تبیان، دستیار زندگی
رئیس انجمن سینماداران كشور روز گذشته با اعلام خبر تعطیلی سینمای 50 ساله قدس گفت كه خطر تعطیلی همه سینماهای كشور را تهدید می‌كند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تعطیلی سینماها

رئیس انجمن سینماداران از خطر تعطیلی سینماهای كشور خبر داد


رئیس انجمن سینماداران كشور با اعلام خبر تعطیلی سینمای 50 ساله قدس گفت كه خطر تعطیلی همه سینماهای كشور را تهدید می‌كند.


تعطیلی سینماها؟

ماجرای امروز و دیروز نیست، سال‌های سال است كه ما عادت كرده‌ایم هر از چند گاه خبر تعطیلی سینمایی را بشنویم كه یادگار سال‌های دور فرهنگ و هنر كشورمان است. در راستای خبرهای تمام‌‌نشدنی تخریب سینماهای كشور، محمد قاصد اشرفی، رئیس انجمن سینماداران كشور از تعطیلی سینمای 50 ساله میدان ولیعصر خبر داد؛ سینمایی كه خاطرات دهها اكران فیلم را به دوش می‌كشد. حدود پنج دهه پیش، سینما قدس با نام پیشین «پولیدور» توسط امیر نصیری در میدان ولیعصر تهران افتتاح شد؛ سینمایی سرگروه و با كیفیتی ممتاز كه پنج دهه از حضورش در عرصه سینماهای كشور می‌گذرد و در این مدت توسط او و پسرشان اداره شده است. اما  پس از آن  خبری بر خروجی خبرگزاری‌ها نشست كه بسیاری را شوكه كرد؛ خبری كه حكایت از تعطیلی سینمای سرگروه قدس پس از پایان زمان اكران «جیب بر خیابان جنوبی» داشت.

تعطیلی فله‌ای سینماهای چند ده ساله

در روزگاری نه چندان دور حتی كوچك‌ترین و دورافتاده‌ترین مناطق كشور ما هم سالنی داشت كه فیلم‌های روز سینمای ایران و جهان را به نمایش درمی‌آورد. اما این روزها با تعطیلی فله‌ای سینماها در دهه‌های اخیر، بسیاری از سینمای‌های خاطره‌ساز دهه‌های اخیر به مخروبه‌ای تبدیل شده‌اند تا جای خود را به پاساژ و ساختمان تجاری بدهند. پس از خبرهای متعددی كه در خصوص تعطیلی سینماهای كه هر روز از گوشه‌ای از شهر به گوش می‌رسید، اظهارات رئیس انجمن سینماداران كشور زنگ خطر تعطیلی بسیاری سینماهای كشور را هم در گوش سینما دوستان و مسئولان سینمایی به صدا درآورد.

مدیر سینما قدس: هزینه ماهانه سینما 15میلیون است، درآمد 10میلیون!

محمدرضا نصیری از اعضای هیئت مدیره سینما قدس با تأیید خبر تعطیلی این سینما اظهار كرده است: ما هیچ درخواستی از دولت نداشتیم و امروز به جایی رسیدیم كه دخل و خرج‌مان با هم نمی‌خواند و می‌خواهیم با تسویه آخرین بدهی‌های خود سینما را تعطیل كنیم تا بیش از این مقروض نباشیم و از جیبمان هزینه نكنیم. وی درباره دخل و خرج سینما قدس ادامه داد: در وضعیت فعلی یك فیلم در هر سینما نهایتاً 10میلیون تومان می‌فروشد كه 5میلیون آن متعلق به صاحب فیلم، حدود یك میلیون برای شهرداری و مابقی برای سینماست، سینمایی كه حقوق كاركنان و هزینه‌های اكران آن در ماه 15میلیون تومان می‌شود. در ادامه اظهارات رئیس انجمن سینماداران، حجت‌الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی در خصوص تعطیلی سینما قدس هم اظهار كرد كه كسانی را مأمور پیگیری وضعیت سینما قدس كرده است و «حبیب كاوش» سخنگوی شورای صنفی نمایش هم در این خصوص گفت: سینما قدس‌های بسیاری با توجه به وضعیت اسفبار اكران، تا پایان سال تعطیل می‌شود چراكه وضعیت اكران بسیار اسفبار بوده و دولت فیلم‌ها را تهیه‌‌كنندگی می‌كند.

در راستای خبرهای تمام‌‌نشدنی تخریب سینماهای كشور، روز گذشته محمد قاصد اشرفی، رئیس انجمن سینماداران كشور از تعطیلی سینمای 50 ساله میدان ولیعصر خبر داد؛ سینمایی كه خاطرات دهها اكران فیلم را به دوش می‌كشد.

جای خالی بخش خصوصی در سینماسازی

رضا سعیدی‌پور، رئیس سینما آزادی درخصوص مشكلات سینماداران و اظهارات اخیر رئیس انجمن سینماداران در گفت‌وگویی اظهار داشت: با نگاهی به تعداد سینماهای كشور در دهه 50 تا به امروز می‌بینیم كه در طول دو، سه دهه گذشته ما فقط با پدیده تعطیلی و تخریب سینماها روبه‌رو شده‌ایم در حالی كه بر فراز سینماهای تعطیل و تخریب شده هیچ سینمای جدید ساخته نشده است. وی ادامه داد: در حال حاضر با اینكه شهرداری تهران و حوزه هنری و وزارت ارشاد ساخت سینماها را در برنامه‌های خود قرار داده‌اند، اما هنوز هم تعداد سینماهای ما به عدد دهه 50 نرسیده است و این نشان از این دارد كه بخش خصوصی وارد سینماسازی نشده چون سینما‌سازی در كشور ما سودی برای سرمایه‌گذار در پی ندارد.

فرهنگ سینما رفتن كمرنگ شده است

یكی از اتفاقات سال‌های اخیر، كاهش مخاطب سینماهای كشور است و سالن‌های خالی سناریوی تكراری سال‌های اخیر سینمای ما لقب گرفته است. رئیس سینما آزادی در این باره گفت: در كشورهایی مانند امریكا و هند كه با این حجم از مخاطب سینما مواجه هستند، فرهنگ سینما رفتن و در كنار هم فیلم را دیدن نهادینه شده است اما در كشور ما خانواده‌ای كه با مشكلات اقتصادی و معیشتی هم روبه‌رو است، زمانی كه هزینه می‌كند و به سینما می‌آید با فیلمی روبه‌رو می‌شود كه نه جلوه‌های ویژه و فیلمنامه خوب دارد، نه كیفیت نه صدا و تصویر خوب. وی افزود: تجربه نشان داده است اگر ما بتوانیم فیلم‌های باكیفیتی تولید كنیم، می‌توانیم مخاطب را به سمت سینما جذب كنیم و مشكل اقتصادی سینما هم مرتفع می‌شود.

تعطیلی سینماها؟

فیلم‌های سفارشی، سالن را خالی می‌كنند

سعیدی پور در خصوص فیلم‌های پرفروش تأكید كرد: در سال‌های اخیر فروش یكی، دو میلیاردی در سینمای ما شكستن شاخ غول تلقی می‌شد اما با توجه به هزینه‌های ساخت فیلم، مبلغی به عنوان سود برای تهیه كننده باقی نمی‌ماند و این مسئله باعث می‌شود كه مردم به سمت فیلمسازی گرایش چندانی نداشته باشند. از طرف دیگر ساخت فیلم‌های سفارشی باعث می‌شود سینماها با سالن‌های خالی مواجه شوند و در چنین شرایطی هزینه‌های سینما از كجا باید تأمین شود؟ وی در خصوص هزینه‌های سینماداری اظهار كرد: سینمادار ملكش را در اختیار گذاشته، كارمند و تجهیزات دارد، در حال حاضر هزینه تعویض یكی از لامپ‌های آپارات ما بیش از 2میلیون تومان است، از طرف دیگر این روزها پروژكتور و سرور وارد بازار شده و این مسئله هزینه سینماداری را با افزایش ناگهانی روبه‌رو كرده است، چون سرور و پروژكتور مانند آپارات عمر 50 ساله ندارند و هر چند سال یك بار نیاز به تعویض دارند و همه این هزینه‌ها بر عهده سینمادار است.

هزینه حامل‌های انرژی بلای جان سینماها

سعیدی پور با اشاره به تمركز سینماهای شهر تهران ادامه می‌دهد: مكان‌یابی سینماهای ما برای دوره تأسیس‌شان مناسب بوده‌است اما با گسترش تهران این روزها ما در بسیاری از محله‌های شهر سینما نداریم، این مكان‌یابی باید به درستی انجام شود و اگر قرار است سینمایی تغییر كاربری پیدا كند باید در محل مناسب‌تری سینما تأسیس شود نه اینكه تنها سینماها تعطیل شوند. رئیس سینما آزادی با اشاره به هزینه حامل‌های انرژی پس از هدفمندی یارانه‌ها كه نفس سینماداران را به شماره انداخت، اظهار می‌كند: در مدیریت پیشین سازمان سینمایی قرار بود كه هزینه حامل‌های انرژی به سینماها باز گردانده شود و طرح 15 درصد خرید بلیت سینماها به میان آمد اما در نهایت قرار شد بخشی از هزینه‌های حامل‌های انرژی به صورت نقدی پرداخت شود كه در نهایت مبلغ بسیار ناچیزی بود كه به انجمن سینماداران ارائه شد آن هم میان برخی از سینماداران تقسیم شد و دیگر هم ادامه پیدا نكرد! با توجه به اظهارات مدیران سینمایی در شرایطی كه هزینه‌های بالای سینماداری و فروش پایین فیلم‌های روی پرده، نفس سینماهای شهر را به شماره انداخته است، اگر نهادهایی مانند سازمان سینمایی، شهرداری و حوزه هنری به یاری بقایای سینماهای شهر نیایند، در آینده‌ای نه‌چندان دور از سینماهای ما جز خاطره در ذهن شهر باقی نخواهد ماند.

بخش سینما و تلویزیون تبیان


منبع : روزنامه جوان / سپیده آماده

مطالب مرتبط:

بحران سینما ادامه دارد   

سالن خوب كمتر از فیلم خوب نیست 

سینما پیر شد از بس که مرد!