تبیان، دستیار زندگی
زمان که سپری می‌شود و سن و سال بالا می‌رود چربی‌ها بیشتر میل دارند که روی هم تلنبار شوند و به همین دلیل هم سخت می‌شود از شرشان خلاص شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چرا با بالا رفتن سن لاغر شدن سخت‌تر می‌شود؟


زمان که سپری می‌شود و سن و سال بالا می‌رود چربی‌ها بیشتر میل دارند که روی هم تلنبار شوند و به همین دلیل هم سخت می‌شود از شرشان خلاص شد.

کمربند سفت

بله با گذر زمان و بالا رفتن سن لاغر شدن سخت تر می‌شود. نتایج بررسی‌های محققان ژاپنی نشان می‌دهد فعالیت یکی از دو گونه چربی که در بدن وجود دارد کمتر شده و مانع از آن می‌شود که چربی‌های گروه دیگر به خوبی بسوزند. بزرگ شدن شکم، چاق شدن ران‌ها و غیره. زمان که سپری می‌شود و سن و سال بالا می‌رود چربی‌ها بیشتر میل دارند که روی هم تلنبار شوند و به همین دلیل هم سخت می‌شود از شرشان خلاص شد.

به عقیده‌ی محققان ژاپنی این مسئله به دلیل وجود انواع مختلف چربی‌ها در بدن ماست یعنی همان چربی‌های سفید و چربی‌های قهوه‌ای. اولی یعنی چربی‌های سفید زیر پوست شکم و ران‌ها قرار دارند و در نتیجه‌ی مصرف مواد غذایی سنگین و چرب به وجود می‌آیند.

چربی‌های قهوه‌ای با بالا بردن متابولیسم یا همان سوخت و ساز بدن باعث تولید گرما شده و به سوختن چربی‌های سفید کمک می‌کنند. این چربی‌های قهوه‌ای از همان زمان تولد وجود دارند تا نوزادان را گرم نگه دارند و تا زمان بزرگسالی نیز همچنان هستند به خصوص در بدن خانم‌ها.

با بالا رفتن سن تعداد این چربی‌ها (چربی‌های قهوه‌ای) کاهش می‌یابد.

در واقع فعالیت این چربی‌ها کمتر می‌شود و گرمای کمتری هم تولید می‌کنند.

برای همین هم نمی‌توانند چربی‌های سفید زیادی را بسوزانند و به این ترتیب

لاغر شدن هم سخت تر می‌شود

اما محققان ژاپنی مشاهده کردند که با بالا رفتن سن تعداد این چربی‌ها (چربی‌های قهوه‌ای) کاهش می‌یابد. در واقع فعالیت این چربی‌ها کمتر می‌شود و گرمای کمتری هم تولید می‌کنند. برای همین هم نمی‌توانند چربی‌های سفید زیادی را بسوزانند و به این ترتیب لاغر شدن هم سخت تر می‌شود.

محققان معتقدند که افراد سالمند باید بیشتر به تغذیه‌ی خود اهمیت بدهند و تحرک بدنی‌شان را بالا ببرند تا اینکه چربی‌ها روی هم انباشته نشوند.

ترجمه: فاطمه مهدی پور

بخش تغذیه و آشپزی تبیان


منبع: medisite

مطالب مرتبط:

چرا در میانسالی دچار افزایش وزن می شویم؟

آیا افزایش وزن در میانسالی طبیعی است؟

چگونه در میانسالی وزن خود را کنترل کنیم؟(1)

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.