تبیان، دستیار زندگی
ساخت هواناو یونولیتی به نسبت هواناو از جنس بالسا دارای هزینه کمتری است. هواناو ما دارای یک فن برا و دو درایو موتور است و با رادیو کنترل سه کاناله قابل راه اندازی است....
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

طراحی و ساخت هاور کرافت - جلسه هفت و هشت

ساخت نمونه کامل

موضوع پروژه: ساخت نمونه ی هواناو اصلی با یونولیت

اهداف: شامل اهداف رفتاری و آموزشی

دانش:

  • آشنایی با هواناو دو موتوره
  • درک فرآیند معلق شدن

مهارت:

وسایل مورد نیاز:

زمان عملیاتی: شش ساعت

روند کار:

ساخت هواناو یونولیتی به نسبت هواناو از جنس بالسا دارای هزینه کمتری است. هواناو ما دارای یک فن برا و دو درایو موتور است و با رادیو کنترل سه کاناله قابل راه اندازی است. دو درایو موتور در انتهای هواناو قرار دارند و وظیفه حرکت دادن هواناو را به جلو و چپ و راست بر عهده دارند. مکانزیم حرکت هواناو به شکل زیر است: هر گاه هر دو موتور هم زمان به کار بیفتد وسیله ما با سرعت به سمت جلو حرکت می کند.

طراحی و ساخت هاور کرافت - جلسه هفت و هشت

برای گردش به چپ از موتور سمت راست استفاده می کنیم، و برای گردش به راست از موتور سمت چپ بهره می بریم.

طراحی و ساخت هاور کرافت - جلسه هفت و هشت

در تمام این حرکات فن برا، با تمام قدرت روشن است.

1. ابتدا لازم است یک صفحه اصلی برای روی هواناو درست کنید. از این صفحه جای فن برا را خالی نمایید. هم چنین در صورت لزوم می توانید جای پایه های دو درایو موتور را از این صفحه خالی کنید. این صفحه را از یونولیت به ضخامت 1 تا 2 سانتی متر ببرید. ترجیحا یونولیت فشرده باشد.
طراحی و ساخت هاور کرافت - جلسه هفت و هشت

2. اکنون باید جداره های طرح را بسازیم. برای این کار یک قاب از یونولیت در می آوریم که اندازه مستطیل بیرونی آن کمی کوچک تر از اندازه مستطیل صفحه اصلی باشد. سپس در فاصله های مساوی روی کناره های این قاب سوراخ هایی را به جهت عبور هوا برای پر شدن دامن ایجاد می-کنیم. برای سوراخ کردن می توانیم از هویه یا یک میخ داغ استفاده کنید. برای ساخت این قاب از یونولیت با ضخامت 3 تا 5 سانتی متر استفاده می شود.
طراحی و ساخت هاور کرافت - جلسه هفت و هشت

3. سپس یک قاب دیگر درست می کنیم. این قاب را زیر قاب جداره ها می چسبانیم. اگر اندازه مدل شما بزرگ است بهتر است تعدادی سوراخ نیز روی این قاب ایجاد کنید. ولی در مدل های کوچک نیازی به این کار نیست. برای ساخت این قاب از یونولیت با ضخامت 0/5 تا 1 سانتی متر فشرده یا فوم استفاده می شود.
طراحی و ساخت هاور کرافت - جلسه هفت و هشت

4. حالا یک پایه برای قرار گرفتن فن برا درست کنید و روی سوراخ ایجاد شده در صفحه اصلی بچسبانید. در ساخت این نگهدارنده موتور پیشنهاد می شود از چوب بالسای هارد (به دلیل سبکی) استفاده شود. ولی اگر چوب بالسا در دسترس ندارید از چوب های معمولی نازک استقاده کنید مانند تخته سه لا.
طراحی و ساخت هاور کرافت - جلسه هفت و هشت

5. حالا به سراغ نصب پایه های درایو موتور ها می رویم. دقت شود که باید درایو موتور ها برای کارکرد بهتر در دور زدن و کنترل راحت تر، بیشترین فاصله را در عرض از هم داشته باشند. پایه-ها را از یونولیت فشرده به ضخامت 1 تا 4 سانتی متر با توجه به نوع موتور می سازیم و ارتفاع آنها را حداقل می گیریم. به گونه ای که ملخ ها در حین گردش بیشتر از چند میلی متر با صفحه اصلی فاصله نداشته باشند.
طراحی و ساخت هاور کرافت - جلسه هفت و هشت

6. در مرحله آخر نوبت به نصب دامن می رسد. دوختن دامن سخت ترین قسمت کار است که معمولا به خیاط واگذار می شود. دامن در این مدل لبه خارجی صفحه اصلی و لبه داخلی قاب زیرین کشیده می شود.
طراحی و ساخت هاور کرافت - جلسه هفت و هشت

7. در نهایت به نصب موتور ها وباتری و رادیو کنترل بپردازید. با جابجا کردن باتری و رادیو مرکز ثقل مدل را روی لیفت فن بیندازید.

تکلیف: ------------------------------

محل بازدید/ اردو/ خرید: -----------------------------------

منابع مطالعه: ------------------------------

بخش پژوهش های دانش آموزی سایت تبیان

تهیه: سارا موسوی زاده - تنظیم: یگانه داودی

مطالب مرتبط:

طراحی و ساخت هاورکرافت - جلسه اول

طراحی و ساخت هاورکرافت – جلسه دوم

طراحی و ساخت هاورکرافت – جلسه سوم

طراحی و ساخت هاورکرافت – جلسه چهارم

طراحی و ساخت هاورکرافت – جلسه پنجم و ششم

طراحی و ساخت هاورکرافت – جلسه هفتم و هشتم