تبیان، دستیار زندگی
کریستیانو رونالدو، لیونل مسی و فرانک ریبری، سه نامزد نهایی مرد سال فوتبال 2013 هستند. برنده معتبرترین جایزه فوتبال جهان 13 ژانویه (23 دی) در زوریخ معرفی خواهد شد. یکی از این سه نفر توپ طلا را به خانه خواهد برد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : حسین جوادی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

رونالدو مسی را دریبل خواهد زد ؟ + فیلم


کریستیانو رونالدو، لیونل مسی و فرانک ریبری، سه نامزد نهایی مرد سال فوتبال 2013 هستند. برنده معتبرترین جایزه فوتبال جهان 13 ژانویه (23 دی) در زوریخ معرفی خواهد شد. یکی از این سه نفر توپ طلا را به خانه خواهد برد.


رونالدو و مسی و ریبری

از آن روزی که استنلی ماتئوس در یک مراسم کاملا ساده و بی آلایش در زمستان 1956توپ کوچکی موسوم به توپ طلای اروپا را در یافت کرد تا امروز که جایزه فیفا با عنوان برترین بازیکن اروپا ادقام شده چیزی بیش از شش دهه میگذرد و کیفیت این مراسم هر سال از نظر تجملات و بازی های پروپاگاندا بیشتر میشود.

حاشیه های این مراسم اسکار را هم روسفید کرده و تنها چیزی که در آن اهمیت ندارد این است که آیا آن کسی که به عنوان شایسته ترین بازیکن نامش از سوی بلندگوهای سالن خوانده میشود واقعا شایستگی این عنوان را دارد یا خیر؟ بدون شک وقتی به سیاهه سه نفره نامزدهای توپ طلا نگاه میکنید نمیتوانید بگویید مثلا کریس یا لئو یا فرانکی لیاقت حضور در این فهرست را ندارند ولی اینکه آیا ستاره جوان دیگری نیز بوده که میتوانسته در این میان این فهرست خودش را جا کند سوال برانگیز است؟! واقعا نمیشود به این استدلال خیلی بها داد چون این انتخاب بیشتر از آنکه کیفی باشد سلیقه ای است و شما منوی محدودی در اختیارتان قرار میگیرد مثلا لئو مسی جز قهرمانی در لالیگا و یا صعود به جام جهانی چه نکته مثبت دیگری داشته که باید در جز سه نفر نهایی نامش آورده شود؟

آیا یک ستاره از دورتمند مثل لواندوفسکی یا مولر از بایرن یا حتی ادیسون کاوانی نیمتوانستند به مرحله پایانی صعود کنند؟ وقتی انتخاب بهترین بازیکن به دست سلیقه ها سپرده میشود باید همیشه منتظر سریال تکراری انتخاب ها باشیم و درست زمانی مشمئز کندده خواهد شد که باز هم نام لیونل مسی به عنوان برنده توپ طلا مطرح شود.اما اینکه رای کاپیتان ها و مربیان به علاوه نظر خبرنگرارن مجله فرانس فوتبال کدام ستاره را دوباره خوشبخت میکند حرف و حدیث جداگانه ای دارد چون اگر قرار باشد در اینجا ماهم از این قاعدع مستثنی نباشیم و از روی سلیقه شخصی نظر دهیم پس نمیتوانیم استدلال خود را ثابت کنیم !

پیتر استانتون در یاداشتی جالب در مورد اینکه چرا فرانک ریبری نسبت به لئو و کریس شایسته تر است نوشته بود همسر فرانکی در زیر شومینه خانه شان جایی مخصوص را برای توپ طلا در نظر گرفته و اعتقاد دارد شوهر" فرانک اشتاینش " میتواند این جایزه را تصاحب کند . علم روانشناسی میگوید خانم ریبری نمیخواهد از قافله همسرانی که شوهرانشان ستاره های فوتبال جهان هستند عقب بماند چون همین فرانکی خیلی همسر وفادار و مطمئنی برای او نیست که بخواهد این چنین با بازی تبلیغاتی برای شوهرش خدمت کند (ریبری به دلیل مشکلات اخلاقی پایش به دادگاه کشیده شده بود) اما باز هم این ها ملاک نیست چون فرانکی یکی از همان مهره ای تاثیر گذار باواریایی ها است که سبب شد تا هم یونک هانکس عنوان برتین مربی جهاناز نظر فیفا را به دست آورد و هم اینکه در کسب پنج گانه بایرن در سال 2013 نقش بسزایی داشت . نکته قابل توجه در مورد لئو مسی نیز همین است چون پسرک آرژانتینی نیز تنها در رده باشگاهی تا حدودی موفق بوده و خیلی کارهای خارق العاده در سطح ملی انجام نداده است او نیز مانند فرانکی . اما کریس شرایط اش فرق میکند چون هم در رئال درخشیده و هم اینکه اصلی ترین عنصر پیروزی پرتغال در مرحله پلی اف بوده و نمایش خیره کنند ه اش در دوئل با ابراهیموویج نکته بارزی است که نمی توان کتمان کرد. شاید تنها معضل کریس عدم محبوبیت اش در نزد مربیان و کاپیتان های ملی باشد وگرنه شایسته ترین فرد در میان این سه بازیکن بدون شک کریس رونالدو است .

  • سه ستاره فوتبال اروپاسه ستاره فوتبال اروپا
  • چه کسی سازنده اصلی توپ طلای اروپا است؟

    درست از زمانی که جایزه معتبر توپ طلای فرانس فوتبال با جایزه بهترین بازیکن جهان فیفا ادغام شد نام جدید به خود گرفت و آن «توپ طلای فیفا» بود. حالا خیلی‌ها اطلاعات ریز و درشتی درباره تاریخچه انتخاب بهترین بازیکن جهان دارند و حتی سیاهه فهرست بهترین ستاره جهان در 50 سال اخیر نیز در اختیار همه  قرار دارد. ولی سوال اصلی اینجاست که چه کسی سازنده این توپ طلایی رنگ است؟ یک راز نهفته، حقیقتی که شاید خیلی‌ها درباره آن نمی‌دانند، برای نخستین‌بار افتخار ساختن توپ طلایی رنگ به شرکت جواهرسازی معتبر «ملریو» داده شد. شرکت غول‌پیکری که تاریخ تاسیس آن به سال «1613» میلادی بازمی‌گردد. آنها این سفارش را در سال 1965 از سردبیر مجله معتبر فرانس فوتبال دریافت کردند.این اتفاق انقلابی در هنر جواهرسازی و طلاسازی بود. خانواده «ملریو» به احتساب اعتباری که کسب کرده بودند همیشه سفارش ساخت جواهرات سلطنتی را برعهده می‌گرفتند. به‌طور مثال شمشیرهای تشریفاتی، قطعات تزئینی و جام‌هایی که برای افتخار به افراد مشخص اهدا می‌شد، تماما کار این شرکت جواهرسازی فرانسوی بود.

    ساعت‌های زیادی وقت برای ساختن چنین جامی صرف شد، توپ طلایی که درخور بهترین بازیکن جهان است. این جملات فرانسیوس ملریو یکی از اعضای شرکت جواهرسازی است. او در ادامه درباره ساخت این گوی طلایی می‌گوید: «ساختن چنین توپ طلایی پروسه‌ای بود که توسط تعداد زیادی از صنعتگران و هنرمندان بزرگ انجام شد. در ساخت ن ن از نقره‌کاری مرغوب، قلم‌کاری توسط مجرب‌ترین هنرمندان و همچنین روکش طلایی بی‌نظیری استفاده شده است».

    کاپ اوپن فرانسه

    یکی از افتخارات این شرکت ساخت کاپ رقابت‌های معتبر تنیس اوپن فرانسه (رولند گاروس) است. جامی نقره‌ای که برای رقابت‌های تک‌نفره توسط شرکت «ملریو» ساخته شده است. این جام با ظرافت خاصی ساخته شده و وزن بسیار کمی دارد. روی این جام تماما با دست حکاکی شده است. آخرین بار در این رقابت‌ها رافائل نادال اسپانیایی قهرمان شده است.

    ساعت‌ها کار برای خلق شاهکار

    ساعت‌های زیادی وقت برای ساختن چنین جامی صرف شد، توپ طلایی که درخور بهترین بازیکن جهان است. این جملات فرانسیوس ملریو یکی از اعضای شرکت جواهرسازی است. او در ادامه درباره ساخت این گوی طلایی می‌گوید: «ساختن چنین توپ طلایی پروسه‌ای بود که توسط تعداد زیادی از صنعتگران و هنرمندان بزرگ انجام شد. در ساخت آن آن از نقره‌کاری مرغوب، قلم‌کاری توسط مجرب‌ترین هنرمندان و  همچنین روکش طلایی بی‌نظیری استفاده شده است».البته جامی که به دی‌استفانو در سال 1965 اهدا شد، با نمونه امروزی کاملا متفاوت است. در آن زمان این توپ طلا با شمایلی متفاوت که بیشتر شبیه کاپ‌های تورنمنت‌هایی مانند جام جهانی یا جام ملت‌های آمریکای‌‌جنوبی بود، ساخته می‌شد ولی سال‌ها بعد طراحان این جام تصمیم گرفتند تا شکل اولیه را تغییر دهند.

    مشخصات توپ طلا

    این توپی که خیلی از ستاره‌های فوتبال جهان بالای دست می‌گیرند و با فیگورهای مختلف کنارش عکس یادگاری می‌اندازند، ارتفاعی به طول 31 سانتیمتر و عرض 23 سانتیمتر دارد. در زیر توپ طلا تراشه‌هایی که با دست به صورت الماس‌های ریز درآمده، حکاکی شده است.

    حسین جوادی

    بخش ورزشی تبیان