تبیان، دستیار زندگی
امروز چهارشنبه برابر با هجدهم دی 1392هجری خورشیدی، ششم ربیع الاول 1435 هجری قمری و هشتم ژانویه 2014 میلادی است.مهم ترین رویدادهای تاریخ معاصر در این روز، به شرح زیر است:
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

هجدهم دی در آینه تاریخ معاصر ایران

رخداد های تاریخی

امروز چهارشنبه برابر با هجدهم دی 1392هجری خورشیدی، ششم ربیع الاول 1435 هجری قمری و هشتم ژانویه 2014 میلادی است.مهم ترین رویدادهای تاریخ معاصر در این روز، به شرح زیر است:

18 دی 1369

به دنبال توافق های هیات های نظامی ایران و عراق در امور مرزی در تهران، نیروهای این 2 کشور به یک کیلومتری مرزهای مشترک عقب نشینی کردند.

18 دی 1359

در جریان حمله عراق به شهر هویزه، ده ها تن از مردم این شهر به شهادت رسیدند.

18 دی 1357

جرج براون وزیر امور خارجه پیشین انگلیس به تهران آمد. وی پیش از سفر به ایران در گفت و گو با روزنامه آمریکایی آتلانتا جورنال بیان کرد: با آنکه ماموریت رسمی از طرف وزیر امورخارجه انگلیس ندارد ولی با اطلاع وزیر خارجه و مقامات رسمی آن کشور و با موافقت بعضی از مقام های آمریکایی برای کمک فکری به دولت بختیار به تهران می رود.

18 دی 1357

به نوشته روزنامه فرانسوی فیگارو غلامعلی اویسی که در آمریکا به سر می برد تلاش دارد حمایت جیمی کارتر را برای انجام یک کودتای نظامی در ایران جلب کند. او در زمان اعلام حکومت نظامی در دوره شریف امامی، فرمانده نظامی شهر تهران بود.

18 دی 1356

پس از پخش سراسری روزنامه اطلاعات که شامل مقاله سراسر توهین احمد رشیدی مطلق به امام خمینی (ره) بود، نخستین واکنش ها از شهر قم آغاز و درس های حوزه علمیه این شهر تعطیل شد. طلبه ها در حالی که مردم نیز به آنها پیوسته بودند با تشکیل گردهمایی بزرگی در بیرون مدرسه خان، تظاهرات آرام خود را، به سوی منازل مراجع وقت آغاز کردند. آنگاه با اجتماع در مقابل منازل هر یک از مراجع با دادن شعارهایی به حمایت از امام خمینی(ره) پرداختند.

18 دی 1356

محمدرضا پهلوی با هدف میانجی گری در مذاکرات موسوم به صلح خاورمیانه وارد مصر شد.

18 دی 1331

محمد مصدق نخست وزیر با ارسال نامه ای از نمایندگان مجلس خواست، اختیارات او را برای یک سال دیگر تمدید کنند.

18 دی 1325

محمد مصدق در یک سخنرانی در مسجد شاه تهران از قوام السلطنه نخست وزیر وقت خواست در امور انتخابات مجلس شورای ملی دخالت نکند و اجازه دهد انتخابات مسیر قانونی خود را سپری کند.

18 دی 1323

قانون لغو اختیارات آرتور میلسپو رییس کل مالیه و انتقال این اختیارات به دولت، در مجلس شورای ملی به تصویب رسید. میلسپو در 27 دی، استعفا و در 9 اسفند ایران را ترک کرد.

18 دی 1321

در جریان جنگ دوم جهانی ، مقام های انگلیسی و آمریکایی در معاهده ای توافق کردند سیاست های خود را درباره ایران با یکدیگر منطبق سازند و در کنارهم بایستند.

18 دی 1303

وزارت امور خارجه به وزارت جنگ اطلاع داد که همه اتباع ترکیه که وارد ایران می شوند باید تذکره (اجازه)رسمی و قانونی دولت جمهوری ترکیه را که به تایید یکی از کنسولگری های ایران در ترکیه رسیده باشد، دارا باشند. در غیر این صورت با توصیه دولت ترکیه که آن را وثیقه می نامند، نباید اجازه ورود به خاک ایران داده شود.

18 دی 1302

استپان مارتی نوویچ لیانازوف، تاجر ارمنی که سرانجام با حمایت دولت روسیه موفق به دریافت امتیاز بهره برداری از شیلات شمال شد، در نامه ای که به وزارت امور خارجه فرستاد با اشاره به تشکیل کمیسیونی مرکب از نمایندگان چند وزارتخانه و با حضور نماینده سفارت روسیه برای تصمیم گیری درباره امتیاز شیلات نوشت که تصمیمات این کمیسیون پذیرفتنی نیست.

18 دی 1299

آیت الله سید محمد طباطبایی از رهبران روحانی نهضت مشروطه درگذشت و در حرم عبدالعظیم آرام گرفت.

18 دی 1286

با تشدید جنگ میان مشروطه خواهان و قوای دولتی در تبریز تعدادی از نیروهای 2 طرف کشته و مجروح شدند و روزنامه هایی چون مساوات و روح القدس در مطالب انتقادی و تندی، به محمدعلی شاه و کارشکنی های او در برابر جنبش مشروطه، حمله کردند.

18 دی 1285

مظفرالدین شاه قاجار به دلیل بیماری در 54 سالگی درگذشت. مرگ او 10 روز بعد از امضای قانون اساسی مشروطه اتفاق افتاد.

تنظیم: هومن بهلولی