تبیان، دستیار زندگی
هشتمین دوره از پروژه های دانش آموزی تبیان نیز با یاری خداوند و حضور پر شور شما دوستان و علاقمندان به پایان رسید اما کار ما هنوز تمام نشده است! این دوره نیز هم چون سال های گذشته دوستان بسیاری با ثبت طرح ها و ایده های خلاقانه خود در منوی پیشنهاد موضوع ...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ایده های برگزیده زیست شناسی

هشتمین دوره ی پروژه های دانش آموزی تبیان

هشتمین دوره از پروژه های دانش آموزی تبیان نیز با یاری خداوند و حضور پر شور شما دوستان و علاقمندان به پایان رسید اما کار ما هنوز تمام نشده است! این دوره نیز هم چون سال های گذشته دوستان بسیاری با ثبت طرح ها و ایده های خلاقانه خود در منوی "پیشنهاد موضوع" ما را در ارتقای تنوع پروژه ها یاری نموده اند. هم چون گذشته بر آن شدیم تا با گردآوری این ایده های جالب، علاوه بر قدر دانی از این دوستان نوآور، زمینه ای را برای ایده پروری سایر پژوهشگران علاقمند فراهم آوریم. فراموش نکنید که ما همیشه منتظر طرح های جدید شما عزیزان هستیم.

ایده های برگزیده زیست شناسی هشتمین دوره پروژه های دانش آموزی تبیان

نام ایده : اندازه گیری تغییراتpH دهان پس از جویدن آدامس

نام ارائه دهنده: فاطمه جلالیان- مریم هروی زاده- مریم صالحی

زمینه و نوع پروژه : زیست شناسی - عملی

درجه سختی: دشوار

پوسیدگی از شایع ترین بیماری های دهان و دندان می باشد که در اثر فعالیت متابولیکی در پلاک میکروبی به وجود آمده و سبب کاهش pH پلاک میکروبی می گردد. این فرآیند که در هنگام تخمیر کربوهیدرات ها و توسط باکتری های مولد پوسیدگی ( استرپتوکوک موتانس) صورت می گیرد به مرور زمان موجب انحلال مینا و آغاز روند پوسیدگی دندانی می شود. در نتیجه پلاک میکروبی به عنوان یکی از مهم ترین دلایل پوسیدگی مطرح می باشد.

در حال حاضر موثرترین روش جهت حذف و غیر فعال کردن پلاک دندانی استفاده از روش های مکانیکی مانند استفاده از مسواک و نخ دندان می باشد، اما به علت کافی نبودن این روش ها در برداشت پلاک میکروبی و اتیولوژی پیچیده باکتریال که نقش مهمی در تشکیل پلاک میکروبی و به دنبال آن ایجاد بیماری های پریودنتال و پوسیدگی دندانی دارند، استفاده از روش های دیگر نیزمورد توجه قرار گرفته است .یکی از این روش ها استفاده از شیرین کننده مصنوعی به عنوان جایگزین قند ساکارز در محصولاتی مانند آدامس می باشد که در مطالعات مختلفی مورد بررسی قرار گرفته است.

دانش آموزان پژوهشگر ما به بررسی درستی این عبارت تبلیغی،"پس از خوردن هر وعده غذاییpH دهان بالا می رود ومحیط دهان اسیدی می شود"، پرداخته اند. ازاین رو جویدن آدامس با بالا بردن pH دهان، از پوسیدگی جلوگیری می كند.


ایده های برگزیده زیست شناسی هشتمین دوره پروژه های دانش آموزی تبیان
نام ایده : رماتیسم قلبی چیست؟

نام ارائه دهنده: مریم سلامی،سارا صفدری،كیمیا نادری دماوندی

زمینه و نوع پروژه : زیست شناسی - تحقیقاتی

درجه سختی: متوسط

بیماری روماتیسم قلبی به وسیله تب روماتیسمی ایجاد می شود و دریچه های قلبی آسیب دایمی می بینند. تب روماتیسمی نیز با عفونت استرپتوکوکالی گلو شروع می شود.

شاید بیش از39% از بیمارانی که دارای تب روماتیسمی حاد هستند به درجات متفاوتی از بی کفایتی قلبی، تنگی دریچه های قلبی، نارسایی قلبی، پریکاردیت و حتی مرگ دچار شوند.

دربیماران روماتیسم مزمن قلبی نارسایی دریچه های قلبی توسعه می یابد ودچار درجات متفاوتی از واپس زنی خون می شوند، دهلیز متسع،اریتمی و بطن نیز عملکرد طبیعی خود را از دست می دهد. بیماری روماتیسم مزمن قلبی علت اصلی تنگی دریچه میترال و تعویض بطنی در بزرگسالان دربسیاری از کشورها  می باشد.

علایم روماتیسم قلبی متفاوت است واغلب تا زمان صدمه در روی قلب مورد توجه قرار نمی گیرد. شاید ظاهر شدن علایم بستگی به محل و اندازه آسیب قلبی باشد.

تب، کاهش وزن، خستگی، درد معده، التهاب مفاصل شامل تورم،حساسیت و قرمزی درمفاصل از جمله علایم روماتیسم قلبی است. مفاصلی که مبتلا هستند اغلب مفاصل بزرگ در زانوها و یا مچ پاها می باشد. التهاب در عرض چند روز از مفاصل به قسمت های دیگر حرکت می کند.

دانش آموزان پژوهشگر ما ابتدا به معرفی بیماری روماتیسم قلبی پرداخته اند و سپس به گفتگو با متخصص قلب پرداخته اند و راه های پیشگیری و درمان این بیماری را بررسی کرده اند.

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان

تهیه و تنظیم: اعظم اژدری

مطالب مرتبط:

ایده های برگزیده زیست شناسی هفتمین دوره ی پروژه های دانش آموزی تبیان

ایده های برگزیده زیست شناسی هفتمین دوره ی پروژه های دانش آموزی تبیان

ایده های برگزیده زیست هفتمین دوره ی پروژه های دانش آموزی تبیان (3)