حکم استفاده از ساقدستهای رنگی، توردار یا گیپوردار
در مسئلهی حجاب زن، پوشش باید به گونهای باشد که توجه نامحرم را جلب نکند؛ لذا اگر تزیینات به کار رفته در پوشش، به حدی است که عرفاً باعث جذابیت جنسی برای مردان نامحرم میشود، پوشاندن آن لازم است.
در مسئلهی حجاب زن، پوشش باید به گونهای باشد که توجه نامحرم را جلب نکند؛ لذا اگر تزیینات به کار رفته در پوشش، به حدی است که عرفاً باعث جذابیت جنسی برای مردان نامحرم میشود، پوشاندن آن لازم است.
پاسخ مراجع عظام تقلید نسبت به این سۆال، چنین است:
حضرت آیة الله العظمی خامنهای (مد ظله العالی):
حجاب و پوشش، باید به گونهای باشد که علاوه بر این که تمامى بدن زن (بجز صورت و دستها تا مچ که استثناء شده) را بپوشاند و توجه نامحرم را هم جلب نکند.
حضرت آیة الله العظمی نوری همدانی(مد ظله العالی):
چنانچه زینت باشد باید از نامحرم پوشیده شود.
حضرت آیة الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی):
چنانچه مورد جلب توجه نامحرم گردد باید ترک شود.
حضرت آیة الله هادوی تهرانی (مد ظله العالی):
اگر این تزیینات به حدی است که باعث جذابیت جنسی برای نوع نامحرمان میشود، پوشاندن آن لازم است.
زینت بودن یک معنای عرفی است، پس اگر مکلف با مراجعه به عرف جامعه یقین کند کاشت ناخن یا بلند گذاشتن آن زینت شمرده میشود، باید آن را از نگاه نامحرم بپوشاند.
پاسخ مراجع عظام تقلید نسبت به این سۆال، چنین است:
حضرت آیة الله العظمی خامنهای (مد ظله العالی):
تشخیص آن به عهده مکلف است.
حضرت آیة الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی):
چنانچه مفسده ندارد، پوشاندن آن لازم نیست.
حضرت آیة الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی):
زینت بودن یک معنای عرفی است پس اگر یقین داشته باشد زینت است باید آن را بپوشاند.
حضرت آیة الله العظمی نوری همدانی(مد ظله العالی):
تشخیص زینتی بودن عرفی است و اگر زینت محسوب شود باید از نامحرم پوشیده شود.
حضرت آیة الله هادوی تهرانی (مد ظله العالی):
ظاهراً زینت محسوب میشود و باید پوشانده شود.
زینتی بودن یا نبودن چنین انگشتری بستگی به تشخیص عرف دارد اگر عرف محل و زنان متدین اهل محل پوشیدن و به دست کردن چنین انگشتری را زینت می دانند زینت به حساب می آید باید آن را از نا محرم بپوشانندو در غیر این صورت زینت نمی باشد.
پاسخ مراجع عظام تقلید نسبت به این سۆال، چنین است:
حضرت آیة الله العظمی خامنه ای (مد ظله العالی):
در هر صورت اگر عرفاً زینت محسوب شود، باید از نامحرم پوشانده شود؛ و تشخیص موضوع{و تشخیص این که زینت است یا نه؟} بر عهده شخص مکلف است.
حضرت آیة الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی):
چنانچه به صورت غلیظ بوده و مورد توجه نامحرم گردد جایز نیست و آرایش گردى صورت و دستها تا مچ در صورتى که بسیار خفیف باشد و منشأ مفسده اى نگردد اشکالى ندارد، ولى از آرایشهاى تند یا مفسده انگیز باید پرهیز کرد.
حضرت آیات عظام سیستانی و صافی گلپایگانی (مد ظلهما العالی):
بله، باید از نامحرم بپوشاند.
حضرت آیة الله هادوی تهرانی (مد ظله العالی):
1. زینت باید از دید نامحرم حفظ شود.
2. تشخیص مصداق زینت تابع عرف و دیدگاه عمومی عقلا است.
3. به نظر می رسد لاک زدن ناخن در عرف ما یک زینت است و حفظ آن از نامحرم واجب است یا لااقل احتیاط واجب است.
فرآوری: آمنه اسفندیاری
بخش احکام اسلامی تبیان
منبع: اسلام کوئیست
مطالب مرتبط:
حکم ارتباط دختر و پسر برای استفاده علمی