تبیان، دستیار زندگی
در سال 1927م. کورت شویترز هنرمندی که پیش از این دادائیست بود و در آژانس تبلیغاتی خود در هانور با نام مرتس وِربه سنتراله فعالیت می کرد، تصمیم گرفت گروهی از طراحان گرافیک را با طرز فکری مشابه تشکیل دهد. آنها در رینگ نویر وربه گِشتالتِر یا انجمن طراحان
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

گروه رینگ و تحولات اقتصادی


در سال 1927م. "کورت شویترز" هنرمندی که پیش از این دادائیست بود و در آژانس تبلیغاتی خود در هانور با نام "مرتس وِربه سنتراله" فعالیت می کرد، تصمیم گرفت گروهی از طراحان گرافیک را با طرز فکری مشابه تشکیل دهد. آنها در "رینگ نویر وربه گِشتالتِر" یا انجمن طراحان تبلیغات نوین، که معمولا در انگلیس با نام "رینگ" شناخته می شدند، آثار خود را به صورت جمعی به چاپ رساندند، نمایشگاه هایی برگزار کردند و نگرش نوینی را در طراحی گسترش دادند.

گروه رینگ و تحولات اقتصادی

"شویترز" به علت شباهت آثارش به کارهای گروهی افراط گرا از معماران و نیز تشابه اسمی با موسسه ای که در 1925م. در برلین شکل داده بود، گروه جدید را "رینگ " نامید.

در سال های آخر دهه 1920م. نخستین مراحل مدرنیسم در طراحی و معماری به وقوع پیوست و در طراحی گرافیک ، به تایپوگرافی185614 و عکاسی نوین منجر شد.

بسیاری از طراحان "شویترز" برای آنکه بتوانند در مسیر جریان های اصلی روز قرار بگیرند، از ساختار گرافیک تجربی فاصله گرفتند.

"شویترز" برای "گونتر واگنر" تولید کننده جوهر پلیکان، کار می کرد. همین جا بود که تبلیغات چشمگیری را ابداع کرد و برای مسئولان شهر هانور، شناسه های یکسان و "مرکز تجمع مسئولان" را طراحی نمود.

در سال های تجربی هنر و طراحی، از 1918م. تا 1924م. طراحان پرسش های زیادی را درباره فرضیه های نظم و سلسله مراتب تدوین طراحی مطرح کرده بودند.

دادائیسم205275 با ارائه حروف بزرگ و سیاه، نشانه ها، نمادها و شکست نحوه چینش مرسوم در طراحی، مساله چگونگی سازماندهی منطقی کلمات و تصاویر را حل کرده بود.

فتومونتاژ نیز عنصری مرکزی به شمار می رفت. با تثبیت این معیارها در 1924م. آلمان و غرب اروپا تا هنگام ورشکستگی "وال استریت" در اکتبر 1929م. در سکون بودند و رشد اقتصادی یکسانی را تجربه می کردند.

طراحان مدرنیست باید از تجربه های هنری محدود در کارگاه ها یا تدرس طراحی ، فراتر می رفتند، در نتیجه گروه رینگ به سمت "جرمن ورکبوند" و مسئولان شهری متمایل شد، همان گونه که پیشتر برای کسب حمایت معماران و طراحان به آنها گرایش پیدا کرده بود.

در میانه دهه 1920م. جنبش های درون گروهی برای سامان دادن به این نوع طراحی روی داد. که باهاوس244472 از نمونه های آن بود. .شکل های گوناگونی از حروف به ویژه شکل های سن سریف در دسترس قرار گرفتند. "فوتورا" مشهورتین این اشکال بود.

طراحان رینگ از استاندارد سازی در طراحی گرافیک حمایت می کردند. درباره اعضای آلمانی ، این درگیری برای تمام حروفی که به جای شکل حروف "گوتیک" از "رومن" استفاده شده بود، وجود داشت. حرکتی که از سوی بسیاری از مفسران مورد انتقاد قرار گرفت ، ایجاد "آن جرمن" بود، که انتخاب شکل حروف برای نشان دادن هویت ملی به شمار می رفت. بر پایه این حرکت ، قرارداد گسترده ای میان اعضا شکل گرفت که طراحان طبق آن می توانستند چنان که از مفاد قرارداد پیروی کرده باشند، بسیار موثر و اقتصادی فعالیت کنند.

گروه رینگ بر این باور بود که ارتباط مدرن باید از اشکال حروف کمتری بهره گیرد تا در پی آن، از هزینه های فراهم آوردن دوباره حروف جلوگیری کند.

بسیاری نیز از کاربرد کاغذ در قطع استاندارد حمایت کردند. این مطلب نیز تایید شد که اگر طراحان، طرح های خود را به شکل های اندکی از حروف محدود کنند، چاپچی ها نیز می بایست به جای آرایه های گسترده معمول، تنها این حروف را موجود نگاه دارند.

گروه رینگ بر این باور بود که ارتباط مدرن باید از اشکال حروف کمتری بهره گیرد تا در پی آن، از هزینه های فراهم آوردن دوباره حروف جلوگیری کند.

هنگامی که این بحث ها در زمینه های اقتصادی به مرحله عمل رسید ، این سوال مطرح شد که آیا پیشنهادها در صورت بررسی دقیق ، دایمی و همیشگی خواهند بود؟

در آن دوره، دانش و استانداردگرایی، به کمک زیبایی شناسی و مدرنیسم آمده بودند.

اگرچه بسیاری از اعضای رینگ، آلمانی بودند، در میان آنها چک، هلندی، فرانسویو سوئیسی نیز وجود داشت. فهرست کاملی از بیست و پنج شرکت کننده ، روی جلد تنها کتاب رینگ با نام "در نگاهی اجمالی" که از سوی برادران "هاینتس" و " بودو راش" در سال 1921م. تدوین شد به چاپ رسید.

این کتاب شامل نمایی کوتاه از هر طراح همراه با گوشه ای از آثار و دیدگاه هایشان درباره فلسفه طراحی با تاکید بر استاندارد شدن و پیروی کردن از ارتباط بین المللی بود. رویه ای واقع گرایانه تر که نشان می داد این کتاب پیش زمینه ای تبلیغاتی برای نگرش آنها محسوب می شود و نویدبخش ماموریت های کاری نیز هست.

در میان طراحان رینگ، کسانی بودند که طراحی گرافیک را تنها فعالیتی برای ارتقاء فرهنگی جناح چپ سیاسی می دیدند، همانند "جان هارتفیلد" که فوتومونتاژ کار می کرد و قبول تبلیغات در زندگی را از نظر اخلاقی مردود می دانست.

گروه رینگ و تحولات اقتصادی

دیگران همچون "مکس بورچارتز" و " یوهانس کانیس"، با این باور که تایپوگرافی نوین می تواند سطح اطلاعات مردم را ارتقاء بخشد، تبلیغات کارخانه های فلزکاری آلمان را بر عهده گرفتند.

اعضای هلندی، "سزار دُمِلا"، " پائول شویتما" ، "مارت استم"، "فردریش وردمبرگه" و "پیت زورات" نیز انجام ماموریت هایی را از سوی شرکت های خصوصی بر عهده گرفتند. به طور کلی در هلند، مدرنیسم مسئولیت عقیدتی کمتری نسبت به آلمان بر عهده داشت.

برای تسریع انتشار کتاب "در نگاه اجمالی" نمایشگاه سیاری از سوی کشورهای برگزارکننده ، یعنی آلمان، هلند، سوئیس و اسکاندیناویا برگزار شد.

در دهه 1950 و 1960م. آرمان های مشابه بسیاری هرچند در پی زبان تصویری بین المللی بودند، ناگزیر از بین رفتند، زیرا اهداف گروه در شرایط سیاسی متغیر مرکز اروپا نمی توانست تحقق پیدا کند.

شرح تصویر:

1- پوستر برای نمایشگاه فستیوال بین المملی فیلم، اثر پیت زوارت، 1948م. (پیت زوارت یکی از شش عضو هلندی رینگ بود)

2- داستانی درباره خرگوش، اثر کورت شویترز

سمیه رمضان ماهی

بخش هنری تبیان


منابع:

یک قرن طراحی گرافیک جرمی آینسلی

تاریخ مختصر طراحی گرافیک ریچارد هولیس

اطلس طراحان گرافیک النا استانیک

مطالب مرتبط:

فوتوریسم ایتالیایی و تایپوگرافی

دادائیسم

باهاوس و حروفنگاری جدید