تبیان، دستیار زندگی
«آرک انجل» ماجرای دیگری از الکسی رایدر است. وی این بار بر می گردد بدون محدویت. این بار ماجراهایش در بیمارستانی که وی در آن بستری شده است می گذرد. او باز درگیر گروهی تروریست می شود که در پی تخریب محیط زیست هستند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : فاطمه شفیعی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

الکسی قهرمانی کامل


«آرک انجل» ماجرای دیگری از الکسی رایدر است. وی این بار بر می گردد بدون محدویت. این بار ماجراهایش در بیمارستانی که وی در آن بستری شده است می گذرد. او باز درگیر گروهی تروریست می شود که در پی تخریب محیط زیست هستند.

آرک انجل.آنتونی هوروویتس

آرک انجل.آنتونی هوروویتس.مترجم: مهدی قراچه داغی.نشر ایران بان.چاپ اول . تهران1388..1000 نسخه.298 صفحه. 5500 تومان.

«به طرزی غریب کسی که قرار بود با این بمب کشته شود از قضا درباره بمب و تروریسم از هر کس دیگری در دنیا اطلاعات بیشتری داشت. او حتی کتاب هایی در این مورد نوشته بود. کتاب در جستجوی شماره یک: پنجاه راه برای حراست از خود در داخل و خارج از کشور. هر چند عنوان آن قدر ها چشمگیری نداشت اما در امریکا بیست هزار نسخه فروش کرده بود و گفته می شد که حتی رئیس جمهور یک جلد از این کتاب را کنار تخت خوابش داشت.»[1]

آلکس رایدر شخصیت اصلی داستان های آنتونی هوروویتس در داستان آرک انجل به طور ناگهانی مورد اصابت گلوله قرار می گیرد و به بیمارستان سن دومنیک منتقل می شود. او زمان بستری شدن همواره تحت مراقبت پلیس امنیت است و روزی به وسیله عده ای، از بیمارستان ربوده می شود. آدم ربایان که از اعضای گروه سه هستند، تصور می کنند این پسر بچه «پال دورین» است، کسی که پدرش به زعم آدم ربایان از تجار ثروتمند و شرکت های چند ملیتی است که قصد نابودی دنیا را دارد. آن هم در زمانه ای که لایه های ازن در حال سوراخ شدن است و منابع گرانبها به سرعت در حال انهدام. کاسپار یکی از آدم ربایان خطاب به الکس از این که پدرش از نفت به ثروت رسیده و پس از فتح زمین اکنون در اندیشه  فتح فضا ست سخن می گوید. همچنین از نابودی چهار نوع پرنده به خاطر وجود موشک های پدرش در منطقه کاراییب . آنها برای اینکه پسر بچه سالم به خانه برگردد، پدرش را به پرداخت یک میلیون پوند مجبور می کنند تا از این پول برای حراست از سیاره زمین استفاده کنند. اما الکس خاطر نشان می کند که آنها او را با پاول اشتباه گرفته اند. او در برخورد با اعضای این گروه در نبردی درگیر می شود. الکس رایدر که خود پیشه اش جاسوسی است تصمیم دارد جاسوسی اش را برای همیشه کنار بگذارد اما برخورد با گروه مخرب طبیعت و محیط زیست، او را در نبردی درگیر می کند که به نظر می رسد با جریان آرک انجل که یک هتل فضایی پیشرفته است، مربوط باشد. در این کتاب با سازمان های جاسوسی، دنیای پرنیرنگ سرمایه داری های کلان  و روابط عجیب برای رسیدن به بازارهای مصرف و همچنین حقایقی درباره گروه های جاسوسی نیز آشنا می شوید.

آلکس رادیدر به نوعی یک جمیز باند نوجوان است که در هر کی از داستان های آنتونی هوروویتس با ماجراهای پلیسی و جاسوسی رو به رو می شود. ارک انجل ششمین ماجرای آلکس رایدر است.

آلکس رادیدر به نوعی یک جمیز باند نوجوان است که در هر کی از داستان های آنتونی هوروویتس با ماجراهای پلیسی و جاسوسی رو به رو می شود. ارک انجل ششمین ماجرای آلکس رایدر است.

آنتونی هوروویتس درباره آینده آلکس رایدر گفته است: همیشه خاطر نشان کرده ام وقتی الکس 15 ساله شود به آخرین کتاب از مجموعه کتاب های آلکس رایدر می رسید و مصمم هستم برای او پایان خوبی برگزینم.

باید بگویم نوجوان های رده سنی 15 تا 18 سال اغلب معتقدند داستان های هوروویتس ترسناک نیستند و بیشتر اوقات قابل حدس زدن هستند. این نویسنده در انگلستان متولد شد. مادرش برای او کتاب های فرانکنشتاین  و دراکولا را می خرید و برای روز تولد سیزده سالگی اش یک جمجمه هدیه گرفت. او به مدرسه ای فرستاده می شود که مدیر مدرسه انقدر بچه ها را شلاق می زد که بدنشان تاول می زد. آنتونی از هشت سالگی نوشتن را شروع کرد واز بیست و سه سالگی به طور حرفه ای شروع به نوشتن کرد. «راز شوم فردیک ک.  باور» اولین رمان وی است. «میشا، جادوگر و طلسم اسرار آمیز» دومین کتاب اوست که سال 1981 منتشر شد. مجموعه داستانی «ستاره پنج پر» را هیچ وقت کامل نکرد. «گروشام گرینج» برداشتی از افسانه قدیمی بود که معتقد است اگر کسی هفتمین فرزند از هفتمین فرزند باشد جادوگر می شود. انتشار کتاب «مالتی شاهین» برایش اعتبار زیادی آورد به خصوص که این مجموعه هفت جلدی به فیلم هم در آمد. وی ترسناک های زیادی می نویسد اما «الکس رایدر» در سال 2000 متولد شد و به عنوان مجموعه موفق تاکنون ادامه دارد و قرار است از این به بعد نیز ادامه داشته باشد. تاکنون 600 میلیون از این نسخه به فروش رسیده است. از روی این کتاب فیلم «توفان شن» ساخته شد و اعتبار خوبی به دست آورد. او هم اکنون داردروی مجموعه «قدرت پنج کار» می کند که به نوعی ادامه «ستاره پنج پر» است. گفته می شود احتمالا داستان هری پاتر از روی کتاب گروشام گرینج وی تاثیر گرفته و نوشته شده است. فیلمی هم به نام آرک انجل ساخته شده که برداشتی از کتاب ارک انجل است و ماجرا در روسیه شوروی می گذرد.

«باید به سرعت حرکت می کرد. اما سرعت زیاد مرگش را نزدیک تر می کرد. باید راه دیگری پیدا کرد. بار دیگر پنجره ها را امتحان کرد. بزرگترین پنجره ها شکل بی قاعده ای داشت بخشی از بدنه فلزی آن از بین رفته بودند. الکس می توانست سر و بخشی از شانه هایش را از آن عبور دهد. حتی اگر کپسول را از روی پشتش بر می داشت کمر و باسنش از آن عبور نمی کردند. تا اینجا به جایی نرسیده بود[2]

پی نوشت:

[1]صفحه 9 کتاب

[2]صفحه 214 کتاب

فاطمه شفیعی

بخش کتاب و کتابخوانی تبیان