تبیان، دستیار زندگی
امروز سه شنبه برابر با هفدهم دی 1392هجری خورشیدی، پنجم ربیع الاول 1435 هجری قمری و هفتم ژانویه 2014 میلادی است.مهم ترین رویدادهای تاریخ معاصر در این روز، به شرح زیر است:
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

هفدهم دی در آینه تاریخ معاصر ایران

رخداد های تاریخی

امروز سه شنبه برابر با هفدهم دی 1392هجری خورشیدی، پنجم ربیع الاول 1435 هجری قمری و هفتم ژانویه 2014 میلادی است.مهم ترین رویدادهای تاریخ معاصر در این روز، به شرح زیر است:

17 دی 1390

آیت الله محمدعلی شاه آبادی، از استادان بنام حوزه علمیه قم و صاحب رساله شرایط متعاقدین در 85 سالگی درگذشت.

17 دی 1375

آیت ‏اللَّه احمدعلی احمدی شاهرودی فقیه بزرگوار و صاحب آثار ارزنده ای چون تقلید الاعلم، سیری در عقاید، به سوی خدا بروید و جنگ خیبر در 70 سالگی درگذشت.

17 دی 1357

یحیی صادق وزیر دادگستری دولت بختیار در آغاز کار استعفا کرد. بختیار ضمن پذیرش استعفای او این خبر را به بعد از اخذ رأی اعتماد از 2مجلس سنا و شورای ملی اعلام کرد.

17 دی 1357

در اجرای دستور امام خمینی (ره) بعضی از کارمندان وزارتخانه ها، وزیران جدید را به وزارتخانه ها راه ندادند. سیروس آموزگار وزیر اطلاعات به جای رفتن به وزارتخانه خود به دفتر روزنامه اطلاعات رفت.

17 دی 1357

ارتشبد فریدون جم از پذیرش مقام وزارت جنگ در کابینه بختیار، سرباز زد.

17 دی 1357

کارکنان اعتصابی فرودگاه مهرآباد اعلام کردند به هیچ هواپیمای آمریکایی و رژیم صهیونیستی اجازه فرود در فرودگاه را نخواهند داد.

17 دی 1357

صدها تن از اتباع خارجی شرکت ملی نفت ایران، شامل اتباع انگلیسی، آمریکایی و هلندی خروج از ایران را آغاز کردند.

17 دی 1357

احمد میرفندرسکی وزیر امورخارجه وقت، سفیران ایران در انگلیس پرویز راجی، آمریکا اردشیر زاهدی، سوریه سرلشگر معتضد، هند تاجبخش، شوروی احمد اردلان را برکنار کرد.

17 دی 1357

امام خمینی(ره) در گفت و گو با خبرگزاری فرانسه اعلام کردند: دخالت شوروی در ایران سبب یک بحران جهانی می شود و ایران دارای پرچم سرخ نخواهد شد.

17 دی 1357

روزنامه پراودا، ارگان حزب کمونیست شوروی سیاست مداخله نکردن این کشور را در امور داخلی ایران تایید کرد.

17 دی 1357

در تظاهرات مردم تهران، تعداد زیادی از کارمندان نیروی هوایی و همافران به مردم پیوستند.

17 دی 1356

در سالروز اجرای قانون کشف حجاب، هزاران تن از زنان مشهد با پوشش کامل اسلامی علیه سیاست های رژیم پهلوی تظاهرات کردند.

17 دی 1356

مقاله ای با عنوان «ارتجاع سرخ و سیاه در ایران» با نام مستعار احمد رشیدی مطلق در روزنامه اطلاعات به چاپ رسید. در این مقاله به امام خمینی(ره) اهانت شده بود. انتشار این مقاله، در سراسر ایران با واکنش تند و خشم و نفرت عمومی روبه رو شد.

17 دی 1346

جهان پهلوان غلامرضا تختی در هتل آتلانتیک تهران درگذشت.

17 دی 1341

با دعوت دولت وقت برای اجتماع و راهپیمایی زنان به مناسبت سالگرد کشف حجاب، امام خمینی(ره) ضمن اعلام این موضوع که این تظاهرات علیه اسلام و روحانیت است، پیامی را خطاب به دولت منتشر ساختند و به آنها هشدار دادند که در صورت وقوع چنین حادثه ای علمای اسلام همین امروز را به مناسبت فاجعه مسجد گوهرشاد عزای ملی اعلام خواهند کرد و از عموم ملت خواهند خواست که دست از کسب و کار کشیده برای انجام تظاهرات به خیابان ها بریزند و نسبت به عاملان آن ابراز انزجار نمایند. این تهدید امام، عقب‏نشینی رژیم را به دنبال داشت.

17 دی 1314

رضاخان در جشن فارغ التحصیلی دانش سرای مقدماتی دختران در تهران، اجرای قانون کشف حجاب را اعلام کرد. در این مراسم، همسر و دختران رضاشاه بی حجاب شرکت کرده بودند.

17 دی 1300

وزارت امور خارجه، میرزا جوادخان سینکی مستشار سفارت ایران را در قسطنطنیه، به طور موقت و در غیاب مشاور الممالک به عنوان دبیر اول سفارت ایران به وزارت امور خارجه عثمانی در قسطنطنیه معرفی کرد.

17 دی 1300

مصدق السلطنه وزیر مالیه، متن استعفانامه ی خود را از وزارت مالیه به رییس الوزرا ارایه کرد.

تنظیم: هومن بهلولی