تبیان، دستیار زندگی
خروپف زنان در طول دوران بارداری معمولا در سه ماهه سوم بارداری بوجود می آید. مطالعات انجام شده نشان می دهد که تقریبا 25 درصد خانم ها به شکل...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خروپف زنان در دوران بارداری


خروپف زنان در طول دوران بارداری معمولا در سه ماهه سوم بارداری بوجود می آید. مطالعات انجام شده نشان می دهد که تقریبا 25 درصد خانم ها به شکل مکرر و 25 درصد دیگر در هفته های آخر بارداری در خواب خروپف می کنند.


خروپف بارداری

دلایل ایجاد خروپف در بارداری عبارتند از:

1- ورم بینی

ممکن است تورم بینی تا حدودی یکی از دلایل ایجاد خروپف در خواب شب باشد. سطح بالای هورمون استروژن و پروژسترون در طول بارداری به ضخیم شدن غشای مخاطی پوشاننده بینی کمک کرده و حتی می تواند تولید مخاط در بینی را افزایش دهد.

2- بالا رفتن حجم خون

در طول دوران بارداری حجم خون بالاتر رفته و رگ ها پهن تر می شوند. این امر نیز موجب می شود تا غشای بینی متورم شود.

3- وزن بالا

وزن بالایی که خانم های باردار در طول بارداری بدست می آورند موجب می شود تا برای آن ها در هنگام خواب مشکل تنفسی ایجاد شود. علت آن می تواند وجود بافت های اضافه در اطراف گردن و حلق باشد.

خروپف بلند در هنگام خواب نیز می تواند یکی از نشانه های آپنه خواب باشد. در این وضعیت مجرای تنفسی بسته شده و باعث نفس تنگی می شود. چنانچه در هنگام خواب متوجه خروپف زیاد، صداهای خاص مثل نفس نفس یا خرناس شدید، با پزشک خود در این زمینه مشورت کنید.

4- دیابت

در بعضی تحقیقات بدست آمده، خروپف می تواند یکی از نشانه های دیابت بارداری باشد. بنابراین چنانچه در هنگام خواب خروپف می کنید، با پزشک خود مشورت کرده و از میزان قند خون خودتان اطمینان حاصل کنید.

خر خر کردن در طول بارداری می تواند منجر به ایجاد مشکلات متعدد مربوط به سلامت مادر مثل فشار خون بالا و پره اکلامپسی (مسمومیت بارداری) شود

راه حل های پیشنهاد شده در این زمینه

- برای کاهش خروپف پیشنهاد می شود به جای به پشت خوابیدن، به پهلو خوابیده و کمی زیر سر خود را بلند کنید.

- از مصرف الکل، تنباکو و قرص خواب خودداری کنید. الکل، تنباکو و قرص خواب احتمال بسته شدن مجرای تنفسی را افزایش می دهند.

- سعی کنید تا جایی که امکان دارد بیش از اندازه معمولی که پیشنهاد شده است، در طول بارداری افزایش وزن نداشته باشید.

- برای باز شدن مجرای تنفسی می توانید از نوارهای بینی استفاده کنید. این نوارها در داروخانه ها موجود است.

- به طور مرتب ورزش کرده و از غذاهای سالم استفاده کنید.

- از دستگاه بخور استفاده کنید.

خطرات خروپف خانم باردار

طبق تحقیقات مادران بارداری که سه روز یا بیشتر از آن در طول هفته در خواب خروپف می کنند، احتمال زیاد دارد تا نوزادانی کوچک تر و کم وزن تر به دنیا بیاورند. شانس زایمان طبیعی در این دسته از خانم های باردار پایین است.

این اطلاعات که پس از تحقیق روی بیش از 1600 خانم باردار بدست آمده است نشان می دهد این مورد درباره خانم های بارداری که قبل از بارداری و یا در طول این دوران خروپف می کنند، صادق تر است.

تحقیقات دیگری که در این زمینه انجام شده است نشان می دهد خر خر کردن در طول بارداری می تواند منجر به ایجاد مشکلات متعدد مربوط به سلامت مادر مثل فشار خون بالا و پره اکلامپسی (مسمومیت بارداری) شود.

فشار خون بالا و پره اکلامپسی از آنجایی که خطر زایمان زودرس را افزایش می دهند، با کوچک و کم وزن بودن نوزاد در ارتباط هستند.

پژوهشگران از دانشگاه میشیگان با انجام یک مطالعه بر روی بیش از 1700 زن باردار دریافتند که شروع اولیه خروپف در دوران بارداری به شدت با بروز فشارخون بالا و پره اکلامپسی در این دوران مرتبط است.

نتایج حاصل از این تحقیق می‌افزاید حدود 25 درصد از زنانی که خروپف می‌کنند اغلب در دوران بارداری به آن دچار شده‌اند که این پدیده خطر ابتلا به فشارخون بالا را در آنها در مقایسه با زنانی که خروپف نمی کنند، افزایش می‌دهد.

محققان افزودند فشار خون بالا در دوران بارداری و بروز پره‌اکلامپسی می‌تواند باعث کاهش رشد نوزادان شده و احتمال تولد کودک نارس را افزایش دهد و سلامت قلبی عروقی مادر و کودک را تهدید کند.

نتایج دیگر این مطالعه افزود: تا 19 درصد از اختلالات فشارخون بالا در بارداری می‌تواند با درمان اختلالات تنفسی در خواب کاهش یابد و زنان باردار می‌توانند با بهره‌گیری از دستگاه فشار مثبت راه هوایی (CPAP) در خواب که با فشار هوای خفیف راه‌های هوایی را باز نگه می‌دارد، میزان خروپف و نهایتا فشارخون بالای خود را کاهش دهند.

به گفته محققان، اختلال فشار خون بالا یکی از علل عمده جهانی مرگ و میر نوزادان و مادران است که سالانه هزینه بالایی برای درمان دارد که تشخیص پره‌اکلامپسی بر فشارخون بالا و وجود پروتئین در ادرار بعد از هفته بیستم حاملگی است.

خروپف مداوم و مکرر یک اختلال تنفسی در خواب است که به صورت خروپف کردن در 3 تا 4 شب در هفته است.

فرآوری: نیره ولدخانی

بخش سلامت تبیان


منابع:

جام جم

ایسنا

مطالب مرتبط:

مطالبی متعدد درباره بارداری 

زنان باردار به پهلوی چپ بخوابند

خوابیدن در بارداری سخت می‌شود

حاملگی‌های پرخطر

خیلی خروپف کنید سکته می‌کنید

چرا خروپف را باید جدی گرفت؟

چطور خروپف نکنیم؟

چرا خرخر می کنیم؟

چگونه خرخر را درمان کنیم؟

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.