تبیان، دستیار زندگی
رییس كمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران با اعلام این كه بر اساس گزارش سال 2006 بانک جهانی، ایران سالانه 8 میلیارد دلار خسارت بابت آلودگی هوا متحمل می‌شود، گفت: خسارت های آلودگی هوا به خسارت‌ مادی محدود نمی‌شود بلکه بر اساس گزارش
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آلودگی هوا چند تهرانی را راهی بهشت زهرا می کند؟


رییس كمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران با اعلام این كه بر اساس گزارش سال 2006 بانک جهانی، ایران سالانه 8 میلیارد دلار خسارت بابت آلودگی هوا متحمل می‌شود، گفت: خسارت های آلودگی هوا به خسارت‌ مادی محدود نمی‌شود بلکه بر اساس گزارش وزارت بهداشت به طور میانگین هر ماه 227 مرگ منتسب به آلودگی هوا نیز در تهران اتفاق می‌افتد.

آلودگی هوا چند تهرانی را راهی بهشت زهرا می کند؟

دكتر رحمت ا... حافظی افزود: به این آمار تكان دهنده باید حدود 2500 مورد بستری شدن ناشی از بیماری‌های قلبی و 4500 مورد بستری شدن بر اثر مشكلات تنفسی را نیز اضافه كرد که به این ترتیب آلودگی هوا به طور میانگین هر ماه 7 هزار نفر از شهروندان تهرانی را راهی بیمارستان می‌كند. نباید بیش از این با جان و سلامت مردم شوخی كنیم و هر چه سریع‌تر باید برای مشكل آلودگی هوا راه ‌حلی جدی اجرا كنیم. متأسفانه وزارت بهداشت در دولت دهم رفتاری سیاسی داشت و گزارشاتی که می‌داد همراه با ملاحظات بود اما الآن این جرأت وجود دارد كه آمار بدهند، چرا که هدف از اعلام این آمارها متهم كردن كسی نیست.

افرادی که برگه معاینه فنی می فروشند قتل شبه عمد انجام می دهند

حافظی با اشاره به این كه باید با همفكری مشكلات را حل كرده و نباید از واقعیت‌ها فرار كنیم، اظهار كرد: اگر واقعیت‌ها را بدانیم، آن وقت می‌توانیم از مجلس مطالبه كنیم و مثلاً بخواهیم معاینه فنی را از 5 سال به 2 سال باز گرداند یا از نمایندگان سۆال كنیم چرا دو فوریت طرح جامع مقابله با آلودگی هوا را حذف كردند و از آن ها بخواهیم در این زمینه بازنگری كنند.

وی با بیان این كه سلامت مردم موضوعی مهم و اغلب غیر قابل بازگشت است، تصریح كرد: عده‌ای در حاشیه شهر تهران برگه‌های معاینه فنی خودرو را خرید و فروش می‌كنند و با توجه به این كه آلودگی هوای ناشی از خودروهای آلاینده دارای برگه معاینه جعلی می تواند باعث مرگ و میر مردم شود، كسانی كه‌ آگاهانه این كار را می‌كنند در واقع قتل شبه عمد انجام می‌دهند.

آلودگی هوا به طور میانگین هر ماه 7 هزار نفر از شهروندان تهرانی را راهی بیمارستان می‌كند. نباید بیش از این با جان و سلامت مردم شوخی كنیم و هر چه سریع‌تر باید برای مشكل آلودگی هوا راه ‌حلی جدی اجرا كنیم. متأسفانه وزارت بهداشت در دولت دهم رفتاری سیاسی داشت و گزارشاتی که می‌داد همراه با ملاحظات بود اما الآن این جرأت وجود دارد كه آمار بدهند، چرا که هدف از اعلام این آمارها متهم كردن كسی نیست.

وی با تأكید بر این كه بر اساس گزارش سال گذشته سازمان بهداشت جهانی، دود خودروهای دیزلی سرطان‌زاست و اخیراً هم اعلام شده آلودگی هوا سرطان‌زا است، اضافه كرد: میان سرطان ریه و دود خودروهای دیزلی ارتباط مستقیم وجود دارد، ضمن این كه با استفاده از سوخت تولیدی از پتروشیمی، از سال 89 ذرات معلق چندین و چند برابر افزایش پیدا كرده و شهر تهران كه از قبل آلوده بود، آلوده تر شده و شهرهایی مانند قم و كاشان كه قبلاً مشكل آلودگی نداشتند نیز الآن با این مشكل مواجه اند.

آلودگی هوا چند تهرانی را راهی بهشت زهرا می کند؟

مهم ترین عامل آلودگی هوا سوخت بی کیفیت است

حافظی با اشاره به این كه در زمینه آلودگی هوا مهم‌ترین عاملی كه می‌شناسیم سوخت بی کیفیت است، اظهار كرد: البته از رده خارج كردن خودروهای فرسوده نیز باید در دستور كار قرار گیرد، هر چند همین خودروهایی كه الآن تولید می‌شوند و به بازار می‌آیند نیز استاندارد هستند.

وی با بیان این كه نیسان وانت در هر 100 كیلومتر پیمایش 25 لیتر سوخت مصرف می‌كند و لذا هم تولید خودروهای غیر استاندارد و هم توزیع سوخت غیر استاندارد باید متوقف شود، تصریح كرد: البته موتورسیكلت‌ها نیز از عوامل اصلی تشدید آلودگی هوا هستند و آلودگی هر دستگاه موتورسیكلت معادل 8 دستگاه خودروی با استاندارد یورو 2 است.

وی با تأكید بر این كه با ورود موتورسیكلت‌های برقی به چرخه حمل و نقل شهر تهران آلودگی‌های زیست محیطی كاهش می‌یآبد، اضافه كرد: با ارائه تسهیلات باید شرایطی را فراهم كنیم تا انگیزه خرید این موتورسیكلت‌ها در متقاضیان ایجاد شود.

فرهنگ سازی در زمینه آلودگی هوا بسیار مهم است

حافظی با اشاره به این كه الآن دو هزار دستگاه اتوبوس فرسوده و ده هزار دستگاه تاكسی غیر استاندارد در تهران كار می‌كنند‌، اظهار كرد: به لحاظ كمبود بودجه و عدم انجام تعهدات قانونی در تامین هزینه‌های ساخت مترو، این کار به كندی انجام می‌شود چرا كه ظرفیت مدیریت شهری ساخت 50 كیلومتر مترو در سال است اما سال گذشته تنها 20 كیلومتر مترو ساخته شد.

میان سرطان ریه و دود خودروهای دیزلی ارتباط مستقیم وجود دارد، ضمن این كه با استفاده از سوخت تولیدی از پتروشیمی، از سال 89 ذرات معلق چندین و چند برابر افزایش پیدا كرده و شهر تهران كه از قبل آلوده بود، آلوده تر شده و شهرهایی مانند قم و كاشان كه قبلاً مشكل آلودگی نداشتند نیز الآن با این مشكل مواجه اند.

وی با بیان این كه موضوع فرهنگ‌سازی در حوزه حمل و نقل و ترافیك و در زمینه آلودگی هوا بسیار مهم است، تصریح كرد: به این منظور عموم رسانه‌ها و به ویژه صدا و سیما باید كمك كنند تا همه متوجه آلودگی خودروهای آلاینده بشوند و اگر یك خودروی دودزدا در خیابان دیدند، همه به راننده آن تذكر بدهند.

رییس كمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران در پایان خاطرنشان كرد: برای این كه همه افراد نسبت به آلودگی هوا احساس مسئولیت كنند، باید همان‌طور كه گزارش هواشناسی هر روز در بخش‌های مختلف خبری اعلام می شود، نمودار آلاینده‌ها و وضعیت آلودگی هوا نیز روزانه گزارش شود تا مردم نسبت به این موضوع مهم حساس شوند.

بخش اجتماعی تبیان


منبع:مهر