تبیان، دستیار زندگی
ریزش موی قابل توجه بعد از سقط جنین زمانی رخ می دهد که تعداد بالایی از فولیکول های مو به طور ناگهانی از مرحله رشد به مرحله استراحت وارد شوند...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : الهه گودرزی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سقط جنین باعث ریزش مو می‌شود


ریزش موی قابل توجه بعد از سقط جنین زمانی رخ می دهد که تعداد بالایی از فولیکول های مو به طور ناگهانی از مرحله رشد به مرحله استراحت وارد شوند. کاهش ناگهانی سطح هورمون ها و مخصوصا هورمون استروژن که در پایان بارداری رخ می دهد، باعث این وضعیت خواهد شد.


 ریزش مو

این روزها میزان سقط جنین مخصوصا در مادران جوان به طور چشمگیری بالا رفته است. این سقط های غیرعمدی علاوه بر اعمال فشار روحی بر زوجین، خطرات زیادی برای سلامتی مادر دارد.

در این شرایط تغییرات ظاهری خانم ها نیز بر ناراحتی آنها و غم از دست دادن فرزند می افزاید. تغییرات اندامی، افزایش وزن و سایر تغییرات ظاهری مادر که البته در مادرانی که دوره بارداری طولانی تری را تجربه کرده اند شدیدتر است، از یک طرف و ریزش موها از طرف دیگر.

بله ریزش موها عارضه شایع سقط جنین است. سطوح هورمون های جنسی در دوران بارداری به طور چشمگیری تغییر کرده و سطح بیشتر هورمون ها افزایش می یابد.

افزایش سطح هورمون استروژن در بدن سرعت ریزش مو را کاهش می دهد و این منجر به ضخیم و پرپشت شدن و البته درخشان و زیبا شدن موها خواهد شد.

زمانی که سطوح هورمون ها به وضعیت طبیعی باز می گردد، مثل زمانی که مادر زایمان می کند، این موهای پرپشت ریخته و به میزان قبل از دوره بارداری برمی گردد.

در این زمان، این خانم تنها موهای ریخته شده را می بیند و چون این پرپشت شدن مو به مرور زمان بوده اصلا به یاد نمی آورد که 9 ماه قبل به این صورت نبوده است.

تغییر سطح هورمون ها در سقط جنین نیز همین تاثیر را دارد. کاهش هومورن استروژن بعد از سقط جنین و برگشت آن به سطح قبل از بارداری باعث ریختن موهای اضافی خواهد شد.

ریزش موی خانم ها تا سه ماه بعد از زایمان یا سقط جنین نیاز به پیگیری و درمان جدی نخواهد داشت و امری کاملا طبیعی است

علت ها

ریزش موی قابل توجه بعد از سقط جنین زمانی رخ می دهد که تعداد بالایی از فولیکول های مو به طور ناگهانی از مرحله رشد به مرحله استراحت وارد شوند. کاهش ناگهانی سطح هورمون ها و مخصوصا هورمون استروژن که در پایان بارداری رخ می دهد، باعت این وضعیت خواهد شد.

زمان توقف این ریزش مو

زمان توقف ریزش مو بعد از سقط جنین به  طور قابل توجهی به زمان تنظیم شدن سطوح هورمون ها وابسته است.

تعادل هورمون ها در بدن شما ممکن است هفته ها و یا ماه ها بعد از سقط انجام شود. از طرف دیگر دوره استراحت یک فولیکول مو معمولا سه ماه طول می کشد و بعد از آن موی جدید شروع به رویش خواهد کرد.

بنابراین ریزش موی خانم ها تا سه ماه بعد از زایمان یا سقط جنین نیاز به پیگیری و درمان جدی نخواهد داشت و امری کاملا طبیعی است.

علائم

بیشتر خانم ها موقع شانه کردن موها و یا استحمام، به ریزش موی خود پی می برند.  گاهی ریزش مو آنقدر زیاد است که هنگام بیدار شدن و برخاستن، دیدن موهای ریخته شده بر روی بالش باعث ترس خانم می شود.

خیلی از افراد نیز زمانی که دست خود را داخل موهایشان می برند، این ریزش مو را می بینند.

با این حال، علامت اولیه ریزش موی هفته اول بعد از سقط شدیدتر از دوره های بعدی است. این ریزش مو گسترده و پراکنده بوده و تمام سر را درگیر می کند.

درمان

متاسفانه هیچ راهی برای پیشگیری از ریزش موی بعد از زایمان و سقط جنین وجود ندارد. با این حال راه هایی برای کاهش سرعت ریزش مو وجود دارد.

پس:

- در این دوره با موهای خود مهربان باشید. هر گونه تحریک در این زمان به ریزش مو منجر خواهد شد. موهای خود را آرام شانه بزنید و آرام بشویید.

- از یک شامپوی متناسب با جنس موهایتان استفاده کنید و سعی کنید تا حد ممکن هرروز موهایتان را نشویید.

- میوه وسبزی را فراموش نکنید و در صورت نیاز و تشخیص پزشک از مکمل ویتامین ها و مواد معدنی برای تسریع رشد فولیکول های در حال استراحت استفاده کنید.

ملاحظات

تغییرات هورمون ها بعد از زایمان فقط منجر به ریزش مو نخواهد شد.

یکی دیگر از عوارض تغییرات هورمونی، فشارهای روحی و تغییرات عاطفی است که البته خود سقط و از دست دادن فرزند نیز آن را دو چندان می کند.

ناراحتی و استرس های فکری، ریزش مو را نیز تشدید می کند. پس به بدن خود فرصت داده و با حمایت آن، موهبت داشتن فرزند را از دست ندهید.

الهه گودرزی

بخش سلامت تبیان


مطالب مرتبط:

استرس می‌تواند باعث سقط جنین شود؟

ریزش مو بعد از زایمان

تغییرات موها در بارداری و شیردهی

ریزش مو در زنان آزاردهنده است

چرا موی سر خانم‌ها می‌ریزد؟

5 علت ریزش موی خانم ها

بارداری مجدد پس از سقط جنین

شانس بارداری بعد از سقط جنین چقدر است؟

وقتی جنین سقط می شود...

10 علت ریزش مو

استرس و ریزش مو ارتباطی دارند؟

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.