تبیان، دستیار زندگی
شما می‌توانید با روش‌های پیشنهادی در این مقاله عواطف و احساسات فرزند دلبندتان را تحریک کنید و نهال سخاوت، انساندوستی، احسان و نیکوکاری را در وجودشان پرورش بدهید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

داشتن کودکی با سخاوت


شما می‌توانید با روش‌های پیشنهادی در این مقاله عواطف و احساسات فرزند دلبندتان را تحریک کنید و نهال سخاوت، انساندوستی، احسان و نیکوکاری را در وجودشان پرورش بدهید.

کودک با سخاوت

یکی از مهم‌ترین و حساس‌ترین دوران زندگی هر فرد دوران کودکی اوست و شخصیت آینده‌اش در همین دوران پایه‌گذاری می‌شود و ممکن است بر اثر کوچک‌ترین سهل‌انگاری در امر تعلیم و تربیت کودک، به شاکله شخصیت او آسیب‌های جبران‌ناپذیری وارد شود. بویژه دوران خردسالی کودک که بسیار حساس، مهم و باارزش است.

در همین دوران است که شخصیت اجتماعی و اخلاقی کودک شکل می‌گیرد و او در این دوران بسیار مهم بتدریج با صفات نیک و بد آشنا می‌شود و راه و روش آینده‌‌اش را مشخص می‌کند. او همچنین در این دوران خوبی و بدی، محبت و خشونت، انسان دوستی و دشمنی، سخاوت و بخل‌ورزی را می‌فهمد و می‌آموزد؛ بنابراین مهم‌ترین شیوه تربیت کودک، ارتباطی است که والدین با کودک‌شان برقرار می‌کنند و نیز توجهاتی است که به کودک دلبند‌شان دارند. از سوی دیگر هر کودکی با ویژگی و خوی و صفت خاصی پا به عرصه هستی می‌گذارد. برای نمونه بعضی از بچه‌ها سخاوتمند و خیرخواه هستند و به طور ذاتی دوست دارند به افراد نیازمند کمک کنند، ولی بعضی از بچه‌ها این خصلت را ندارند. این نکته مهم است که یک پدر و مادر آگاه و با تدبیر باید علت بخیل‌بودن کودک خویش را شناسایی و بموقع از این صفت ناپسند جلوگیری کنند و نهال انساندوستی و نیکوکاری را در نهاد فرزندشان پرورش دهند.

کودک، اعمال و رفتار پدر و مادرش را معیار خوبی و بدی قرار می‌دهد و از آنها الگوبرداری می‌کند. در واقع کودک به اعمال و رفتار آنها نگاه می‌کند نه به گفتارشان؛ بنابراین اگر می‌خواهید فرزندی مهربان، انساندوست، خوش‌اخلاق، نیکوکار و سخاوتمند داشته باشید، باید خودتان چنین باشید.

پدرها و مادرها وظیفه دارند فرزندشان را انساندوست، نیکوکار و نیز مهربان تربیت کنند و بی‌تردید الگوی اول آنها برای رسیدن به این ویژگی‌ها، پدر و مادر است.

اگر می‌خواهید فرزندانی نیکوکار و باسخاوت داشته باشید، به نکات ذیل توجه کنید:

** بعضی وقت‌ها می‌توانید از اوضاع و احوال و نیز مشکلات افراد و کودکان نیازمند و بی‌بضاعت برای فرزندتان صحبت کنید و در صورت امکان از نزدیک به دیدن آنها بروید و همچنین به فرزند دلبندتان بگویید که آنها همه انسان هستند و خواهر و برادر ما و ما در برابر آنها مسئول هستیم و باید در حد توان خود به آنها کمک کنیم. آن وقت به مقدار توانایی خودتان و در حضور فرزندتان هدیه‌ای برای کودکان نیازمند تهیه کنید.

** می‌توانید یک قلک برای فرزندتان بخرید و به او پیشنهاد بدهید که هر روز مقداری از پول توجیبی‌هایش را در قلک بریزد. بعد از مدتی هم پول‌هایش را بیرون بیاورد و با نظارت شما در راه خیر و کمک به افراد نیازمند و بی‌بضاعت به مصرف برساند، البته این نکته مهم است که این کار به صورت دائم و همیشگی در آید، این‌گونه اثر بهتری خواهد داشت.

** بعضی وقت‌ها با فرزندتان میوه و شیرینی بخرید و به اتفاق هم به عیادت بیماران بروید. به او بگویید که عیادت از بیماران یک کار ارزشمند و اخلاقی است و بیماران از دیدن شما خوشحال می‌شوند.

** می‌توانید مقداری پول در اختیار فرزندتان قرار بدهید که به موسسه خیریه بپردازد یا به افراد نیازمند کمک کند.

** به فرزند کوچک‌تان پیشنهاد کنید یکی از اسباب‌بازی‌هایی را که دوست دارد به خواهر، برادر یا دوستانش ببخشد. آن وقت از او بپرسید چه احساسی دارد و او را مورد تشویق قرار بدهید و از کارش تعریف کنید. با این روش فرزندتان به بخشش و کمک‌کردن به دیگران عادت می‌کند و متوجه می‌شود که بخشش چه کار خوب و باارزشی است؛ البته این نکته حائز اهمیت است که ممکن است این کار ابتدا برای او سخت و دشوار باشد حتی ممکن است، قبول نکند. در این صورت شما باید با صبر و حوصله و به دور از اجبار این کار ارزشمند را به او آموزش بدهید.

کودک با سخاوت

**به فرزندتان پیشنهاد بدهید که گاهی اوقات دوستانش را به منزل دعوت و از آنها به نحو شایسته‌ای پذیرایی کند و به آنها احترام بگذارد.

**می‌توانید به او پیشنهاد کنید که خوراکی‌هایش را با اعضای خانواده یا دوستان و همبازی‌هایش بخورد. شما هم او را به خاطر انجام این کار تشویق و تمجید و از او تشکر و قدردانی کنید.

**می‌توانید با فرزندتان به مراکز خرید بروید و با توجه به سلیقه دختر یا پسرتان برای بچه‌های نیازمند و بی‌بضاعت هدیه بخرید.

** در پایان شما می‌توانید با این روش‌ها عواطف و احساسات فرزند دلبندتان را تحریک کنید و نهال سخاوت، انساندوستی، احسان و نیکوکاری را در وجودشان پرورش بدهید تا این صفات عالی بتدریج در وجود فرزندتان تقویت شود و به صورت یک عادت خوب و اخلاق پسندیده، ملکه گفتار و رفتارش شود.

بخش خانواده ایرانی تبیان


منبع: جام جم سرا

مطالب مرتبط :

تشویق بچه‌ها به همکاری

آموزش برخورد مۆدبانه به کودک

بوسه‌های آرامش بخش

کودک سپاسگزار من

اگر یک کودک بدرفتار دارید...

فرزند جسور با ادب

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.