداشت و بهداری و همچنین احصاء تاریخ شفاهی شرکت کنند و به مستندسازی تجربیات خود بپردازند.

جامعه پزشكی را دریابید

در انتهای همایش نیز سمیعی، ‌پرستار دفاع مقدس از خاطرات خود یاد كرد و تلخ‌ترین خاطره خود را اولین حمله شیمیایی عراق بیان کرد و گفت: آن روز مجروحان شیمیایی را به استادیوم تختی اهواز آوردند واقعا روز محشر بود. صندلی‌های بتونی ورزشگاه پر از مجروحان شیمیایی شده بود. اوضاع اینقدر فجیع بود که تمام صندلی‌ها مملو از مجروحان شیمیایی بود. کسانی که در آن زمان مدرک رسمی پرستاری خود را مانند من گرفته بودند در آی سی یو شیمیایی خدمت می‌کردند. آی‌سی‌یوی شیمیایی سالن کوچکی از ورزشگاه تختی بود که مجروحان را در آن تحت مراقبت قرار می‌دادند. صبح‌ها در بیمارستان خدمت می‌کردم و شب‌ها به آی‌سی‌یو می‌آمدم. مجروحانی بودند که تمام شب را بیدار می‌ماندند و می‌گفتند خواهر به دادم برس سوختم.

وی ادامه داد: نمی‌دانم اکنون جایگاه آنها کجاست. به خدا هیچ اثری از آنها باقی نمانده است. آنان که آزادی را برای ما ارمغان آورده‌اند از یادها رفته‌اند. چرا ارزش‌ها حفظ نشده است. یادم می‌آید شبی که دو ساعت برای استراحت رفته بودم و برگشتم تختی را خالی دیدم صبح هنگام خروج عکس جوان رعنا و تنومندی را بر دیوان آن تخت مشاهده کردم وقتی پرسیدم پرستاران گفتند همان جانبازی که دیشب شهید شد. جانباز آن تخت بسیار متورم شده بود که اصلا قابل تشخیص نبود که این عکس همان شهید است.

سامیه امینی

بخش فرهنگ پایداری تبیان


مطالب مرتبط:

 نقش زنان در دفاع مقدس

 زنی در محاصره سوسنگرد

 سلاح اصلی من، حجابم بود