تبیان، دستیار زندگی
اتفاقات مخفیانه زیادی در جامعه با جدیت در جریان است، مسائلی که جامعه نسبت به آن آگاه بوده اما مدارا می‌کند و مسکوت می‌ماند. سقط جنین‌های غیر قانونی از این دست مسائل است، به وِیژه بارداری‌های نا مشروع. سقط‌هایی که این روزها زیر پوست شهر یا شاید همین بیخ گ
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

«سقط جنین» در نیم ساعت!


اتفاقات مخفیانه زیادی در جامعه با جدیت در جریان است، مسائلی که جامعه نسبت به آن آگاه بوده اما مدارا می‌کند و مسکوت می‌ماند. سقط جنین‌های غیر قانونی از این دست مسائل است، به وِیژه بارداری‌های نا مشروع. سقط‌هایی که این روزها زیر پوست شهر یا شاید همین بیخ گوشمان در حال اتفاق افتادن است و تاسف‌بار اینکه بسیاری از آنها در مراکزغیر قانونی و بدون مجوز صورت می‌گیرد و هزار و یک آسیب و عوارض همراه دارد.


خبرنگار «قانون» در لباس متقاضی سقط غیر قانونی ، به یکی از مراکز غیرقانونی سقط مراجعه کرده که گزارش آن را در ادامه می‌خوانید:

سقط تا 90 درصد جواب می‌دهد

سقط جنین

جای مخوفی نیست، مثل آن جاهایی که توی فیلم‌ها می‌دیدیم یا توی کتاب‌ها می‌خواندیم، دوره آن جور مکان‌ها به سر آمده، نه تاریک و نمور است نه خون از دیوار می‌چکد،سفید، شیک و تمیز است و خانم ماما جوان و خوش پوش با روی خندان به استقبال‌مان می‌آید،  آمده ایم تا  برای سقط بچه فرضی دوست فرضی مان که نا مشروع هم هست کمک بگیریم،دعوت‌مان می‌کند روی صندلی بنشینیم نه اینکه ترسناک باشد نه، اما هر چه باشد توی این اتاق خون ریخته شده، روی همان تخت قرمز رو به روی ما، که با پرده ای سفید از فضای اتاق جدا شده است جنین‌های زیادی سقط شده اند.

خانم ماما دوستانه می‌پرسد چه شده؟کمی‌من و من می‌کنم، گویا خودم هم باورم شده، گفتم نمی‌دانم از کجا شروع کنم،  دوستمان از دوستش باردار است!  می‌خواهد سقط کند،خانواده اش هم نباید بفهمند،خودش هم می‌ترسد به مطب بیاید شما این کار را انجام می‌دهید؟

خیلی ساده و با لحن بی خیالی که نشان  از شنیدن مکرر این داستان می‌دهد می‌گوید: خب بیاید سقط کند.

با شگفتی دوباره می‌پرسم: شما این کار را  انجام می‌دهید؟

در حالی که روی صندلی اش کمی‌به عقب می‌رود می‌گوید: بله، دوستتان باید بیاید، مریض را باید ببینم، سنش و جثه اش را ببینم و وضعیتش را بررسی کنم.سونوگرافی اش را ندارید؟ برایش سونو بنویسم؟

گفتم خودش سونو گرفته و می‌داند که جنین 9 هفته دارد.

موهای روشنش را  زیر شال مرتب می‌کند و با حوصله توضیح می‌دهد: مریض با مریض فرق دارد،برای یک مریض دارو میگذاریم، برای یک مرض ساکشن می‌کنیم، باید مریض را ببینیم و وضعیتش را بررسی کنیم،من خودم قرص گذاشتن را پیشنهاد می‌کنم.اگر خودت هستی که بگو خودم هستم تا راهنمایی کنم، چون از این کارها می‌کنند، این قدر از این مریض‌ها داریم که بعد می‌گویند خودمان هستیم و خجالت می‌کشیدیم از اول بگوییم، اگر دوستت است که بگو بیاید برایش دارو میگذارم، که به احتمال 90 درصد جواب می‌دهد اگر هم نشد ساکشن می‌کنم، ولی باید ببینم مشکلی ندارد، مثلا نباید بیماری قلبی داشته باشد.

خانواده‌ها در جریان باشند، بهتر است!

برای خانم ماما توضیح دادم که دوستم از این کار خیلی می‌ترسد، و اینکه می‌ترسد نتواند در آینده باردار شود.

در جواب می‌گوید: اگر واقعیتش را بخواهید چون این کار خلاف و غیر قانونی است، تا آزمایش و سونو را نبینیم اصلا توضیح نمی‌دهیم، اگر مریضی از راه برسد و بگوید می‌خواهد همچین کاری را انجام بدهد توضیح نمی‌دهیم، همه جور مریضی هم داریم، بازرس هم ممکن است بیاید، نه این مطب بلکه هر مطبی چون کار خلاف و غیر قانونی است، باید ببینیم سونو و آزمایش دارد، ببینیم که واقعا باردار است، اگر دوست پسر هم داشته باشد اشکالی ندارد،  یکی هم هست که می‌گوید دوست پسر هم ندارد و با چندین نفر بوده، ولی مریض باید بیاید.

خانم ماما که کمی‌از عصبانیتش کاسته شده با مهربانی می‌گوید: نه، اصلا میگوید دوست پسر ندارد، شناسنامه که دارد، اتفاقا وقتی شوهر نداشته باشد دست ما باز تر است، دوست پسر نمیتواند شاکی شود چون خودش هم پایش گیر است، مثلا شما اگر شوهر این خانم باشید ممکن است فردا بگویید خانم شما چرا این کار را برای زن من انجام داده اید، ولی وقتی دوست پسر باشد خودش هم کارش خلاف بوده و نمی‌تواند مدعی شود

مریضی که شوهر دارد با مریضی که شوهر ندارد خیلی تفاوت دارد، مریضی که خانواده‌اش نمی‌دانند با مریضی که خانواده اش درجریان هستند خیلی تفاوت دارد، کسی که خانواده اش نباید بفهمند می‌گوید سریع کار را در مطب انجام بدهید ، ولی مریضی که خانواده اش در جریان باشند می‌تواند قرص بگذارد ولی ممکن است حالش بد شود، کسی که نباید خانواده اش بدانند گزینه خوبی برای قرص گذاشتن نیست.

شوهر نداشته باشد، دست ما بازتر است

سعی کردیم ترغیبش کنیم بیشتر توضیح بدهد، گفتیم مشکل این است که نتوانسته ایم قانع‌اش کنیم به مطب بیاید، اما خانوم ماما بر افروخته شد و با صدای بلند گفت:به مریضتان بگویید اگر نمیخواهد به مطب بیاید آن قدر صبر کند تا بچه بزرگ شود و به دنیا بیاید، کارش اشتباه بوده، جلوگیری نکرده،باید بیاید زودتر کارش را انجام دهد نه اینکه بترسد.

پرسیدم باید دوست پسرش رضایت بدهد؟

خانم ماما که کمی‌از عصبانیتش کاسته شده با مهربانی می‌گوید: نه، اصلا میگوید دوست پسر ندارد، شناسنامه که دارد، اتفاقا وقتی شوهر نداشته باشد دست ما باز تر است، دوست پسر نمیتواند شاکی شود چون خودش هم پایش گیر است، مثلا شما اگر شوهر این خانم باشید ممکن است فردا بگویید خانم شما چرا این کار را برای زن من انجام داده اید، ولی وقتی دوست پسر باشد خودش هم کارش خلاف بوده و نمی‌تواند مدعی شود، به این خاطر است که ما باید مریض را ببینیم و بدانیم در چه شرایطی است،  اگر وزن بالایی دارد قرص خیلی موثر نیست، ولی مریضی که لاغر باشدقرص تاثیر بهتری دارد،اگر می‌خواهد خانواده اش در جریان قرار نگیرد برایش ساکشن انجام می‌دهیم که نیم ساعت طول می‌کشد.

سقط جنین

شرایط متفاوت برای سقط جنین

ادامه دادم دوست من هفته نهم بارداری است،  یعنی از دو ماه هم گذشته است می‌تواند با ساکشن سقط کند؟

با خیالی آسوده می‌گوید:بله، البته باید ببینم دهانه رحم باز است،بسته است، ممکن است اول لازم باشد از قرص استفاده کند تا دهانه رحم باز شود بعد برایش ساکشن انجام دهیم، ببینید راه زیاد است من هم که گفتم این کار را برای دوستتان انجام می‌دهم، مریض باید به مطب بیاید، راستش برای مریضی که بترسد دوست ندارم کاری انجام دهم، از اول کارش اشتباه بوده، از حالا هم هر چه بیشتر بترسد و کار را عقب بیندازد سخت تر می‌شود، هزینه بیشتر می‌شود، از نظر شرعی هم گناهش بیشتر می‌شود، این مسئله زیاد اتفاق می‌افتد، در طول روز 4 الی 5 نفر برای این کار به مطب مراجعه می‌کنند، ولی مریضی که می‌ترسد و به مطب نمی‌آید، خب مریضی هم هست که وقتی می‌گوییم روی تخت برود همکاری نمی‌کند.

برای خانم ماما توضیح می‌دهم که ترس از عدم بارداری در آینده یا خونریزی شدید دارد، در جواب می‌گوید:

اولا که همچنین چیزی نیست، مریضی دارم که سه بار پشت سر هم به مطب مراجعه کرده و سقط جنین کرده به فرض که همچنین اتفاقی هم بیفتد،چه کاری می‌تواند انجام دهد؟ به هر حال راهی ندارد، و باید بین بد و بد تر یکی را انتخاب کند، ولی قرص و ساکشن که ما انجام می‌دهیم، قطعا بعد از این عمل امکان بارداری مجدد دارند، ولی وقتی قرص استفاده کند ممکن است خونریزی داشته باشد،  اگر ساکشن کند، خونریزی هم نخواهد داشت، ولی اگر قرص بگذارد ممکن است پنج ساعت دیگر بچه سقط شود.در حال حاضر آن قدر داروها و روش‌های جدید آمده و خطر سقط جنین را پایین آورده، جای نگرانی برای بارداری دوباره نیست، به شما قول میدهم 6 ماه دیگر هم به مطب ما مراجعه می‌کند، مریض‌هایی که ما داریم 6 ماه به 6 ماه مراجعه می‌کنند!

شما از قول من به دوستتان بگویید نترسد، باور کنید بدون اغراق می‌گویم، خانومی‌هست با ظاهر معقول، برایش قرص گذاشتیم، دو ماه بعد دوباره مراجعه کرد و  تا همین حالا سه بار به مطب مراجعه کرده و سقط جنین انجام داده، خیلی هم دختر لاغر و ظریفی است، اصلا تصور نمی‌کنید چه طور توانسته تحمل کند، دختر‌های 15-14 ساله برای سقط به مطب مراجعه می‌کنند، دوستتان اگر هم بترسد چاره دیگری ندارد

مراجعه دخترهای 15 ساله!

درباره هزینه سقط جنین که می‌پرسیم، می‌گوید: ساکشن حدود 700 تا 750 و قرص هم حدود 500 تا 550 هزار تومان.

شما از قول من به دوستتان بگویید نترسد، باور کنید بدون اغراق می‌گویم، خانومی‌هست با ظاهر معقول، برایش قرص گذاشتیم، دو ماه بعد دوباره مراجعه کرد و  تا همین حالا سه بار به مطب مراجعه کرده و سقط جنین انجام داده، خیلی هم دختر لاغر و ظریفی است، اصلا تصور نمی‌کنید چه طور توانسته تحمل کند، دختر‌های 15-14 ساله برای سقط به مطب مراجعه می‌کنند، دوستتان اگر هم بترسد چاره دیگری ندارد، اگر هم دیر اقدام کند هزینه این کار می‌تواند از 500 هزار تومان به دو یا سه میلیون تومان برسد، در حال حاضر  می‌شود با ساکشن بچه را خُرد کرد، ولی اگر دیر شود باید زایمان کند، هم هزینه بالا می‌رود و هم خطرش بیشتر است، همین هفته بهتر است بیاید و کار را تمام کند، مریض‌هایی هستند 18-17 ساله، برایشان قرص می‌گذاریم، می‌روند خانه سقط می‌کنند هیچ کس هم نمی‌فهمد.

 در حالی که بلند می‌شویم تا مطب را ترک کنیم می‌پرسم اگر سقط کند بعد از چه مدت بدنش به حالت عادی بر می‌گردد؟

می‌گوید: در این سن 6 هفته،اما اگر از سه ماه بگذرد بیشتر طول می‌کشد، و حتی 6 هفته دیگر احتمال بارداری هم وجود دارد، اما قضیه سقط بعد از سه ماه متفاوت است، چون بعد از سه ماه سقط نیست، بیشتر حالت زایمان دارد.

تا در خروجی مطب ما را راهنمایی می‌کند، و مداوم تاکید می‌کند که دوستمان را سریع تر راضی کنیم به مطب مراجعه کند...

بخش اجتماعی تبیان

منبع : روزنامه قانون