تبیان، دستیار زندگی
حضرت علامه آیه‌الله حسینی طهرانی در سال 1345 قمری در طهران دیده به جهان گشود. پس از اتمام تحصیلات راه طلبگی را پیش گرفت و به‌دست مرحوم آیه‌الله میرزا محمد طهرانی صاحبمستدرك البحاركه از اعاظم عصر و دائی پدری او بود، در مشهد مقدس ملبس به لباس تقوی و علم گر
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

برنامه ای برای رستگار شدن

معرفی کتاب


حضرت علامه آیه‌الله حسینی طهرانی در سال 1345 قمری در طهران دیده به جهان گشود. پس از اتمام تحصیلات راه طلبگی را پیش گرفت و به‌دست مرحوم آیه‌الله میرزا محمد طهرانی صاحب"مستدرك البحار"كه از اعاظم عصر و دائی پدری او بود، در مشهد مقدس ملبس به لباس تقوی و علم گردید و در سال 1364 قمری به شهر قم مشرف شده تحت عنایات حضرت معصومه سلام‌الله‌علیها با علامه طباطبائی آشنا شد.


حسینی طهرانی

در سال 1370قمری به سفارش علامه طباطبائی و شهید شیخ محمد صدوقی یزدی راهی دیار نورانی مولی‌الموالی امیر‌المومنین علیه‌السلام گردید. بالاخره تلاشها و مجاهدتهای مستمر به بار نشست و فیوضات امیرالمومنین علیه‌السلام ایشان را به مرحوم حاج سید‌هاشم موسوی حداد رضوان الله علیه متصل ساخت.

در كتاب"روح مجرد"كه یادنامه مرحوم حداد است نوشته‌اند:"ای نور مطلق،‌ ای روح مجرد،‌ای حداد، تو دریائی بودی كه امواج آن توحید و معرفت بود و آبهای آن شهود و بصیرت و یقین...."با اتصال به مرحوم حداد فصل نوینی در زندگانی ایشان پدید آمد. مراقبت‌های سلوكی و زحمات گذشته به ثمر نشست و حقیقت توحید در روح شروع به بالیدن نمود.

پس از 24 سال تلاش الهی در طهران در سال 1400قمری به آستان ملائك پاسبان علی‌ابن‌موسی‌الرضا علیه‌السلام مُشرّف و رحل اقامت خود را در محضر فیاض آل‌محمد صلی‌الله‌علیه‌وآله افكند.

در مدت 16 سال اقامت در مشهد مقدس دوره علوم و معارف اسلام را در قالب 19 عنوان در 52 جلد و در بیش از 20هزار صفحه به رشته تالیف درآورد و در پرورش طلاب مُزیّن به علم و عمل اهتمام نمود. مرحوم آیه‌الله حاج سید احمد خوانساری از ایشان به عنوان"فخر عالم اسلام"یاد می‌نمود و علامه طباطبائی او را "پاسدار مكتب تشیع" نامید و مرحوم حداد به"سید الطائفتین"مُلقّب فرمود. سرانجام قلبی كه یك عمر برای اعتلای توحید و ولایت و معارف حقّه علوی می‌طپید، در نهم صفر سال 1416 قمری در عَتَبه مقدّسه علی بن موسی الرضا علیه آلاف التحیه و الثناء از حركت ایستاد و نفس قدسی‌اش به ندای ارجعی لبیك گفت و سرمست از باده سقیهم ربهم شرابا طهورا به ریاض قدس پرواز نمود و پیكر پاكش در جوار مولایش در ضلع جنوب شرقی صحن عتیق حرم مطهر رضوی، آستان بوس كفشداری آن حضرت گردید.

یکی از آثار برجسته ایشان کتاب آیین رستگاری است که شامل مصاحبات علامه آیت‌الله حاج سید محمدحسین حسینی طهرانی(ره) با بعضی از دوستان صدیقش درباره سیر و سلوك الی‌الله است. این اثر، سخنان علامه سید محمدحسین حسینی طهرانی است كه در آن حركت به سوی توحید را پس از طی مراتب سلوك، شرح می‌كند.

كتاب «آیین رستگاری» شامل مصاحبات علامه آیت‌الله حاج سید محمدحسین حسینی طهرانی(ره) با بعضی از دوستان صدیقش درباره سیر و سلوك الی‌الله، با مقدمه و تصحیح سید محمدمحسن حسینی طهرانی، از سوی نشر مكتب وحی منتشر و روانه بازار كتاب شده است

كتاب حاضر در شش جلسه، مراتب سلوك و آیین رستگاری را شرح داده است. «منظور و مقصود پروردگار از خلقت انسان» عنوان نخستین جلسه این اثر است و جلسه دوم این اثر، چشم‌پوشی از هر چه غیرخدایی است را شرح می‌دهد. «بحثی در كتمان اسرار الهی و آثار سوء كشف سر» عنوان سومین جلسه این مجموعه است و جلسه چهارم به «لزوم متابعت كامل از استاد در سیر و سلوك الی‌الله» اشاره دارد. «چند ركن مهم در سیر و سلوك الی‌الله» عنوان مطلبی است كه در جلسه پنجم این اثر، به آن پرداخته می‌شود.

جلسه ششم این اثر، «مراقبه و تزكیه و مواظبت در سیر و سلوك» را برای سالكان توضیح می‌دهد. پیمودن راه خدا تنها به حرف و گفتار نیست؛ بلكه توام با عمل است.

برگی از این کتاب را با هم ورق می زنیم:

ایشان  در ادامه مبحث «منظور و مقصود پروردگار از خلقت انسان» می‌فرماید:

بهشتی‌ها به جهنمی‌ها می‌گویند: «قَدْ وَجَدْنَا مَا وَعَدَنَا رَبُّنَا حَقًّا فَهَلْ وَجَدتُّم مَّا وَعَدَ رَبُّکُمْ حَقًّا؛ ما آنچه را که خدا به ما وعده داد از بهشت و رضوان و فضاهای واسعه، همه را حق و استوار یافتیم! آیا آنچه را هم که پروردگار شما به شما بیم داده بود و بر حذر داشته بود حق و استوار یافتید؟! چنانچه می‌فرماید: «وَنَزَعْنَا مَا فِی صُدُورِهِم مِّنْ غِلٍّ إِخْوَانًا عَلَى سُرُرٍ مُّتَقَابِلِینَ».

كتاب حاضر در شش جلسه، مراتب سلوك و آیین رستگاری را شرح داده است. «منظور و مقصود پروردگار از خلقت انسان» عنوان نخستین جلسه این اثر است و جلسه دوم این اثر، چشم‌پوشی از هر چه غیرخدایی است را شرح می‌دهد. «بحثی در كتمان اسرار الهی و آثار سوء كشف سر» عنوان سومین جلسه این مجموعه است و جلسه چهارم به «لزوم متابعت كامل از استاد در سیر و سلوك الی‌الله» اشاره دارد. «چند ركن مهم در سیر و سلوك الی‌الله» عنوان مطلبی است كه در جلسه پنجم این اثر، به آن پرداخته می‌شود

غل همین کثافات را می‌گویند، مثلا شکر را که می‌خواهند آب کرده و شیرینی درست کنند، روی آن اول یک کثافاتی می‌گیرد، و بعد باید ماده‌ای به آن بزنند، مثل آن ماده‌ای که می‌زنند و تمام کثافات را می‌گیرد، پاک و صاف و طیب و طاهر می‌کنند. خدا قلوب مۆمنین را این طور از هر غل و تاریکی و کدورت بیرون می‌آورد.

بعد کم کم به جایی می‌رسد که انسان به همه اهل عالم حتی به کفار و اشقیا به نظر محبت و عطوفت نگاه کرده و برای آنها دلسوزی می‌کند، برای کافرها دلسوزی می‌کند، و می‌گوید: ای خدا بیا این فرد را هدایت کن! کافر است اما هدایتش کن.

زحمت می‌کشد آنها را هدایت کند، رحمت می‌کشد آنها را مسلمان کند. پیغمبر صلی‌الله علیه و آله و سلم جنگ می‌کردند، کشته می‌شدند کشته می‌دادند، برای اینکه آنها مسلمان شده، راه خودشان را پیدا کنند و بروند. انسان یک نظر رحمت واسعه‌ای به همه خلق پیدا می‌کند و برای همه خلق، خیر‌خواه است و هر کدام را به حسب درجه و مرتبه خود، خواهان است، دوست دارد که همه راه مستقیم و صراط انسانیت و اسلام را طی کنند و به خدا برسند و به سوی مقصد و ممشای صحیح قدم بردارند. دیگر هیچ غلی، حسدی، کبری، دغدغه‌ای، غشی، نگرانی‌ای در آن نفس نیست.

كتاب «آیین رستگاری» شامل مصاحبات علامه آیت‌الله حاج سید محمدحسین حسینی طهرانی(ره) با بعضی از دوستان صدیقش درباره سیر و سلوك الی‌الله، با مقدمه و تصحیح سید محمدمحسن حسینی طهرانی، از سوی نشر مكتب وحی منتشر و روانه بازار كتاب شده است.

                                                                                                                                           فرآوری: پناهنده

بخش اخلاق و عرفان اسلامی تبیان


منابع:

1. خبرگزاری کتاب ایران

2.  خبرگزاری فارس

3.  موسسه فرهنگی عرفات

مطالب مرتبط:

معرفی رستگار حقیقی!

چرا برخی هرگز رستگار نمی شوند؟

با عمل به این دستورات، رستگار شوید!

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.