تبیان، دستیار زندگی
بسیاری از افراد معتقدند زنان در دوران بارداری باید فقط استراحت کنند و تا جایی که می‌توانند کمتر تردد کنند. برای بسیاری از افراد سفر کردن زنان باردار رویدادی بسیار عجیب و گاه احمقانه به نظر می‌رسد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سفر در دوران بارداری


بسیاری از افراد معتقدند زنان در دوران بارداری باید فقط استراحت کنند و تا جایی که می‌توانند کمتر تردد کنند. برای بسیاری از افراد سفر کردن زنان باردار رویدادی بسیار عجیب و گاه احمقانه به نظر می‌رسد.

سفر و بارداری

این در حالی است که بارداری 9 ماه از زندگی زنان را در برمی‌گیرد و نمی‌توان به سادگی از آن گذشت. به عقیده پزشکان، سفر برای بیشتر زنان باردار خطرناک نیست، اما باید توجه داشت بهتر است پیش از تصمیم به هر نوع سفری، ابتدا با پزشک متخصص خود مشورت کنید. سفر همچنین می‌تواند اثرات روحی و جسمی مثبتی روی زنان باردار و همچنین جنینشان داشته باشد. عوض شدن محیط، کسب تجربه‌های تازه، بالا بردن قدرت تحمل و حضور در مراکزی آرام‌تر، پاک‌تر و زیباتر از محیط‌های آلوده شهری از فواید سفر در دوران بارداری است. توصیه‌هایی که در اینجا آورده می‌شود می‌تواند در داشتن سفری بهتر و امن‌تر به زنان باردار کمک کند.

مقصدی داخلی را برگزینید

هرچند سفر شما از نظر پزشکتان تائید شده باشد، اما بهتر است مقصدی داخلی را برگزینید. با ماندن در کشور محل اقامت خود امکان دسترسی به خانواده، دوستان و از همه مهم‌تر پزشک معالجتان راحت‌تر است. حضور در کشور خود همچنین امکان استفاده از بیمه‌تان را نیز فراهم می‌کند و سبب می‌شود تا حد ممکن از خوراک‌های ناآشنا با ذائقه بومی، فرهنگ‌های عجیب و غریب و رفتارهای اجتماعی متفاوت به دور باشید.

ماشین شخصی، بهترین گزینه

بهترین وسیله حمل و نقل برای سفر زنان باردار استفاده از ماشین شخصی است. البته نباید تصور کرد این توصیه به معنای تائید رانندگی آنان است. سفر با ماشین شخصی این امکان را برای افراد باردار فراهم می‌کند که هر زمان از نشستن طولانی احساس خستگی کردند، توقفی کوتاه داشته باشند، اندکی قدم بزنند یا در صورت نیاز به سرویس بهداشتی یا خوردن و آشامیدن ماشین را نگه دارند.

هرچند سفر شما از نظر پزشکتان تائید شده باشد، اما بهتر است مقصدی داخلی را برگزینید. با ماندن در کشور محل اقامت خود امکان دسترسی به خانواده، دوستان و از همه مهم‌تر پزشک معالجتان راحت‌تر است

از فعالیت‌های پرخطر اجتناب کنید

بسیاری از زنان باردار در طول سفر احساس بهتری نسبت به در خانه بودن دارند. این حس و حال خوب ناشی از سفره‌گاه این توهم را در آنان ایجاد می‌کند که می‌توانند به هر فعالیتی با هر میزان سختی و خطر بپردازند. این تصویر خیلی اشتباه است. اگر در طول سفرتان باردار هستید، به هر میزان هم که از نظر روحی و جسمی احساس سلامت دارید، بهتر است از فعالیت‌های سنگینی چون پیاده‌روی‌های دشوار و طولانی، فعالیت‌های ورزشی و خوراکی‌های ناآشنا پرهیز کنید.

سایر توصیه‌ها

ـ سعی کنید در صورت امکان حتما مقداری میوه تازه، خشکبار و سایر مواد غذایی انرژی‌زا همراه داشته باشید. نوشیدن آب سالم به میزان کافی نیز از نکات بسیار مهمی است که زنان باردار باید به آن توجه داشته باشند.

ـ بارداری و به تبع آن افزایش وزن معمولا به پاها فشار زیادی وارد می‌کند. پس بهتر است کفش‌هایی مناسب با خود همراه داشته باشید.

ـ برداشتن بالش شخصی که متناسب با فیزیک بدن شماست به شما در بهتر خوابیدن در طول سفر کمک می‌کند؛ چرا که داشتن خواب و استراحت کافی در دوران بارداری بسیار مهم است.

ـ بهتر است یک کپی از مدارک پزشکی و آزمایشات خود را در طول سفر با خود به همراه داشته باشید تا در صورت بروز هر مشکلی پزشکان مقصد بتوانند بهتر به شما کمک کنند.

بخش گردشگری تبیان


برگرفته از چمدان