تبیان، دستیار زندگی
رییس ستاد مدیریت حمل‌ونقل و سوخت کشور با بیان اینکه شورای عالی ترافیک تیبا را به عنوان تاکسی جایگزین تائید نکرده و امکان تائید نکردن نهایی آن نیز بالاست، گفت: تنها راه جایگزینی تاکسی‌های فرسوده، واردات تاکسی‌های خارجی است که مقرر شده تخفیفات گمرکی آن به 1
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

جایگزینی تاکسی‌ با خودروهای وارداتی؟


رییس ستاد مدیریت حمل‌ونقل و سوخت کشور با بیان اینکه شورای عالی ترافیک تیبا را به عنوان تاکسی جایگزین تائید نکرده و امکان تائید نکردن نهایی آن نیز بالاست، گفت: تنها راه جایگزینی تاکسی‌های فرسوده، واردات تاکسی‌های خارجی است که مقرر شده تخفیفات گمرکی آن به 100 درصد رسیده و با توجیه اقتصادی، ‌به دنبال واردات خودرو باشیم.

تاکسی اسقاطی

مجتبی شفیعی درباره واردات خودروهای هیبریدی و برقی، گفت: با توجه به اینکه در حال حاضر بحث آلودگی هوا، سلامت شهروندان را به ویژه در کلانشهر تهران و سایر شهرهای بزرگ با مشکل مواجه کرده، ستاد مدیریت حمل‌ونقل و سوخت کشور پیشنهادی را مبنی بر تسریع در روند آئین‌نامه حمایت از خودروهای برقی و هیبریدی به دولت داد تا از طریق تخفیفات گمرکی و ایجاد زیرساخت‌ها و همچنین حمایت دولت، از سال آینده بتوانیم تیراژ قابل توجهی از خودروهای هیبریدی و برقی را وارد کشور کنیم.

وی با تاکید بر اینکه شهر تهران به لحاظ آلایندگی و وضعیت نگران‌کننده‌ای که برای وضعیت سلامت شهروندان در اولویت قرار دارد، گفت: مقرر شده تمام خودروهای حمل و نقلی اعم از تاکسی، اتوبوس، موتورسیکلت، خودروهای سنگین در قالب این مصوبه قرار گیرد و بتوانیم خودروهای هیبریدی را وارد ناوگان کنیم که در بین آن، عدد تاکسی‌های هیبریدی قابل توجه خواهد بود.

رییس ستاد مدیریت حمل‌ونقل و سوخت کشور تصریح کرد: در آئین‌نامه قبلی واردات خودروی هیبریدی مقرر شده بود دولت یارانه‌ای را اختصاص دهد، اما در پیشنهاد جدید تصمیم بر آن است که تدابیری اتخاذ شود تا با تخفیفات گمرکی و توجیه اقتصادی، بتوانیم خودروهایی را با قیمت مناسب وارد کشور کنیم.

مشکلات جایگزینی تاکسی‌های فرسوده بالا گرفت

شفیعی با بیان اینکه در حال حاضر بحث جایگزینی تاکسی‌های فرسوده نیز با مشکل مواجه شده، اظهار کرد: شورای عالی ترافیک تاکنون تیبا را به عنوان تاکسی تائید نکرده و ممکن است که این تائید نهایی هم صورت نگیرد. در عین حال خودروسازها نیز با صراحت اعلام کرده‌اند که ظرفیت تامین تاکسی را ندارند و لذا تنها راه خروج از این وضعیت، واردات خودروهای مناسب برای تاکسی شدن است.

شفیعی با بیان اینکه در حال حاضر بحث جایگزینی تاکسی‌های فرسوده نیز با مشکل مواجه شده، اظهار کرد: شورای عالی ترافیک تاکنون تیبا را به عنوان تاکسی تائید نکرده و ممکن است که این تائید نهایی هم صورت نگیرد. در عین حال خودروسازها نیز با صراحت اعلام کرده‌اند که ظرفیت تامین تاکسی را ندارند و لذا تنها راه خروج از این وضعیت، واردات خودروهای مناسب برای تاکسی شدن است

وی گفت: شرکت‌های خصوصی و بازرگانی اقدام به واردات خودرو نمی‌کنند و مقرر شده با خودروسازها هماهنگی لازم صورت بگیرد و بتوانیم با تخفیفات ویژه برابر قانون توسعه حمل و و نقل، خودروهای مناسبی را برای جایگزین تاکسی‌های فرسوده از طریق خودروسازها وارد کنیم.

رییس ستاد مدیریت حمل‌ونقل و سوخت کشور در ادامه گفت: تصور ما این بود که دولت بخواهد حمایت از تولید داخل را در اولویت قرار دهد اما با توجه به شرایط نامناسب آلایندگی هوا، همچنین پایین بودن کیفیت ناوگان، عدم همکاری خودروسازهای داخل برای تامین تاکسی و رفاه و سلامت شهروندی که در اولویت‌های دولت قرار گرفته، واردات خودرو جدی‌تر شده است و مقرر شده طرحی را آماده کنیم. لذا در صورتی که این طرح سریع‌تر انجام شود، شاهد توسعه حمل و نقل عمومی از طریق واردات خواهیم بود.

بخش اجتماعی تبیان

منبع : ایسنا