تبیان، دستیار زندگی
تفریح ،یکی از بزرگترین نیازهای شما جوانان است ،نباید آنرا حذف کنید اما باید مراقب بهایی که برای آن می پردازید هم باشید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پاورقی مهم زندگی برای جوانان


تفریح ،یکی از بزرگترین نیازهای شما جوانان است ،نباید آنرا حذف کنید اما باید مراقب بهایی که برای آن می پردازید هم باشید.

تنظیم وقت

وقتی کودک هستی و برای برداشتن لباس از جالباسی، باید روی پنجه‌های پا بایستی‌، رویایی جز بزرگ شدن نداری‌، هرچه روزها می‌گذرد و تو بزرگ می‌شوی‌، زمان هم زودتر می‌گذرد. وقتی به روزهای جوانی می‌رسی‌، زندگی روی دور تند خود قرار می‌گیرد و تو گاهی به‌جای شمردن روزها باید هفته‌ها را شمارش کنی‌. با وجود این‌که می‌بینی روزها و سال‌ها برای گذشتن عجله دارند اما فکر می‌کنی‌، روزگار جوانی ماندنی است در حالی که بهار زندگی خیلی زود می‌گذرد و کسی برنده است که بتواند از این روزها کمال استفاده را داشته باشد.

کمال استفاده به این معنی نیست که باید از صبح تا شب در حال درس خواندن و یا کار کردن باشید. بلکه این مهم است که از همین بهار زندگی بدانید که وقت‌تان را چگونه تنظیم کنید تا هم زندگی موفقی داشته باشید و هم از جوانی‌تان لذت ببرید.

امام رضا (ع) درباره‌ی آن‌که وقت‌تان به صورت صحیح تقسیم شود، گفتار ارزشمندی دارند: «کوشش کنید اوقات شما به چهار بخش تقسیم شود و برای هر بخش وقت مناسبی را به آن اختصاص دهید؛ یک بخش برای مناجات با خالق، یک بخش برای امرار معاش، یک بخش برای دیدار دوستان و ارتباطات اجتماعی و بخش چهارم برای سرگرمی و لذت‌های روحی و جسمی.» (الحدیث، ج2، ص 135) این بخش، عامل موفقیت شما در بخش‌های دیگر است.

تفریحات سالم و هدف‌مند

پس داشتن تفریح و سرگرمی یکی از موضوعات مهم زندگی است اما انتخاب یک سرگرمی مناسب کار چندان ساده‌ای نیست. مخصوصا در این روزگار که صاحبان قدرت‌، با انواع تبلیغات، سعی در ایجاد بازی‌ها و تفریحاتی می‌کنند که بی‌فایده و گاهی پر‌خطر است. طبق دستورات دینی ما باید تفریحات هدف‌مند در زندگی وجود داشته باشد.

از آن‌جایی که در جوانی، توانایی فرد بیش‌تر است و هیجان‌طلبی بالایی دارد‌، برنامه‌ریزی برای تفریح یکی از مهم‌ترین کارهای شماست.

مسعود غفاری روانشناس و استاد دانشگاه در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی برنا اظهار کرد: تفریح سالم به معنی استفاده از اوقات فراغت به این شرط که پیامد منفی در پی نداشته باشد،است. از جمله این تفریح‌ها می‌توان از تشویق جوانان به ورزش، اردو، کمپینگ، فراهم سازی امکانات آسان و ارزان ایرانگردی نام برد.

بزرگ‌ترین تفریح ایجاد تنوع در زندگی است‌، سعی کنید نگذارید روزهای‌تان دچار یک‌نواختی گردد، گاهی یادگیری یک مهارت جدید می‌تواند زندگی‌تان را متفاوت کند

البته انتخاب نوع تفریح بستگی به ویژگی‌های روحی‌تان دارد. اما ما چند پیشنهاد برای شما داریم:

-ورزش: یک تفریح مناسب که سلامتی جسم و روح‌تان را به همراه دارد و انرژی انباشته در جسم‌تان را در راه درست صرف می‌کند، ورزش کردن است. وجود رشته‌های زیاد ورزشی و همچنین ورزش‌هایی با هزینه‌ی کم‌، بهانه‌ای برای ورزش نکردن نمی‌گذارد. در ضمن با ورزش، ظاهر متوازنی پیدا می‌کنید که با روحیه‌ی زیبایی‌طلبی‌تان هم هم‌خوانی دارد.

-مسافرت: گشت‌و‌گذار با دوستان و خانواده و راهی سفر شدن‌، اوقات خوشی برای‌تان به همراه دارد و از طرفی سفر مثل یک کارگاه آموزشی است‌، موقعیت‌های خاصی که ممکن است در سفر پیش بیاید‌، انعطاف شما را در زندگی بالا می‌برد و از طرفی دیدن طبیعت‌، مکان‌های تاریخی، آشنایی با آداب‌و‌رسوم مردم می‌تواند مانند یک دانشگاه به شما چیزهای زیادی بیاموزد. منظور از سفر، یک تور به کشور خارجی در هتل پنج ستاره نیست‌، یک شب در کویر بودن و نگاه به آسمان پر ستاره‌ی آن‌، حال‌و‌هوای‌تان را به کلی تغییر خواهد داد.

-شرکت در کارهای عام‌المنفعه‌: تشکیل گروه‌هایی از هم‌سن و سالان و انجام کارهایی که به‌نوعی کمک به دیگران است و باعث نشاط درون می‌شود‌، می‌تواند انتخاب خوبی باشد.

-هنر: روح شما قدرت جذب بالایی برای زیبایی‌ها دارد و هنر می‌تواند گزینه‌ی مناسبی برای لحظات فراغت‌تان شود.

-تنوع: بزرگ‌ترین تفریح ایجاد تنوع در زندگی است‌، سعی کنید نگذارید روزهای‌تان دچار یک‌نواختی گردد، گاهی یادگیری یک مهارت جدید می‌تواند زندگی‌تان را متفاوت کند.

فرآوری : داودی

بخش خانواده ایرانی تبیان


منابع : فعلن مجردها /برنا

مطالب مرتبط:

غار تنهایی یک جوان!

بعد از یک شکست عشقی

خاطرات سربازی‌ات را بگو!

رابطه‌هایی که زیر آبی می‌روند

دختران ناجنس، پسران بدجنس

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.