تبیان، دستیار زندگی
با آیپدها و آیفون های جدید اپل و پیشرفت چشمگیر فناوری های پوشیدنی، می توان سال 2014 را نیز سالی بزرگ برای تکنولوژی دانست.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پیش‌بینی تکنولوژی‌های سال 2014


با آیپدها و آیفون های جدید اپل و پیشرفت چشمگیر فناوری های پوشیدنی، می توان سال 2014 را نیز سالی بزرگ برای تکنولوژی دانست.

پیش‌بینی تکنولوژی‌های سال 2014

سال تبلت

خیلی عجیب نیست که بازار رکوردشکن تبلت ها با آغاز سال جدید، با تنوع قیمت ها و امکانات، بازار کامپیوترها و لپ تاپ ها را روز به روز راکدتر کند. وقتی صحبت از قیمت پایین این دستگاه ها به میان می آید، دو دلیل را می توان برشمرد: یا آن دستگاه یک کاربری تخصصی دارد –مثلاً کیندل ها که تنها برای مطالعه کتاب هستند- و یا به میزان بسیار زیادی تخفیف خورده اند؛ که این می تواند به دلیل خدماتی باشد که به همراه خرید دستگاه ارائه می شود.

متأسفانه برخی از این دستگاه ها کیفیت پایینی دارند، قیمت پایین آنها بعضاً ناشی از استفاده از قاب های پلاستیکی، صفحه لمسی ضعیف یا باتری های ناسالم است.

تبلت های زیادی با قیمت متوسط در بازار موجود است که دارای سیستم عامل گوگل هستند؛ این ها به طور مستقل خوب عمل می کنند، اما کیفیت و گستردگی اپلیکیشن های اپل را ندارند. این دستگاه ها مناسب کسانی هستند که حاضرند کاربری را قربانی قیمت آن کنند.

جایگاه اول تبلت ها هنوز متعلق به اپل است، با آیپد ایر و آیپد مینی که مقام اول را کسب کرده اند. هرچند که کیفیت دستگاه، پردازشگر سریع و صفحه نمایش رتینا قیمت تبلت را بالا برده است، اما هم‌چنان قهرمان بازار تبلت ها هستند.

پیش‌بینی تکنولوژی‌های سال 2014

مایکروسافت نیز هم‌چنان به دنبال آن است که سرفیس 2 را جایگزین کند، تبلتی که می تواند مانند کامپیوتر قدیم باشد؛اما برنامه های کامپیوتری را به طرز محدودتری نمایش دهد، با خروجی های USB و پردازشگر اینتل که شکل ظاهری و عمر باتری را تحت تأثیر قرار داده است.

مایکروسافت مصرانه تأکید می کند که اجرای برنامه های آفیس، علت اصلی فروش این تبلت هاست –استراتژی‌یی که با اظهارات بالمر مبنی بر اینکه آفیس بر روی آیپد در حال گسترش است، از موضوعیت خارج شد.

سال 2014 سال پیشرفت در این دستگاه ها، سال به صرفه شدن قیمت آنها، و یا سال به بازار رسیدن عینک ها و ساعت های هوشمند است.

اپل

تغییرات اخیر اپل در لپ تاپ های پیشرفته‌ی حرفه ای خود (مانند وزن کمتر، عمر باتری بیشتر و قیمت پایین تر)، یک هم‌پوشانی بین این دستگاه ها و گروه مک‌بوک ایر ایجاد کرده است. شایعات حاکی از آن است که شاید اپل تبلت بزرگتری را طراحی کند، یا طرح جدیدی برای لپ تاپ های فوق نازک با سیستم عامل iOS ارائه کند. این محصول بزرگتر با پردازشگر ARM می تواند باتری با عمر 20 تا 30 ساعت داشته باشد و اپلیکیشن های آیپد و آیفون را اجرا کند. اما اپلیکیشن های قدیمی مک OS X را اجرا نخواهد کرد؛ که این یک تغییر اساسی است.

برخی رستوران ها و مکان های عمومی در آمریکا، قوانینی برای استفاده از گوگل گلس (عینک هوشمند) وضع کرده اند. زیرا این فناوری قابلیت فیلمبرداری دارد؛ قابلیتی که پیش بینی می شود در آینده با تولید بیشتر محصولات مشابه، به مسئله ای جدی تبدیل شود

ساعت اپل نیز هنوز جایش خالی است. شاید دریافته اند که تعداد افراد 20، 30 ساله ای که هنوز ساعت به مچ خود می بندند رو به کاهش است، در نتیجه چنین محصولی ارزش تولید ندارد.

مایکروسافت

تبلت سرفیس از لحاظ وزن و کیفیت دارد از رقبایش عقب می افتد، درنتیجه در سال 2014 می توان انتظار تغییراتی در طراحی آن داشت. کاهش قیمت هم چنین می تواند در این راستا کمک کند. بازار بزرگی برای اینکه آفیس محصولات خود را بر روی اندروید و آی او اس قابل اجرا کند وجود دارد، اما مشکل اینجاست که با این کار، دیگر دلیل اصلی خرید سرفیس از بین می رود!

پیش‌بینی تکنولوژی‌های سال 2014

گوگل

برخی رستوران ها و مکان های عمومی در آمریکا، هم اکنون استفاده از گوگل گلس (عینک هوشمند) را ممنوع کرده اند. زیرا این فناوری قابلیت فیلمبرداری دارد؛ قابلیتی که پیش بینی می شود در آینده با تولید بیشتر محصولات مشابه، به مسئله ای جدی تبدیل شود.

در حوزه‌ی موبایل، سامسونگ با بازار 60%‌ای به فروشنده اصلی گوشی های اندرویدی تبدیل شده است. مشکل گوگل این است که این بازار انحصاری، به سامسونگ این اختیار را می دهد که مشتریان را کنترل کرده و تصمیم بگیرد که چه قابلیت هایی به مشتریان عرضه شود؛ و این مسئله تقابل میان این دو را افزایش می دهد.

در نهایت، در سال 2014 با وجود عرضه محصولات بسیار، بعید است که بتوانیم از پشت عینک هوشمند خود به ساعت هوشمندمان نگاه کنیم! اما کسی چه می داند؛ شاید سال دیگر همین موقع محصولات هوشمند عجیب و غریب دیگری را معرفی کردیم!

راضیه کتابچی

بخش دانش و زندگی تبیان


منبع: LiveScience

مطالب مرتبط:

نوآوری از دست‌رفته اپل

سرفیس گجت محبوب ویندوز 8

سامسونگ همچنان پیشتاز است