تبیان، دستیار زندگی
غلامرضا تختی در روز پنجم شهریور ماه 1309 در خانواده ای متوسط و مذهبی در محله خانی آباد تهران به دنیا آمد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تختی پهلوان زندگی، پهلوان جهان


پهلوان زندگی، پهلوان جهان نام کتابی است  که چند سالی است به مناسبت سالگشت زنده یاد غلامرضا تختی به چاپ رسیده است تا نسل جوان بتواند با بزرگمردان ورزش ایران بیش از گذشته آشنا شوند.مردی که یاد و آوازه اش از اذهان پاک نخواهد شد.


تختی

غلامرضا تختی در روز پنجم شهریور ماه 1309 در خانواده ای متوسط و مذهبی در محله خانی آباد تهران به دنیا آمد. تاریخ ایران زمین، تاریخ پهلوانی است و آیین آن خردورزی، رادی و فتوت ، راستی و مردم داری و البته ولایت و محبت پیامبر خدا، حضرت محمد مصطفی (ص) و اهل بیت بزرگوارش.

فتوت و جوانمردی در فرهنگ ایرانی درختی است پایدار که اصل آن شریعت، بن آن طریقت، شاخ آن حقیقت و میوه اش معرفت. همه مردمی باید آیین تو همه رادی و راستی دین تو شعار پهلوانان و گردان در گستره فرهنگی ایران زمین کمک و یاری به مردم و کوشندگی در ساختن دنیای بهتر بوده است که همانا ارزش های مکتب تربیتی ورزشی المپیزم نیز بر آن تاکید دارد. هدف المپیزم ساختن دنیایی بهتر و سرشار از صلح و دوستی است. جهان پهلوان تختی نماد و نشانی است از ارزش های پهلوانی و الگویی از ورزش زورخانه و گود مقدس که این میراث معنوی نیاکان بر خردورزی، مردم داری و تلاش برای ساختن دنیایی بهتر تاکید دارد و زبانزد جهانیان است.

46 سال از درگذشت ناباورانه اسوه جوانمردی و پهلوانی غلامرضا تختی می‌گذرد. انسانی که پهلوانی در خون و گوشت و پوست و استخوانش بود، راه که می‌رفت این موضوع را می‌شد حس کرد، پهلوانانه گام بر می‌داشت، اما به دور از حتی ذره‌ای کبر و غرور. سه مرتبه پهلوانی پایتخت را از آن خود کرده بود، دیگر انگار بازوبند هم دلش نمی‌خواست بر بازوی دیگری بسته شود. از مردم بود و برای مردم، کشتی را هم برای دل مردم می‌گرفت و سرافرازی نام وطن.

این کتاب در 2000نسخه به چاپ رسیده و قیمت آن دو هزار تومان است . این کتاب توسط انتشارات فدراسیون بین المللی ورزش های زورخانه ای و با همکاری كمیتة ملی المپیك جمهوری اسلامی ایران منتشر شده است.

پهلوان زندگی، پهلوان جهان نام کتابی است که چند سالی است به مناسبت سالگشت زنده یاد غلامرضا تختی به چاپ رسیده است تا نسل جوان بتواند با بزرگمردان ورزش ایران بیش از گذشته آشنا شوند.مردی که یاد و آوازه اش از اذهان پاک نخواهد شد.

این کتاب در 2000نسخه به چاپ رسیده و قیمت آن دو هزار تومان است . این کتاب توسط انتشارات فدراسیون بین المللی ورزش های زورخانه ای و با همکاری كمیتة ملی المپیك جمهوری اسلامی ایران منتشر شده است.

گردآوری و تدوین این کتاب را دكتر سیدنصرالله سجادی(استادیار دانشگاه تهران) و كیوان مرادیان بر عهده داشته اند.

متن کتاب پهلوان زندگی، پهلوان جهان

حسین محمدی

بخش ورزشی تبیان