تبیان، دستیار زندگی
بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان آذربایجان‌غربی مراسم گرامیداشت یاد وخاطره شهدای عملیات‌های «بدر» ، «خیبر» و «کربلای 7» را برگزارمی‌کند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

گرامیداشت سه عملیات‌ در ارومیه


بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان آذربایجان‌غربی مراسم گرامیداشت یاد وخاطره شهدای عملیات‌های «بدر» ، «خیبر» و «کربلای 7» را برگزارمی‌کند.

گرامیداشت سه عملیات‌ در ارومیه

سرهنگ رضا وفایی‌فرد مدیر روابط عمومی بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان آذربایجان غربی با اعلام این خبر گفت: مراسم گرامیداشت شهدای عملیات‌کربلای 7 در روز 18 اسفندماه سال جاری و عملیات‌های «خیبر» و «بدر» نیز احتمالا 19 اسفندماه برگزار خواهد شد.

وی خاطر نشان کرد: قرار است به مناسبت برگزاری این مراسم‌ها و گرامیداشت یادو خاطره شهدای عملیات‌های نام برده شده به ویژه شهید «مهدی باکری» ، ویژه‌نامه‌ای نیز منتشر شود.

عملیات خیبر

سوم اسفند سالروز ایستادگی در محور طلائیه است. خیبری‌ها در چنین روزی با رمز «یا رسول الله (ص)» این عملیات را آغاز کرده و چنان ایستادند که گویا جزایر مجنون را از جانشان بیشتر می‌خواستند... طلائیه و جزایر مجنون نام‌های آشنا و پر از خاطره‌ای هستند که رزمندگان سال‌های اول جنگ آن‌ها را خوب می‌شناسند.

سوم اسفند سالروز ایستادگی در محور طلائیه است. خیبری‌ها در چنین روزی با رمز «یا رسول الله (ص)» این عملیات را آغاز کرده و چنان ایستادند که گویا جزایر مجنون را از جانشان بیشتر می‌خواستند

عملیات‌ خیبر در تاریخ‌ سوم‌ اسفند ماه‌ 1362 با رمز مقدّس‌ یارسول‌ الله‌آغاز شد. در منطقه‌‌ عملیاتی‌ واقع در شرق رودخانه‌ دجله‌ و داخل‌هورالهویزه‌آغاز می‌شود. در حقیقت سپاه‌ پاسداران‌ انقلاب‌ اسلامی‌، به‌ منظور غافل‌گیر کردن‌ دشمن‌، انهدام‌ نیروهای‌ سپاه‌ سوم‌ دشمن‌ و استفاده‌ از ضعف‌ و ناتوانی‌ او درعملیات‌ آبی‌ و خاکی‌ و ... عملیات‌ خیبر را در این‌ منطقه‌ طراحی‌کرد. رزمندگان‌، با سرعت‌ عمل‌ از چند محور باعبور از میان‌ تله‌های‌ انفجاری‌ و بشکه‌های‌ آتش‌زا و سنگرهای‌ کمین‌ ودیگر مواضع‌، بر سر دشمن‌ فرود آمده‌ و در یک‌ هجمه‌ی‌ بی‌امان‌، موفق‌ شدند چندروستای‌ عراقی‌ را آزاد کنند و تعدادی‌ از یگان‌های‌مستقر در جریزه‌ را به‌ هلاکت‌ رسانند. تصرف‌ جرایز به‌ عهده‌ی‌ لشگرحماسه‌ آفرین‌ علی‌ بن‌ ابی‌طالب‌ بود که‌ با کمک‌ یگان‌های‌ دیگر، پس‌ از نبردی‌ جانانه‌، جزیره‌ی‌ مجنون‌ شمالی‌ را به‌ طور کامل‌ آزادکرده‌، با فشار بی‌امان‌ خود، دشمن‌ بعثی‌ را کیلومترها به‌ عقب‌ راند. دراین‌ عملیات‌، سپاهیان‌ اسلام‌، رودخانه‌ی‌ دجله‌ و فرات‌ را پشت‌ سرمی‌گذارند و بزرگراه‌ بصره بغداد در چند نقطه‌ قطع‌ می‌شود که‌ با این‌عمل‌، ارتباط‌ سپاه‌ سوم‌ و چهارم‌ عراق قطع‌ می‌شود.

گرامیداشت سه عملیات‌ در ارومیه

عملیات بدر

بعد از عملیات خیبر، دشمن علاوه بر سازماندهی سپاه‌های اول، دوم، سوم و چهارم، اقدام به تشکیل فرماندهی شرق دجله و رده‌های مواضع پدافندی در سراسر منطقه جنوب کرد و در مسیر آب راه‌ها و در داخل نیزارها کمین‌هایی قرار داد تا در صورت هجوم نیروهای ایرانی، نقش هشدار دهنده و تاخیری داشته باشند و از نزدیکی نیروهای شناسایی به خط دشمن نیز ممانعت به عمل آورد و به منظور زیر نظر داشتن هرگونه تحرک و داشتن دید کلی بر هور و اطراف آن دکل‌های متعددی را نصب کرد. گذشته از کمین و نصب دکل‌ها، در آب راه‌ها موانع قابل ملاحظه‌ای ایجاد کرد که گذشتن از آن‌ها بسیار سخت و بلکه غیر ممکن می‌کرد. بعد از این موانع، سیل بندی هم مشرف بر آب به عرض 12 متر و ارتفاع 2 متر احداث کرده و بر روی آن سنگرهای متعددی تعبیه، که از سه جهت، دارای دید کافی بر روی آب بود.

در حالی که دستیابی به یک جناح از دشمن در شمال بصره و قطع جاده مهم بصره – العماره، که می‌توانست منطقه مانور مناسبی را برای عملیات‌های آینده به سمت بصره و یا العماره باز کرده و دروازه جدیدی را برای ورود به مناطق خشکی جدید بگشاید، هم چنان به عنوان یک هدف مهم تلقی می‌شد؛ عواملی هم چون تجربیات به دست آمده از عملیات خیبر در خصوص الزامات پشتیبانی و تاکتیکی و عملیات آبی و خاکی، جبران بسیاری از نواقص و کمبودهای مهندسی موجود در عملیات مذکور، در اختیار داشتن جزایر مجنون به عنوان مناطق واسط و سرپل که امکان تمرکز نیروها و انتقال تجهیزات به جلو را تسهیل می‌کرد، موجب شدند منطقه غرب هورالهویزه مجدداً برای انجام عملیات بزرگ بعدی انتخاب شد.

بعد از عملیات خیبر، دشمن علاوه بر سازماندهی سپاه‌های اول، دوم، سوم و چهارم، اقدام به تشکیل فرماندهی شرق دجله و رده‌های مواضع پدافندی در سراسر منطقه جنوب کرد

کربلای 7

سیزدهم اسفندماه مصادف با سالگرد عملیات غرورآفرین کربلای 7 توسط نیروهای عمل‌کننده لشکر 64 ارومیه از نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران به فرماندهی امیر سرتیپ آذرفر با رمز یا مولای متقیان است. عملیات کربلای 7 درمنطقه عملیاتی حاج عمران آغازشد. نیمی ازمنطقه عملیاتی والفجر 2 که در دوره حملات موسوم به استراتژی دفاع متحرک عراق از دست رفته بود در عملیات کربلای”‰2 و بقیه درعملیات کربلای 7 آزاد شد.

از عملیات بدر تا پایان جنگ که فرماندهی سپاه و ارتش در جنگ از یکدیگر تفکیک شد درخشان‌ترین بخش از کارنامه ارتش در عملیات کربلای 7 رقم خورد. در این عملیات لشکر 64 ارومیه جانفشانی‌های بسیاری از خود نشان داد. در عملیات یادشده که از نوع تک نیمه گسترده بود، نیروهای عراقی بیش از سه هزار کشته و زخمی و بیش از دویست و هفتاد اسیر دادند. در پایان این عملیات چند منطقه ازحاج عمران و ارتفاعات مهمی درمنطقه عملیاتی از وجود دشمن بعثی پاک شد.

گرامیداشت سه عملیات‌ در ارومیه

طرح‌ دفاع‌ متحرک‌ عراق‌ همزمان‌ در چند منطقه‌ اجرا شد و با وجود‌ تلاش‌ رزمندگان‌ و فرماندهان‌ جنگ، هنوز مناطقی‌ در اشغال‌ قوای‌ عراقی‌ باقی‌ مانده‌ بود. رژیم‌ بعث‌ که‌ منتظر عکس‌العمل‌ جمهوری‌ اسلامی‌ در جبهه‌های‌ نبرد بود، با وجود عملیات‌ کربلای‌ 2 در منطقه‌ عمومی حاج‌ عمران»» ،توانست‌ ارتفاعات‌ «گردمند» و قله‌ 2519 را در اختیار گرفته‌ و همچنان‌ در اشغال‌ خود نگاه‌ دارد.

این‌ ارتفاع‌ که‌ پیش‌تر در عملیات‌ والفجر 2 آزاد شده‌ بود، پس‌ از سقوط‌ در دوره‌ دفاع‌ متحرک، در عملیات‌ کربلای 2 نیز تامین‌ نشد، تا این‌که‌ در تاریخ 13 اسفندماه 1365 طی‌ عملیات‌کربلای‌ 7 و با رمز «یا مولای‌ متقیان 7» به‌ دست‌ رزمندگان‌ ارتش‌ جمهوری‌ اسلامی لشکر 64 ارومیه) آزادشد.

علاوه‌ بر ارتفاع‌ یاد شده‌ که‌ در زمان‌ عملیات‌ پوشیده‌ از برف‌ بود، «تپه‌ سرخی» و یال «کله‌ اسبی» از دشمن‌ پاکسازی‌ شد. طی‌ عملیات‌ کربلای 7 ده‌ها قبضه‌ سلاح‌ از انواع‌ سنگین‌ و نیمه‌ ”‰سنگین‌ و شماری‌ زاغه‌ مهمات‌ منهدم‌ شد. تعداد 2485 نفر از نیروهای‌ دشمن‌ کشته‌ و زخمی‌ و اسیر شدند. همچنین‌ چندین‌ قبضه‌ سلاح‌ سبک‌ و سنگین‌ و چندین‌ خودرو به‌ غنیمت‌ نیروهای‌ خودی‌ درآمد.

فرآوری: سامیه امینی

بخش فرهنگ پایداری تبیان


منبع: خبرگزاری ایسنا، سایت جماران/ سایت عاشورا/