تبیان، دستیار زندگی
حمید چیت چیان در نشستی خبری اظهار داشت: از ابتدای مهرماه سال جاری تا 15 دی ماه متوسط بارندگی در کشور 76 میلیمتر بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 29 درصد کاهش یافته و نسبت به متوسط طولانی مدت 4 درصد کاهش داشته است. جریان های سطحی نسبت به متوسط سال های گ
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آب و برق چقدر گران می شود؟


حمید چیت چیان در نشستی خبری اظهار داشت: از ابتدای مهرماه سال جاری تا 15 دی ماه متوسط بارندگی در کشور 76 میلیمتر بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 29 درصد کاهش یافته و نسبت به متوسط طولانی مدت 4 درصد کاهش داشته است. جریان های سطحی نسبت به متوسط سال های گذشته 37 درصد کاهش داشته و هم اکنون از کل ظرفیت 47.4 میلیارد مترمکعبی سدهای کشور 39 درصد پر است.

آب و برق

وزیر نیرو با بیان اینکه حجم آب ورودی به مخازن سدها از ابتدای سال جاری آبی تا 15 دی ماه 5.7 میلیارد مترمکعب بوده، گفت: در مدت مشابه سال گذشته این رقم 8.3 میلیارد مترمکعب بوده که مقایسه این دو مقدار، نشان از کاهش 29 درصدی این رقم دارد.در این مدت ورودی آب به 5 سد تأمین آب شرب تهران 194 میلیون مترمکعب بود در حالی که این رقم در مدت مشابه سال گذشته 233 میلیون مترمکعب بوده و کاهشی 17 درصدی در سال جاری داشته ایم.هم اکنون 22 درصد از حجم سدهای استان تهران از آب پر است.

تأخیر پارس جنوبی، تأمین گاز نیروگاهها را به سال 94 موکول کرد

چیت چیان با اشاره به مصوبه اخیر هیئت وزیران در خصوص لزوم تأمین سوخت گاز نیروگاهها از سال 94 اذعان داشت: این مصوبه دولت مرتبط با مسائل اقتصادی و پرداخت هزینه ها نیست بلکه به دلیل اینکه برخی نیروگاهها از سوخت مازوت استفاده می کنند و این مسئله موجب آلودگی هوا شده، دولت در گذشته مصوبه ای مبنی بر لزوم تأمین گاز نیروگاهها داشت که با تأخیر در پروژه های پارس جنوبی این مصوبه اجرایی نشد و دولت فعلی مصوبه ای را صادر کرد تا از سال 94 نسبت به تأمین سوخت گاز نیروگاهها اقدام شود.

این عضو کابینه دولت در خصوص راهکارهای اندیشیده شده برای تأمین مطلوب برق در سال آینده گفت: از بدو شروع فعالیت دولت یازدهم کارگروه ویژه ای تشکیل شد تا تمامی تدابیر لازم برای تأمین برق سال آینده اجرایی شود.

وی افزود:‌ تاکنون موفق شدیم 840 مگاوات ظرفیت جدید نیروگاهی به مدار بیاوریم که این رقم تا پیک مصرف سال آینده با بهره برداری از 10 واحد گازی یا بخاری سیکل ترکیبی در نیروگاههای حرارتی به 1800 مگاوات می رسد.

متأسفانه در 2 سال گذشته میزان سرمایه گذاری ها برای احداث نیروگاههای جدیدی به شدت کاهش داشته که برای جبران این مسئله، برنامه ریزی کرده ایم با همکاری شرکت های توزیع و صنایع کشور 2 هزار مگاوات صرفه جویی و مدیریت بار داشته باشیم

ضعف سرمایه گذاری در ساخت نیروگاه در دو سال اخیر

چیت چیان با بیان اینکه هر سال باید نسبت به سال گذشته 5 هزار مگاوات ظرفیت جدید تولید برق به مدار بیاید، اذعان داشت: متأسفانه در 2 سال گذشته میزان سرمایه گذاری ها برای احداث نیروگاههای جدیدی به شدت کاهش داشته که برای جبران این مسئله، برنامه ریزی کرده ایم با همکاری شرکت های توزیع و صنایع کشور 2 هزار مگاوات صرفه جویی و مدیریت بار داشته باشیم.با صنایع کشور هماهنگ می کنیم که تعطیلات تعمیرات اساسی و یا تعطیلات سالانه خود را به زمان پیک مصرف برق موکول کنند و امیدواریم با این تدابیر بتوانیم سال آینده را بدون خاموشی سپری کنیم.

به گفته وزیر نیرو همکاری مردم در مدیریت مصرف آب و برق، نقطه کلیدی تأمین مطلوب آب و برق و عدم قطع آنها در پیک مصرف است.

بخش اقتصاد تبیان

منبع : تسنیم