تبیان، دستیار زندگی
مدیر اداره بررسی ها و سیاست های اقتصادی بانک مرکزی گفت: بانک مرکزی در پی رونق غیرتورمی بخش مسکن است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

جزئیات جدید افزایش وام مسکن


مدیر اداره بررسی ها و سیاست های اقتصادی بانک مرکزی گفت: بانک مرکزی در پی رونق غیرتورمی بخش مسکن است.

جزئیات جدید افزایش وام مسکن

قربانی با اشاره به اینکه میزان معاملات مسکن در پائیز امسال نسبت به مدت مشابه پارسال 41 درصد کاهش یافته است افزود: می خواهیم با افزایش تسهیلات مسکن قدرت خرید خانوارها و همچنین رونق این بخش را در حد امکان افزایش دهیم. البته در افزایش تسهیلات مسکن بر اساس تعادل منابع و مصارف حساب این بخش عمل می کنیم چرا که اگر غیر از این باشد تعادل به هم می خورد.بانک مرکزی در ارائه این خدمت به مردم جدی است و هر سه ماه آثار آن را بر بخش مسکن به صورت دقیق بررسی می کند.

وی در تشریح تسهیلات جدید مسکن گفت: برای زوجینی که 50 میلیون تومان وام می گیرند نیز امکان گرفتن وام جعاله 10 میلیون تومانی وجود دارد و این درباره کسانی که از وام 35 میلیون تومانی که با استفاده از اوراق گواهی حق تقدم اقدام به دریافت آن می کنند نیز صدق می کند.

مدیر مرکز برنامه ریزی و ارزیابی عملکرد بانک مسکن نیز در ارائه گزارش از این وام ها گفت:‌ این وام ها در قالب سود 15 درصد و با اقساط پرداختی با دو روش ثابت و پلکانی در طول حداکثر 12 سال پرداخت می شود .

رحیمی انارکی اضافه کرد :‌ متقاضیان برای دریافت وام ها می توانند به بازار سرمایه یا سپس شعب بانک مسکن مراجعه کنند و هر امتیاز گواهی معادل 500 هزار تومان است به این معنا که برای دریافت وام 35 میلیون تومانی اخذ 70 امتیاز (گواهی ) نیاز است .

وی نیز بر ضرورت توجه به تعادل مصارف و منابع در پرداخت تسهیلات مسکن به متقاضیان تاکید کرد و گفت:‌ تلاش می کنیم از روش های دیگری وام ها را به قشر های بیشتر گسترش دهیم که این نیازمند منابع و همچنین بررسی های دقیق تر کارشناسی است.

بانک مسکن یک سپرده ممتاز دارد و کسانی که  در آن سپرده گذاری کنند می توانند وام بگیرند و یا اوراق سپرده فرابورس را خریداری کنند.وام 35 میلیون تومان مسکن که برای خرید و ساخت در نظر گرفته شده است در دوره 12 ساله با نرخ 15 درصد و عددی در حدود 530 هزار تومان اقساط ماهیانه بازپرداخت می شود.

قسط وام جدید مسکن؛ 530هزارتومان

همچنین مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی با تشریح جزئیات پرداخت وام مسکن و تامین مالی پروژه های مسکن مهر گفت: وام مسکن باید حداقل 50 درصد از قیمت تمام شده واحد مسکونی را پوشش دهد که این رقم در تهران و کلانشهرها باید بیش از 100 میلیون تومان باشد.

علی چگینی درباره پرداخت وام مسکن اظهار داشت: بانک مسکن یک سپرده ممتاز دارد و کسانی که  در آن سپرده گذاری کنند می توانند وام بگیرند و یا اوراق سپرده فرابورس را خریداری کنند.وام 35 میلیون تومان مسکن که برای خرید و ساخت در نظر گرفته شده است در دوره 12 ساله با نرخ 15 درصد و عددی در حدود 530 هزار تومان اقساط ماهیانه بازپرداخت می شود.

مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی با اشاره به اینکه در قانون اساسی وظیفه دولت ها و حاکمیت تامین مسکن آحاد مردم است گفت: یکی از شیوه های تامین مسکن پرداخت وام و تسهیلات ساخت و خرید است که معمولا نهادهای پولی کشور آن را طراحی کرده و در اختیار جامعه قرار می دهند.متاسفانه در سال های گذشته وام مسکن بر روی یک عدد ثابت مانده بود اما تغییراتی را درقیمت های بازار مسکن داشتیم. بنابراین وام قبلی اثرگذاری خود را در بازار از دست داده بود.

جزئیات جدید افزایش وام مسکن

وی با اشاره به اینکه وام مسکن  نوعی برنامه ریزی بلند مدت و سپرده گذاری است گفت : قرار بود مبلغ وام بیشتر از این رقم باشد تا آثار بیشتری را در حوزه تقاضا داشته باشد و منجر افزایش تولید در بازار مسکن شود اما فعلا در همین حد افزایش یافت.

مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی تصریح کرد: وام کنونی هم برای خرید و ساخت ناکافی است و سهم زیادی را از قیمت مسکن در تهران و کلانشهرها پوشش نمی دهد.متاسفانه برخی از کارشناسان افزایش وام مسکن را موجب تقویت تقاضا و افزایش قیمت ها می دانند در حالی که این نظر درستی نیست زیرا باید تقاضا را تشویق کرد تا تولید کننده هم وارد بازار شود.

چگینی با بیان اینکه باید با تحریک تقاضا خانه های خالی و مازاد تولید در برخی از شهرها وارد بازار شود گفت: باید کسب و کار رونق بگیرد و عرضه آتی را در بازار مسکن افزایش دهیم. معتقدم وام مسکن باید حداقل 50 درصد از قیمت را پوشش دهد که بر این اساس در تهران و کلانشهرها وام باید بالاتر از 100 میلیون تومان باشد.

وی با اشاره به اینکه پیشنهاد ما حداقل 50 میلیون تومان برای وام مسکن بود در 7 سال گذشته هم که افزایش وام مسکن نداشتیم شاهد تغییر قیمتی در بازار بودیم بنابراین نمی توان گفت که افزایش وام دلیل افزایش قیمت است.

وام کنونی هم برای خرید و ساخت ناکافی است و سهم زیادی را از قیمت مسکن در تهران و کلانشهرها پوشش نمی دهد.متاسفانه برخی از کارشناسان افزایش وام مسکن را موجب تقویت تقاضا و افزایش قیمت ها می دانند در حالی که این نظر درستی نیست زیرا باید تقاضا را تشویق کرد تا تولید کننده هم وارد بازار شود.

مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی در پاسخ به پرسش دیگری  درباره تامین مالی پروژه های مسکن مهر که به تازگی از سوی بانک مرکزی اعلام شده است گفت: تاکنون تا سقف 48 هزار میلیارد تومان مصوبه پروژه های مسکن مهر بوده است و مازاد بر آن قرار شد از طریق سیستم بانکی و منابع داخلی مابقی بانکها به همراه تهاتر یا فروش اموال وزارت راه و شهرسازی تامین اعتبار شود.

وی با بیان اینکه در بسیاری از کشورها موضوع مسکن را از طریق موسسات مالی و وام های رهنی حل کرده اند گفت: در سایر کشورها بانکهای رهنی تا 80 و 90 درصد قیمت واحد مسکونی را تسهیلات می دهند و مردم با پس اندازهای آینده می توانند واحد مسکونی را خریداری کنند.اما ما هنوز در این امر مشکل داریم و همواره متقاضیان باید از پس انداز شخصی و گذشت خود مسکن را تهیه کنند اما ما باید با کمک نهادهای پولی و مالی بازار رهنی را در کشور شکل بدهیم.

فرآوری: محسن جندقی

بخش اقتصاد تبیان


منابع:مهر و خبرآنلاین