تبیان، دستیار زندگی
بچه های گلم؛می دونید دو تا نعمت بزرگه که خدا به ما داده و ما هم باید قدر این نعمتها رو بدونیم چیه؟ آفرین به شما ؛ کاملا درسته ؛پدر و مادر.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

به پدر و مادرمون احترام بذاریم
حترام به والدین

بچه های گلم؛می دونید دو تا نعمت بزرگه که خدا به ما داده و ما هم باید قدر این نعمتها رو بدونیم چیه؟ آفرین به شما ؛ کاملا درسته ؛پدر و مادر.

دوستان عزیر ! می دونید احترام به پدر و مادر آن قدر مهم است که خداوند در قرآن به احترام گذاشتن به آنها تاکید کرده!

یکی از فرمانهای بسیار مهمّ خداوند به همه ی بندگان که از راههای سعادت و خوشبختی انسانها در دنیا و آخرت است ، مهربانی به پدر و مادر ( مخصوصاً مادر ) و دوری از اذیّت و آزار آنهاست .احسان به پدر و مادر ، با هدف قدردانی از زحماتی که برای فرزندان خود کشیده اند در واقع تشکّر و سپاس از خدای مهربان است و به همین دلیل نیکی به والدین در سرنوشت انسان تأثیر به سزائی دارد .

خدا بعد از نماز خواندن سر وقت، مهربونی با پدر و مادر رو خیلی خیلی دوست داره و اونو به ما سفارش کرده . ما نه تنها حق نداریم به اونا حرف زشت بزنیم ، حتی اجازه نداریم صدامون رو از صدای پدر و مادر بلندتر بکنیم . ما موقع راه رفتن جلوتر از اونا راه نمی‌ریم . و با اخم هم نگاهشون نمی‌کنیم . ما حتی پدر یا مادرمون رو هم، به اسم نباید صدا بزنیم  بلکه باید با ادب باشیم و به حرفشون گوش بدیم که اگه کسی حرفشون رو گوش نده، یه گناه خیلی خیلی بزرگ کرده و خدا از دستش ناراحت میشه.

همه باید، به پدر و مادرشون احترام بذارن و به اونا خوبی کنن . چون اگه کسی به پدر و مادر خودش محبت و مهربونی کنه، خدا برای اون، توی بهشت یه خونه می‌سازه . مهم‌تر این که، اگه پدر و مادر از دستمون خوشحال باشن خدا هم، خوشحاله و اگه ناراحت باشن، خدا هم از دست ما ناراحته .

پیامبر اکرم(ص) فرمود:

آنکه پدر و مادرش را خشنود کند، خدا را خشنود کرده و کسی که پدر و مادر خود را به خشم آورد، خدا را به خشم آورده است.

کنز العمال، ج 16، ص 470

پدر و مادر اینقدر عزیزن، که حتی اگه ما با محبت به اونا نگاه کنیم، عبادت کردیم و ثواب بردیم . چه برسه که باهاشون با احترام رفتار کنیم. تازه اگه کسی می‌خواد عمرش زیاد بشه، باید دل پدر و مادرش رو شاد کنه و با اونا مهربون باشه ، تا براش دعا کنن و اون توی زندگیش موفق باشه. آخه دعای پدر و مادر در حق فرزندشون مستجاب می‌شه .

عزیزای من؛ما نباید جلو پدر و مادر حتی پاهامون رو دراز کنیم، به اونها کمتر از اف هم نگیم و به حرف اونا گوش بدهیم و از اونها اطاعت کنیم. احترام گداشتن به والدین واجب هست هر چند کافر باشند.

امام رضا علیه السلام می فرمایند:

کسی که از پدر و مادر تشکُّر نکند ، از خُدا تشکُّر نکرده است.

میزان الحکمه

امیر المۆمنین علی(ع) فرمود:

بزرگترین و مهمترین تکلیف الهی نیکی به پدر و مادر است.

میزان الحکمة، ج 10، ص 709.

امام صادق(ع) فرمود:

برترین کارها عبارتست از: 1 - نماز در وقت 2 - نیکی به پدر و مادر 3 - جهاد در راه خدا.

بحار الانوار، ج 74، ص 85.

پیامبر اکرم(ص) فرمود:

بنده ای که مطیع پدر و مادر و پروردگارش باشد، روز قیامت در بالاترین جایگاه است.

کنز العمال، ج 16، ص 467.

فرآوری:نعیمه درویشی

بخش کودک و نوجوان تبیان


منابع:بوستان نور،وبلاگ احادیث شیعه

مطالب مرتبط:

به خاطر چه کسی ...

کسی رو مسخره نکن

آماده شدن برای وقت نیاز

خدا هرگز نمی‌میرد

معجزه‌ی کودکانه

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.