تبیان، دستیار زندگی

مبارزه با میکروب ها - جلسه‌ پنجم

بیایید کمی آنتی‌بیوتیک‌ها را بیش‌تر بشناسیم. تاکنون پادزیست‌های گوناگونی شناخته شده‌اند یا با واکنش‌های شیمیایی از مولکول‌های کشف‌شده‌ی اولیه ساخته شده‌اند....
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مبارزه با میکروب ها - جلسه پنجم

 

کدام آنتی‌بیوتیک قوی‌تر است؟

 

اهداف جلسه: ----------------------------

 

وسایل لازم:

لوله‌ی آزمایش، آب مقطر، باکتری، آنتی‌بیوتیک، سوآپ استریل، پلیت و محیط کشت، دیسک آنتی‌بیوتیک، پنس، شعله‌ی گاز، خط‌کش، انکوباتور

 

روند کار

بیایید کمی آنتی‌بیوتیک‌ها را بیش‌تر بشناسیم. تاکنون پادزیست‌های گوناگونی شناخته شده‌اند یا با واکنش‌های شیمیایی از مولکول‌های کشف‌شده‌ی اولیه ساخته شده‌اند. هنوز هم آنتی‌بیوتیک‌های جدید برای مبارزه با آلودگی‌های میکروبی مقاوم‌تر در حال ایجاد هستند. هر کدام از این انواع پادزیست‌ها بر گونه‌های خاصی از میکروارگانیسم‌ها مۆثرند و میزان کارکرد هر گونه از این پادزیست‌ها بر هر  کدام از انواع میکروب‌ها متفاوت است. برخی از آنتی‌بیوتیک‌ها از بقیه مۆثرترند. برای این که بدانیم کدام پادزیست‌ها به‌تر عمل می‌کنند لازم است اثر آن‌ها را بر میکروب‌های گوناگون آزمایش کنیم.

کلیدواژه‌ها و پرسش‌های زیر راهنمای شما برای یافتن اطلاعات بیش‌تر در این جلسه ‌خواهند بود:

 

 

آزمایش

 

 1. چند آنتی‌بیوتیک را که با جست و جو در منابع بر باکتری خود مۆثر یافته‌اید انتخاب کنید. برای مثال اگر باکتری شما اشریشیا کلی است،‌ آنتی‌بیوتیک‌های پنی‌سیلین،‌ آموکسی‌سیلین، ونکومایسین و سفکسیم مناسب به نظر می‌رسند. چرا که هم بر باکتری‌های گرم منفی مۆثرند و هم نسبتاً دسترسی به آن‌ها ساده است. آنتی‌بیوتیک‌ها را می‌توانید به صورت دیسک آماده یا به صورت پودری تهیه کنید. در صورت پودری بودن به مقدار موجود ماده مۆثره در واحد حجم پودری که تهیه کرده‌اید، توجه کنید.

 

2. یک پلیت یکنواخت کشت میکروبی تهیه کنید و مثل جلسه‌ی قبل آنتی‌بیوتیک‌های خود را روی آن‌ها اثر دهید. در صورتی که محلول آنتی‌بیوتیک را خودتان تهیه می‌کنید، برای مقایسه‌ی درست، دقت کنید که مقدار مول‌های هر آنتی بیوتیک با دیگران برابر باشد. پلیت‌ها را در دمای 37°C  کشت دهید.

مبارزه با میکروب ها - جلسه‌ چهارم مبارزه با میکروب ها - جلسه‌ پنجم

 

 

 

3. پس از 16-18 ساعت پلیت‌ها را بیرون بیاورید و هاله‌ی عدم رشد را اطراف محل قرار گرفتن آنتی‌بیوتیک اندازه بگیرید.

 

تکلیف:

1. برای هر آنتی‌بیوتیک دست کم سه تکرار داشته باشید. اندازه‌ی قطر هاله‌های عدم رشد را در جدولی مشابه جلسه‌ی قبل برای ما بفرستید.

2. در صورتی که به چند نوع میکروب مختلف دسترسی دارید، نتیجه‌گیری کنید که کدام یک از آنتی‌بیوتیک‌های مورد استفاده‌ی شما فراگیرتر است و روی سویه‌های بیش‌تری مۆثر است؟

 

محل بازدید/ اردو/ خرید: ---------------------------------------------

 

منابع مطالعه: ----------------------------

 

 

بخش پژوهش های دانش آموزی سایت تبیان

تهیه: مریم یزدان پرست – تنظیم: یگانه داودی

 

مطالب مرتبط:

مبارزه با میکروب ها – جلسه اول

مبارزه با میکروب ها – جلسه دوم

مبارزه با میکروب ها – جلسه سوم

مبارزه با میکروب ها – جلسه چهارم

مبارزه با میکروب ها – جلسه پنجم

مبارزه با میکروب ها – جلسه ششم

مبارزه با میکروب ها – جلسه هفتم

مبارزه با میکروب ها – جلسه هشتم