تبیان، دستیار زندگی
برای آنها که می خواهند اطلاعاتشان را همه جوره درباره ازدواج و زندگی متاهلی بالا ببرند، خواندن تجربه اهل فن از کتاب ها یک راه خیلی خوب و مطمئن است. هرچند که کافی نیست اما می تواند بسیار کمک کننده باشد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

همسرگزینی، چرا و چگونه؟


برای آنها که می خواهند اطلاعاتشان را همه جوره درباره ازدواج و زندگی متاهلی بالا ببرند، خواندن تجربه اهل فن از کتاب ها یک راه خیلی خوب و مطمئن است. هرچند که کافی نیست اما می تواند بسیار کمک کننده باشد.

کتاب همسرگزینی، چرا و چگونه؟

پیشنهاد ما این بار برای دختران و پسران دم بخت، کتاب «همسرگزینی، چرا و چگونه» نوشته علی احمدپناهی است که به گفته خود او، موارد مهم درباره انتخاب همسر را با ادبیاتی که مناسب جوانان دیپلم به بالاست، شرح می‌دهد.

او در معرفی کتابش می نویسد: این اثر ویژه جوانانی است که قصد ازدواج دارند و ادبیات نگارش آن به نحوی است که جوانان تحصیل‌کرده بهتر قادر به درک آنند؛ به همین دلیل گمان می‌کنم با وجود روانی نثر کتاب، افراد دیپلم به بالا بهتر می‌توانند آن را درک کنند.

در این کتاب، مسایل معنوی و اقتصادی و از همه مهم‌تر روانشناختی ازدواج مثل امید، نشاط و آرامش، بیشتر مورد توجه قرار گرفته اند. نویسنده در این کتاب می گوید که سن خاصی را نمی‌توان برای ازدواج مشخص کرد، زیرا این موضوع به میزان رشد عاطفی، اقتصادی و اجتماعی افراد بستگی دارد. شرایط و نیازهای افراد با یکدیگر متفاوتند و شاید جوانی در هجده سالگی به ازدواج نیاز پیدا کند و شرایط اقتصادی مناسبی هم داشته باشد؛ بنابراین، مانعی برای ازدواج او نیست.

بر همین اساس هم معتقد است که دختران از 15 سال به بالا و پسران از 20 سال به بالا در صورت واجد شرایط بودن، آمادگی ازدواج را دارند.

در این کتاب، ویژگی‌های همسر در دو بخش ضروری و غیرضروری دسته‌بندی می شود؛ خصوصیاتی مانند دینداری، اخلاق نیک، سلامتی جسم و روح و اصالت خانوادگی برای هر یک از طرفین ضروری‌اند و اگر وجود نداشته باشند، پایه‌های زندگی متزلزل خواهند شد. هم‌شانی تحصیلی، فرهنگی و مالی و همچنین زیبایی، از جمله معیارهای درجه دومند.

احمد پناهی همچنین در بخش دیگری از کتاب خود شش راهکار تحقیق را برای سنجیدن این ویژگی‌ها پیشنهاد داده ‌است؛ تست، مشاوره پرسیدن از معتمدان و خانواده، از جمله این راهکارهایند.

مهریه، کیفیت برگزاری خواستگاری و جشن نامزدی، آسیب‌های دوران نامزدی که به خاطر ندانم‌کاری طرفین و خانواده‌ها بر سر مسایل بی‌اهمیت به وجود می‌آیند نیز از دیگر مواردی است که به آن‌ها پرداخته شده است.

در این کتاب، ویژگی‌های همسر در دو بخش ضروری و غیرضروری دسته‌بندی می شود؛ خصوصیاتی مانند دینداری، اخلاق نیک، سلامتی جسم و روح و اصالت خانوادگی برای هر یک از طرفین ضروری‌اند و اگر وجود نداشته باشند، پایه‌های زندگی متزلزل خواهند شد

موضوعات این کتاب تا مسایل شب زفاف را شامل می‌شود و در این بخش مسایل بهداشتی و بایسته‌های جنسی شب زفاف شرح داده شده.

کتاب «همسرگزینی، چرا و چگونه» که در 336 صفحه توسط انتشارات موسسه امام خمینی(ره) منتشر شده است را می توانید به قیمت 4500 تومان تهیه کنید.

فاطمه ایمانی

بخش کلوب ازدواج تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.