تبیان، دستیار زندگی
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با اشاره به گفت‌وگوهای کارشناسی اخیر ایران و 1+5 گفت: پیشرفت خوبی در گفت‌وگوها درباره اجرای توافق ژنو داشته‌ایم.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آخرین موضع آمریکا درباره توافقنامه هسته ای


سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با اشاره به گفت‌وگوهای کارشناسی اخیر ایران و 1+5 گفت: پیشرفت خوبی در گفت‌وگوها درباره اجرای توافق ژنو داشته‌ایم.

«مری هارف» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در کنفرانس خبری روزانه در خصوص اجرای توافق اخیر ایران و 1+5 (آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین بعلاوه آلمان) در «ژنو» تصریح کرد که ما پیشرفت‌های خوبی در مذاکرات خود در زمینه اجرای توافقنامه ژنو به دست آوردیم.

توافق هسته ای

وی ادامه داد: گام نهایی در این فرایند این بود که شرکت‌کنندگان در نشست کارشناسی برای تعطیلات به پایتخت‌های خود بازگشتند تا در خصوص برخی از موضوعات با یکدیگر مشورت کنند. احتمالاً این هفته یا به زودی گردهم جمع‌ می‌شویم تا مذاکرات بیشتری در این زمینه صورت دهیم و امید است که ما بتوانیم به زودی آن را نهایی کنیم. ما بسیار نزدیک شدیم. ما تنها باید برخی از جزئیات را نهایی کنیم.

مری هارف ادامه داد زمانی که اجرای توافقنامه ژنو نهایی شود، بازه زمانی 6 ماهه اجرا می‌شود.

عراقچی پنج‌شنبه و جمعه با اشمید دیدار می‌کند

معاون وزیر خارجه از دیدارش با معاون اشتون در روزهای پنجشنبه و جمعه هفته جاری خبر داد.

سیدعباس عراقچی در گفت‌وگو با خبرنگار انرژی هسته‌ای خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، گفت: در روزهای پنج‌شنبه و جمعه با هلگا اشمید، معاون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به منظور بررسی مسائل باقی مانده و اختلافات جزیی که در نشست کارشناسان ایران و 1+5 درباره اجرای توافق ژنو باقی‌مانده است گفت‌وگو خواهم کرد.

عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده ایران با 1+5 افزود: این نشست در ژنو برگزار می‌شود.

وی پس از پایان مذاکرات کارشناسی ایران و 1+5 که سه‌شنبه هفته قبل پایان یافت نیز در گفت‌وگو با ایسنا اعلام کرد که پیشرفت‌های نسبتا خوبی در این نشست صورت گرفت. برخی مسائل هنوز باقی مانده است که باید در سطح سیاسی حل و فصل شود و احتمالا نشستی هفته آینده با خانم اشمید برای حل و فصل این موضوعات برگزار می‌شود.

گام نهایی در این فرایند این بود که شرکت‌کنندگان در نشست کارشناسی برای تعطیلات به پایتخت‌های خود بازگشتند تا در خصوص برخی از موضوعات با یکدیگر مشورت کنند. احتمالاً این هفته یا به زودی گردهم جمع‌ می‌شویم تا مذاکرات بیشتری در این زمینه صورت دهیم و امید است که ما بتوانیم به زودی آن را نهایی کنیم

معاون وزیر خارجه گفت: کار کارشناسی و مباحث فنی برای نحوه اجرای توافقنامه ژنو خاتمه یافته است. جمع‌بندی نسبتا خوبی در نشست کارشناسان انجام شده مسائل باقی مانده در سطح سیاسی باید حل و فصل شود که برای حل و فصل این مسائل جلسه هفته آ‌ینده را پیش‌بینی کرده‌ایم اما به هر حال پیشرفت‌ها در سطح کارشناسی خوب بوده است و به جمع‌بندی نزدیک می‌شویم.

عراقچی توضیح داد: دو یا سه موضوع کماکان برای بحث و بررسی مانده است که تصمیم‌گیری درباره آنها سیاسی است.

عراقچی پیش از این نیز در پاسخ به این پرسش که مذاکرات در سطح وزیران چه زمانی قرار است انجام شود، گفت: اگر توافق‌ ژنو اجرایی شود و مذاکرات کارشناسی پایان یابد، پس از آن مذاکرات مربوط به گام نهایی را آغاز خواهیم کرد. هنوز در این‌باره تصمیمی گرفته نشده است. ممکن است آغاز آن در سطح وزیران باشد یا ممکن است مثل گذشته در سطح آقای ظریف و خانم اشتون با حضور معاونان باشد و وقتی به مرحله نهایی نزدیک شود وزیران نیز ملحق شوند.

این عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران با 1+5 گفت: توافق‌ ژنو هنوز اجرایی نشده است، بنابراین وقتی اجرایی شود تحریم‌های مربوط به آن نیز برداشته خواهد شد.

فرآوری : باباپور

بخش سیاست تبیان


منابع : فارس/ ایسنا

مطالب مرتبط:

توافق ژنو به زبان ساده