تبیان، دستیار زندگی
بسیاری از اختراعات بشر ناشی از نیازهایی بوده است که بشر در طول تاریخ حس کرده و یا آرزو کرده است که ای کاش وسیله‌ای بود که زندگی را آسان‌تر کند و این شروع یک ایده و نهایتا عملی کردن آن ایده می‌شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تازه‌های فناوری دیجیتال


بسیاری از اختراعات بشر ناشی از نیازهایی بوده است که بشر در طول تاریخ حس کرده و یا آرزو کرده است که ای کاش وسیله‌ای بود که زندگی را آسان‌تر کند و این شروع یک ایده و نهایتا عملی کردن آن ایده می‌شد.

اسکن نسخ خطی و نفیس بدون تابش امواج مضر

با توجه به آسیب‌های احتمالی برای حفظ و نگهداری از نسخ خطی و نفیس و همچنین اسناد و مدارک مهم، پژوهشگران

اسکن نسخ خطی و نفیس بدون تابش امواج مضر

بهنام سعادت- از محققان این طرح، با بیان اینکه این اسکنر با عنوان اسکنر «حفیظ» طراحی و ساخته شده است، گفت: اسکنرهای طراحی شده به 3 حالت اتوماتیک، نیمه اتوماتیک و دستی عرضه شده است.

وی با اشاره به عملکرد این دستگاه اظهار داشت: در حالت دستی، با فشار دادن پدالی صفحه بر روی کتاب قرار می‌گیرد و پس از اسکن و تصویر برداری کردن به بالا بر می‌گردد و در حالت نیمه تصویر برداری به صورت اتوماتیک صورت می‌گیرد.

سعادت، با بیان اینکه اسکنرهای تولید شده در دو نوع یک و دو دوربین و با صفحه زاویه دار طراحی و عرضه شده است، خاطر نشان کرد: با توجه به حساسیت نسخ خطی این دستگاه به گونه‌ای طراحی شده است که هیچ گونه آسیبی به کتب وارد نمی‌کند ضمن آنکه این دستگاه مناسب برای اسکن اسنادی با ابعاد متوسط چون اوراق اداری و پرونده‌ها است.

این محقق عدم آسیب رسانی به شیرازه و جلد کتب و مجلدات را از ویژگی‌های این دستگاه نام برد و یادآور شد: از آنجایی که فرآیند اسکن در صفحه با رحل زاویه‌ای 120 درجه صورت می‌گیرد، آسیبی به شیرازه و جلد کتاب‌ها وارد نمی‌کند.

با توجه به آسیب‌های احتمالی برای حفظ و نگهداری از نسخ خطی و نفیس و همچنین اسناد و مدارک مهم، پژوهشگران مرکز رشد دریا اسکنرهایی را طراحی کردند که بدون تابش امواج ماورا بنفش قادر به اسکن نسخ خطی و نفیس است

وی با اشاره به سیستم نوری اسکن طراحی شده، ادامه داد: نورUV  (اشعه ماوراء بنفش) به نسخ خطی نفیس آسیب وارد می‌کند از این رو در سیستم طراحی شده از نور LED بدون تابش UV و IR (امواج رادیویی) استفاده شده است.

سعادت اسکن بیش از هزار و 500 صفحه در ساعت را از دیگر قابلیت‌های این اسکنر نام برد و اضافه کرد: "حفیظ" قادر به اسکن مجلدات با تعداد زیاد و قطع بزرگ تا سایز بیش از A3 است.

وی همچنین با تاکید بر اینکه این دستگاه قادر به تشخیص خودکار صفحات و برش قسمت‌های اضافی با استفاده از فناوری پردازش تصویر است، ادامه داد: با استفاده از این اسکنرها کاربر قادر به تولید همزمان فرمت‌های TIF، JPG و CR2 است ضمن آنکه امکان ایجاد فایل Pdf سند پس از انجام اسکن در آن پیش بینی شده است.

اسکن نسخ خطی و نفیس بدون تابش امواج مضر

محقق طرح اسکنر حفیط میزان رزولوشن اسکن را 300 DPI اپتیکال دانست و اظهار داشت: به دلیل کاهش آسیب به اوراق نسخ خطی و نفیس تعویض صفحات به صورت دستی انجام می‌شود ولی می‌توان به صورت اتوماتیکی و با استفاده از دستگاه‌های مکنده اقدام به تعویض صفحات برای انجام فرآیند اسکن کرد.

سعادت از کاربردی شدن اسکنرهای طراحی شده خبر داد و گفت: اسکنرهای طراحی شده در کتابخانه ملی، بنیاد شهید و آموزش و پرورش کاربردی شده است.

جورابی که ریتم و طول قدمها را محاسبه می‌کند

در نمایشگاه محصولات الکترونیک لاس وگاس براساس انتظارها و پیش بینی های صورت گرفته فناوریهای پوشیدنی بسیاری رونمایی می شوند که در آن میان می توان به یک جفت جوراب هوشمند و مسواک اینترنتی اشاره کرد.

فناوری جورابهای ورزشی ابتدا از مواد اسپاندکس با قابلیت کشش ساده آغاز شد و پس از آن به رایانه های کوچکی رسید که هرگام کاربر را دنبال می کرد اما اکنون در نمایشگاه محصولات الکترونیکی لاس وگاس اولین جورابهای هوشمند دنیا رونمایی می شوند که می توانند چگونگی برخورد پای کاربر به زمین، ریتم هر قدم و طول هر قدم را محاسبه کند.

این جورابهای 100 پوندی با همکاری یک تولید کننده ورزشی در بریتانیا عرضه خواهد شد و طی زمان حسگرهای این جورابها می آموزند که کاربر آنها چگونه می دوند و راه می رود، از این رو می تواند به کاربر احتمال آسیب و یا فشار بیش از حد را هشدار دهد.

جورابی که ریتم و طول قدمها را محاسبه می‌کند

هیپسیلون به عنوان شرکت سازنده این جورابهای هوشمند اظهار می دارد که این جورابها از ماه مارس (اسفند ماه) وارد بازارهای فروش می شوند.

این شرکت همچنین لباسهای ورزشی که دارای گیره های داخلی است که کاربر می تواند فناوری ردیابی تناسب اندام خود را به آن متصل کند و از حسگرهای داخلی آن برای ارتباط با تلفن های همراه استفاده کند، را رونمایی کرده است. یک اپلیکیشن به کاربر این امکان را می دهد که نقشه چگونگی برخورد پای خود را با زمین و اطلاعات آماری را درباره نحوه دویدن خود مشاهده کند.

این جورابهای ردیاب زیستی بارزترین نمونه یک سری فناوریهای پوشیدنی هستند که قرار است در نمایشگاه محصولات الکتریکی لاس وگاس که از سه شنبه 17 دی ماه برگزاری شده به نمایش گذاشته شود.

اکثر این فناوریهای پوشیدنی ساعت و دستگاه های ردیابی تناسب اندام خواهند بود که با تلفنهای همراه مرتبط شده و به کاربر خود دسترسی ساده تری به اطلاعات مورد نیاز را می دهند.

فرآوری: راضیه کتابچی

بخش دانش و زندگی تبیان


منبع: مهر