تبیان، دستیار زندگی
سخنگوی کمیسیون تلفیق از قول دولت برای ارائه تبصره هدفمندی یارانه‌ها به کمیسیون تلفیق تا یکی‌ـ دو هفته آینده خبر داد
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کمیسیون تلفیق منتظر تبصره هدفمندی


سخنگوی کمیسیون تلفیق از قول دولت برای ارائه تبصره هدفمندی یارانه‌ها به کمیسیون تلفیق تا یکی‌ـ دو هفته آینده خبر داد.
هدفمندی یارانه ، اقتصاد

غلامرضا کاتب، سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه سال 93 درجمع خبرنگاران درباره آخرین مصوبات و مباحث این کمیسیون اظهار داشت: در جلسه یکشنبه هفته جاری بحث تاثیر بودجه سال آینده بر شاخص‌های کلان کشور مورد بررسی قرار گرفت و آنچه در لایحه بودجه پیش‌بینی شده خوشبختانه نگاه مثبتی در اقتصاد کلان است. وی با بیان اینکه رشد اقتصادی در سال 91، 8/5- درصد بوده، در پایان سال 92 نیز پیش‌بینی می‌شود به 8/0- درصد برسد و برای پایان سال 93 لایحه رشد 3 درصدی را پیش‌بینی کرده است، گفت: رشد سرمایه‌گذاری در سال 91 و 92 نیز منفی بوده و نرخ تورم در سال 91، 40 درصد و در پایان سال 92 پیش‌بینی می‌شود 30 درصد باشد اما در لایحه بودجه 93 نرخ تورم 25 درصدی پیش‌بینی شده است. سخنگوی کمیسیون تلفیق درباره وضعیت بیکاری نیز اظهار داشت: اگرچه قانون برنامه پنجم دولت را مکلف کرده که در پایان برنامه نرخ بیکاری را به 7 درصد کاهش دهد اما این میزان در سال 91 و 92، 6/12 درصد بوده و در لایحه بودجه سال 93 بیکاری 12 درصدی پیش‌بینی شده است. همچنین نرخ رشد سرمایه‌گذاری صادرات غیرنفتی نیز به 3 درصد رسیده بود که در لایحه بودجه سال آینده این میزان 10 درصد پیش‌بینی شده است. کاتب درباره رویکردهای بودجه 93 نیز گفت: اولین رویکرد قانونمداری بود که خوشبختانه در بودجه سال 93 تلاش شده تا تمام احکام پیش‌بینی شده، احکام دائمی بالادستی، اصل 44 و برنامه پنجم توسعه را لغو نکند که رویکرد مثبتی است.وی تصریح کرد: در لایحه بودجه سال آینده نیز پیش‌بینی شده که 31 درصد از درآمدهای نفتی به صندوق توسعه ملی واریز شود که این مورد نیز براساس یک نگاه قانونمدارانه است که می‌تواند به روند بودجه کمک کند. رویکرد دیگری که در لایحه بودجه سال 93 مشاهده می‌شود بحث پاسخگویی است که برای اولین بار دولت خود را مکلف دانسته نه‌تنها بودجه را سر موقع تقدیم مجلس کند، بلکه تمام احکام مرتبط با این موضوع را نیز رعایت کند. همچنین دولت مکلف است علاوه بر بودجه، برنامه سالانه را نیز ارائه دهد که برای اولین سال دولت کتاب برنامه سال 93 را نیز تقدیم مجلس کرد. کاتب ادامه داد: یکی دیگر از احکامی که در قانون برنامه داشتیم، این بود که دولت در سال سوم برنامه مکلف بود بودجه را عملیاتی در نظر بگیرد که دولت برای سال 93 بودجه 7 دستگاه را عملیاتی دیده است.

سخنگوی کمیسیون تلفیق درباره وضعیت بیکاری نیز اظهار داشت: اگرچه قانون برنامه پنجم دولت را مکلف کرده که در پایان برنامه نرخ بیکاری را به 7 درصد کاهش دهد اما این میزان در سال 91 و 92، 6/12 درصد بوده و در لایحه بودجه سال 93 بیکاری 12 درصدی پیش‌بینی شده است. همچنین نرخ رشد سرمایه‌گذاری صادرات غیرنفتی نیز به 3 درصد رسیده بود که در لایحه بودجه سال آینده این میزان 10 درصد پیش‌بینی شده است

وی خاطرنشان کرد: این نگاه پاسخگویی دولت است که تمام این گزارشات را در قالب 14 جلد تقدیم مجلس کرده که می‌تواند تاثیر خوبی در نظام بودجه‌ریزی کشور داشته باشد. وی یادآورشد: گزارش دیگری که داشتیم بحث وابستگی بودجه سال 93 به درآمدهای نفتی بود و اگرچه درآمد واقعی ما از منابع غیرنفتی در سال 92 نسبت به سال 91 کاهش پیدا کرده و از 63 درصد به 58 درصد رسیده است اما این خوشبینی وجود دارد که براساس احکام ماده 117 برنامه پنجم و ماده 3/22 سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری مبنی بر افزایش صادرات غیرنفتی و قطع وابستگی به نفت، در سال آینده نزدیک به 65 درصد از درآمدهای ما از طریق درآمدهای غیرنفتی شکل گیرد و این حرکت بسیار مثبتی است. وی تصریح کرد: نماینده مرکز پژوهش‌ها به مدت 40 دقیقه گزارشی ارائه کرد كه به نکات عمده‌ای درباره ترکیب منابع برآوردهایی که دولت از درآمدهای غیرنفتی داشته، اشاره داشت. این گزارش پیش‌بینی کرده عملکرد غیرنفتی امسال 45 هزار میلیارد بوده و برای سال آینده 93 هزار میلیارد پیش‌بینی شده كه نسبت به عدم تحقق این پیش‌بینی تذکر داد. سخنگوی کمیسیون تلفیق در پایان درباره زمان ارائه تبصره هدفمندی یارانه‌ها گفت: دولت قول داده است در زمان رسیدگی لایحه بودجه در کمیسیون تلفیق این تبصره را به کمیسیون ارائه کند.

بخش اقتصاد تبیان


منبع : وطن امروز