تبیان، دستیار زندگی
امیدواریم با برگزاری همایش های متعدد و آشنا کردن متخصصان و مسئولان، توسعه این فناوری در ایران محقق شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

فرهنگی سازی زیر ساخت رایانش ابری


امیدواریم با برگزاری همایش های متعدد و آشنا کردن متخصصان و مسئولان، توسعه این فناوری در ایران محقق شود.

دکتر علی اکبر جلالی

دکتر علی اکبر جلالی در گفتگو با ستاد اطلاع رسانی نخستین رویداد جامع رایانش ابری و مجازی سازی ایران، بیان داشت: بستر سازی آموزشی و تلاش برای فرهنگ سازی، شناخت نرم افزاری ها و سخت افزارهای مورد نیاز و رسیدن به راهكارهای مناسب در حوزه ذخیره سازی و پردازش اطلاعات به منظور مورد كاوی و داشتن مدلی بومی بر اساس تجربیات موفق جهانی درجهت یكپارچه سازی اطلاعات در كاربردهای مهم فناوری اطلاعات مانند بانكداری الكترونیك، دولت الكترونیك و تجارت الكترونیك از ضرورت های امروز توسعه فناوری های رایانش ابری در فضای سایبری كشور است.

وی افزود: افزایش درآمد ناخالص داخلی (جی دی پی) بر اساس توسعه فناوری های ابری زمانی اتفاق می افتد كه یك برنامه منسجم و راهبردی همراه با نقشه راه برای توسعه آن بر اساس امكانات موجود كشور وجود داشته باشد.

استاد دانشگاه علم و صنعت تصریح کرد: متاسفانه در كشور ما هنوز چنین برنامه راهبردی و نقشه راهی وجود ندارد كه امیدواریم با برگزاری همایش های متعدد و آشنا کردن متخصصان و مسئولان، توسعه این پدیده در كشورمان محقق شود.

دکتر علی اکبر جلالی اظهارداشت: فعلا بسیار زود است كه از تاثیر بکارگیری فناوری رایانش ابری در اقتصاد و توسعه اشتغال در ایران سخن به میان آوریم؛ فعلا باید هدف اصلی از برگزاری چنین رویداد و همایش هایی، فرهنگ‌سازی، آموزش عمومی و آموزش تخصصی در کشور و معرفی دستاوردهای داخلی و تجربیات موفق خارجی در حوزه رایانش ابری باشد.

محقق فناوری اطلاعات گفت: با توجه به تجربیات زیاد كشورهای توسعه یافته و مطالعه شكست ها و موفقیت های آنها، (بطور مثال بررسی دقیق موفقیت ها و شكست های شركت آمازون به عنوان یك شركت پیشرو در این زمینه)،  متوجه خواهیم شد كه فعلا وضعیت ایران بگونه ای نیست كه اقدامات انجام شده در آن قابل مقایسه با آن كشورها در این حوزه باشد و بهتر است مقایسه را به وقت دیگری كه فعالیت های جدی در ایران مانند آن كشورها اتفاق افتاد انجام داد.

وی خاطرنشان کرد: البته در ایران شركت های بخش خصوصی اقداماتی را آغاز كرده اند و به دستاوردهای قابل قبولی هم دست یافته اند كه امیدوارم تلاش‏های آنها مورد حمایت قرار گیرد و در این همایش نیز به آنها پرداخته شود، موثر بوده و برایشان آرزوی موفقیت دارم.

دکتر علی اکبر جلالی تاکید کرد: باور ندارم كه اقدامات گسترده ای در حوزه رایانش ابری در دستور كار مدیران دولتی توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات كشور باشد، لیکن كار سختی در پیش روی است تا بتوان از این پدیده در یكپارچه سازی داده ها در سطوح مختلف برخوردار شد

نظریه پرداز موج چهارم و عصر مجازی سه بعدی در جهان یادآوری کرد: هر اقدامی در جهت فرهنگ سازی و معرفی پدیده های جدید در فضای مجازی در كشور را مفید می دانم.

جلالی گفت: هنوز بسیاری از متخصصان كشورمان در سطوح مختلف جامعه و بخصوص مسئولان تصمیم ساز كشور در این حوزه از امتیازات و احتمالا بعضی از مشكلات رایانش ابری كه در رسانه ها شنیده اند اطلاع دقیقی ندارند، این همایش می تواند توانمندیهای بخش خصوصی در این زمینه را بررسی ، توانمندی نسبی كشور در این حوزه را عرضه و ابعاد وجودی آن را بیشتر روشن كند.

عضو هیأت مدیره انجمن ایرانی مطالعات جامعه اطلاعاتی گفت: مسئولان باید حمایت از این پدیدهای نوین كه آثار بسیار مفید در جامعه مجازی فردای كشور دارد را جدی بگیرند و از روزمرگی انجام امور كه به یك فرهنگ توسعه فضای مجازی در كشور تبدیل شده خارج شوند و به فردای توسعه فناوری های نوین هم نگاهی داشته باشند، در این راستا انتظار است بیشترین حمایت را از این همایش و نمونه های دیگر آن در این موضوع مهم داشته باشند.

رایانش ابری

.دکتر علی اکبر جلالی تاکید کرد: باور ندارم كه اقدامات گسترده ای در حوزه رایانش ابری در دستور كار مدیران دولتی توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات كشور باشد، لیکن كار سختی در پیش روی است تا بتوان از این پدیده در یكپارچه سازی داده ها در سطوح مختلف برخوردار شد

عضو كمیته آموزش مجازی كشور گفت: به نظرم بخش خصوصی، خود باید با روش های نوآورانه و خلاقانه اقداماتی انجام دهد كه دولت احساس نیاز كند و با آنها همراه شود.

وی افزود: در هر صورت كار توسعه رایانش ابری حتی در كشورهای توسعه یافته با چالش های جدی مواجه بوده است، بنابراین باید انتظار مقاومت های مختلف را در این حوزه داشت.

دکتر جلالی در پایان اظهار داشت: به همین دلیل شركت های بخش خصوصی باید روش های امن سازی فضای رایانش ابری را جدی گرفته تا همواره بتوانند پاسخگوی دغدغه های مسئولان در این حوزه باشند .

نخستین رویداد جامع رایانش ابری و مجازی‌سازی ایران با عنوان CloudTech طی روزهای 6 و 7 بهمن ماه 92 در مرکز همایش های دانشگاه شهید بهشتی تهران برگزار می‌شود.

وب‌سایت رویداد در آدرس اینترنتی: http://cloud-tech.ir در دسترس علاقه مندان است.

بخش دانش و زندگی تبیان