تبیان، دستیار زندگی
این سازمان پیشنهاد داده است که با افزایش مالیات و عوارض بر سیگار ضمن کاهش تقاضا می توان با اختصاص این مالیات به بخش سلامت گامهای موثری در بهبود وضعیت سلامت در کشورها برداشت.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آیا سیگار می تواند برای سلامت مفید باشد؟


این سازمان پیشنهاد داده است که با افزایش مالیات و عوارض بر سیگار ضمن کاهش تقاضا می توان با اختصاص این مالیات به بخش سلامت گامهای موثری در بهبود وضعیت سلامت در کشورها برداشت.

اما نکته اینجاست که بسیاری از شرکتهای بزرگ تولید سیگار امروزه از اسپانسرهای اصلی مسابقات ورزشی هستند که معروف ترین آنها مارلبرو است که از سال 1972 اسپانسر مسابقات فرمول یک است.

سیگار

ماربورو همچنین در زمینه موتو ریسینگ نیز شهرت دارد. شهرت ماربورو در این زمینه در سال 1972 با قهرمانی تیم BRM در مسیر خیس رالی Monaco Grand Prix آغاز شد. در این سال ماربورو قرارداد خود با این تیم را فسخ با با تیم مشهور McLaren مشارکت کرد.

ایران اما از لحاظ مصرف سیگار و پایین آمدن سن مصرف در جایگاه نامناسبی در جهان قرار دارد همچنین که سرانه سلامت و درصد خرج از جیب ایرانیان در بخش سلامت در این چند ساله افزایش افسار گسیخته ای داشته است. این در حالیست که بخش مربوط به دخانیات بسیار بیشتر از قبل فعال است و هیچ رکودی را در هیچ زمینه ای بر خود ندیده است.

تصویر زیر مقدار مصرف سیگار در سطح جهان را نشان می دهد.

سیگار

برای مشاهده اینفوگرافیک در ابعاد بزرگتر، روی عکس بالا کلیک کنید

در همین راستا چند روز قبل نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، از پیشنهاد اختصاص 75 درصد از عوارض سیگار و همچنین اختصاص عوارض واردات خودرو به کشور، برای افزایش بودجه سلامت کشور خبر داد.

عبدالرحمان رستمیان با اشاره به بررسی لایحه بودجه 93 در کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، گفت: بررسی لایحه بودجه سال 93 تنها دستور کار جلسه کمیسیون به شمار می‌رفت که بحثهای روزهای گذشته را به دنبال داشت.

رستمیان با یادآوری پیشنهادات ارایه شده برای بودجه سال 93 در حوزه بهداشت و درمان، گفت: اختصاص 75 درصد از عوارض سیگار و همچنین اختصاص عوارض واردات ماشینهای خارجی به حوزه سلامت بخشی از این پیشنهادات به شمار می‌رود.

سیگار کشیدن یکی از عوامل اصلی بیماری قابل پیشگیری در ایالات متحده است. برآورد ها بیانگر مرگ بیش از نیم ملیون نفر در سال است که حدود بیست در صد از کل مرگها در افراد سیگاری دو تا چهار برابر بیشتر از غیر سیگاری به بیماری عروق کرونر قلب مبتلا می شوند مردان سیگاری 23 برابر بیشتر و سیگاری ها زن 13 برابر از زنان ومردان غیر سیگاری به سرطان مبتلا می شوندهمچنین سیگار کشیدن خطر سکته مغزی را دو برابرمی کند

تحقیقات جدید و تاثیر مالیات سیگار

نتایج پژوهش جدیدی که اول ژانویه 2014 در مجله پزشکی نیوانگلند منتشر شد نشان می دهد در صورت سه برابر شدن مالیات بر دخانیات، جان نزدیک به 200 میلیون نفر نجات خواهد یافت.

ریچارد پیتو متخصص بیماری های مسری در مرکز پژوهش سرطان بریتانیا می گوید: «صنایع بین المللی دخانیات سالانه 50 میلیارد دلار سود دارد - که می توان آن را چنین تفسیر کرد: این سود برابر است با ده هزار دلار در ازای مرگ هر یک نفر بر اثر مصرف دخانیات.»

این پژوهش می گوید بالا بردن مالیات موجب می شود که اختلاف قیمت میان گران ترین و ارزان ترین مارک های سیگار کم تر شود. به این ترتیب بیشتر افراد به جای خریدن سیگار با مارک های ارزانتر، به فکر ترک سیگار خواهند افتاد.

تأثیر افزایش مالیات بر سیگار به ویژه در کشورهای کم درآمد تا متوسط دیده خواهد شد، که در آنها مردم فقط می توانند سیگارهای ارزان را بخرند. این مطالعه نشان می دهد که فرانسه بین سال های 1990 تا 2005 با بالا بردن مالیات بر سیگار (در حد بسیار بالاتر از میزان تورم) توانست مصرف سیگار را به نصف برساند.

سیگار

پژوهش اخیر به تحقیقات بسیاری اشاره می کند که نشان می دهند 50% افزایش بهای سیگار موجب کاهش مصرف تا میزان 20 درصد می شود.

این آمار به ویژه در مورد جوانان و افراد کم درآمد قابل ملاحظه است. به گفته آقای پیتو: «در سطح جهان، تقریباً نیمی از مردان جوان و ده در صد زنان جوان به کشیدن سیگار رو می آورن؛ و به ویژه در کشورهای رو به رشد، عده نسبتاً کمی سیگار را ترک می کنند. تقریباً نیمی از آن عده که به کشیدن سیگار ادامه می دهند، بر اثر سیگار می میرند، ولی اگر کشیدن سیگار را پیش از 40 سالگی ترک کنند، می توانند تا 90 درصد از احتمال مرگ بر اثر دخانیات احتراز کنند.»

براساس این پژوهش، مصرف دخانیات بزرگترین دلیل مرگ زودهنگام بر اثر بیماری های مزمن است. در سال 2013، سازمان بهداشت جهانی دولت ها را به کاستن یک سوم از مصرف دخانیات تا سال 2025 فراخواند.

پژوهش اخیر می گوید سه برابر کردن مالیات بر دخانیات، می تواند مصرف جهانی را تا یک سوم کاهش دهد؛ و در عین حال، می تواند درآمد دولت ها از دخانیات را هم تا یک سوم بیشتر کند، یعنی از 300 میلیارد دلار در سال به 400 میلیارد دلار برساند- که این درآمد افزوده می تواند صرف بهبود وضع بهداشت و درمان شود.

در بخش دیگری از این بررسی آمده است در حدود یک میلیارد و سیصد میلیون نفر در جهان دخانیات مصرف می کنند؛ که بیشترشان در کشورهایی با درآمد کم یا متوسط زندگی می کنند.

تأثیر افزایش مالیات بر سیگار به ویژه در کشورهای کم درآمد تا متوسط دیده خواهد شد، که در آنها مردم فقط می توانند سیگارهای ارزان را بخرند. این مطالعه نشان می دهد که فرانسه بین سال های 1990 تا 2005 با بالا بردن مالیات بر سیگار (در حد بسیار بالاتر از میزان تورم) توانست مصرف سیگار را به نصف برساند

به علاوه، بررسی نشان می دهد دو سوم کل افراد سیگاری ساکن چین، هند، اتحادیه اروپا، اندونزی، ایالات متحده، روسیه، ژاپن، برزیل، بنگلادش و پاکستان هستند. از شش تریلیون نخ سیگار که سالانه در کل جهان دود می شود، دو تریلیون آن تنها مربوط به کشور چین است.

آمریکا و قضیه مالیات بر سیگار

باراک اوباما در سال 2013 پیشنهاد افزایش مالیات غیر مستقیم بر سیگار و مواد دخانی را مطرح کرد. پیشنهاد اوباما برای افزایش مالیات غیر مستقیم فدرال بر روی محصولات توتون و تنباکو و استفاده از درآمد اضافی برای گسترش آموزش پیش دبستانی می تواند به اهداف دوگانه کاهش تعداد مرگ و میر زودرس به علت سیگار کشیدن و بالا بردن برآورد 78 میلیارد دلاری در مدت ده سال برای تامین مالی آموزش و پرورش بیانجامد.

مالیات توتون و تنباکو یک استراتژی اثبات شده برای کاهش مصرف سیگار، به ویژه در میان نوجوانان و افراد کم درآمد است با توجه به هزینه های بهداشتی بالا از مصرف دخانیات، کاهش میزان مصرف سیگار تاثیر مثبتی بر بودجه سلامت فردی خواهد گذاشت.

سیگار

تصویر بالا نشان می دهد که تا 10 درصد افزایش در قیمت سیگار بین 5 تا 15 درصد از تعداد سیگاری های زیر 18 سال و 3 تا 7 درصد از سیگاری های بزرگسال می کاهد.

سیگار کشیدن یکی از عوامل اصلی بیماری قابل پیشگیری در ایالات متحده است. برآورد ها بیانگر مرگ بیش از نیم ملیون نفر در سال است که حدود بیست در صد از کل مرگها در افراد سیگاری دو تا چهار برابر بیشتر از غیر سیگاری به بیماری عروق کرونر قلب مبتلا می شوند مردان سیگاری 23 برابر بیشتر و سیگاری ها زن 13 برابر از زنان ومردان غیر سیگاری به سرطان مبتلا می شوندهمچنین سیگار کشیدن خطر سکته مغزی را دو برابرمی کند.

اوباما پیشنهاد افزایش مالیات بر سیگار فدرال از 1.01 به 1.95 دلار در هر بسته برای سال 2014 مطرح کرده است و کارشناسان تخمین می زنند این افزایش حدودا یک دلاری بر مالیات سیگار در ده سال آینده تاثیر شگرفی بر مصرف سیگار در آمریکا خواهد گذاشت.

این در کشوری که بزرگترین تولید کننده و صادر کننده سیگار است تاثیر شگرفی اقتصادی برای دیگر بخشها مثل سلامت به همراه خواهد آورد.

متخصصان سلامت برآورد می‌کنند که در آمریکا و کانادا به تنهایی دو برابر شدن قیمت سیگار سالانه 70 تا 200 هزار مورد مرگ و میر ناشی از استعمال دخانیات در افراد زیر 70 سال را کاهش می‌دهد.

بخش اجتماعی تبیان

منبع : خبرآنلاین