تبیان، دستیار زندگی
مدیر طرح سبد کالایی از رایگان بودن سبد کالا برای اقشار مختلف جامعه خبر داد و گفت: سبد کالایی از طریق فروشگاه‌های زنجیره‌ای رفاه، سپه و شهروند توزیع خواهد شد که شامل برنج، روغن مایع، مرغ، تخم‌مرغ و پنیر است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

جزئیات جدید سبد کالایی


مدیر طرح سبد کالایی از رایگان بودن سبد کالا برای اقشار مختلف جامعه خبر داد و گفت: سبد کالایی از طریق فروشگاه‌های زنجیره‌ای رفاه، سپه و شهروند توزیع خواهد شد که شامل برنج، روغن مایع، مرغ، تخم‌مرغ و پنیر است.

بهمن حاج علی مدیر اجرایی طرح سبد کالایی در وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: ارزش هر سبد کالایی رایگان دولت به مردم 80 هزار تومان است که در سال‌جاری قرار است در دو مرحله سبد کالایی بدهیم.

سبد کالا

وی افزود: ارزش 80 هزار تومانی سبد کالایی 20 درصد کمتر از قیمت این کالاها در بازار است.

مدیر اجرایی طرح سبد کالایی با بیان اینکه هر گونه خرید و فروش اقلام سبد کالایی در بازار آزاد غیرقانونی و ممنوع است، گفت: کالاهای موجود در این سبد در بسته بندی اختصاصی و ویژه عرضه خواهد شد که بر روی این بسته بندی جمله سبد کالایی رایگان حک شده است.

حاج علی از طراحی بسته بندی ویژه ای برای کالاهای در نظر گرفته شده در سبد کالایی خبر داد و افزود: بر اساس هماهنگی های صورت گرفته با تامین کنندگان کالاهای سبد کالایی مقرر شده تا هر یک از این کالاها در بسته بندی خاصی که ویژه این سبد طراحی شده قرار بگیرند و بر روی آنها نیز جمله سبد کالایی رایگان حک شود.

مدیر اجرایی طرح سبد کالایی در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه تمهیدات اندیشیده شده برای جلوگیری از خرید و فروش این سبدهای کالایی در بازار آزاد چگونه است، افزود: کالاهای عرضه شده در این سبد 20 درصد ارزان تر از قیمت آنها در سطح بازار است اما طراحی سیستم توزیع این سبدها به گونه ای است که اجازه چنین سوء استفاده ها و تخلفاتی داده نشود و سبدهای کالاهایی با بسته بندی های مشخصی توزیع شوند.

وی تصریح کرد: تنها برنج و مرغ در نظر گرفته شده در این سبد کالایی به دلیل اینکه امکان بسته بندی داخلی آنها به صورت مجزا وجود ندارد، با بسته بندی ویژه عرضه نمی شوند اما باز هم کنترل لازم برای جلوگیری از سوء استفاده های احتمالی صورت خواهد گرفت. برای هر جامعه هدف در این سبد کالایی فروشگاههای زنجیره ای خاصی در نظر گرفته شده به نحوی که هر فرد مشمول دریافت این سبد از هر طیفی از مشمولان باشد می تواند کالای خود را در فروشگاه مرتبط با خود دریافت کند.

مدیر اجرایی طرح سبد کالایی در پاسخ به سئوال دیگر مهر مبنی بر اینکه سبد کالایی اسفند شامل چه مواردی می شود، گفت: عزم دولت بر این است که هر سبد کالایی شامل مواد پروتئینی، انرژی و چربی باشد اما اینکه در سبد اسفندماه چه ماده پروتئینی جایگزین مرغ خواهد شد  هنوز تصمیم گیری نشده است.

تنها برنج و مرغ در نظر گرفته شده در این سبد کالایی به دلیل اینکه امکان بسته بندی داخلی آنها به صورت مجزا وجود ندارد، با بسته بندی ویژه عرضه نمی شوند اما باز هم کنترل لازم برای جلوگیری از سوء استفاده های احتمالی صورت خواهد گرفت. برای هر جامعه هدف در این سبد کالایی فروشگاههای زنجیره ای خاصی در نظر گرفته شده به نحوی که هر فرد مشمول دریافت این سبد از هر طیفی از مشمولان باشد می تواند کالای خود را در فروشگاه مرتبط با خود دریافت کند

حاج علی در پاسخ به سئوال دیگر مهر مبنی بر شیوه نظارت بر توزیع این سبدهای کالایی، گفت: نظارت بر توزیع این سبدها از طریق بازرسان سازمان حمایت و سایر دستگاههای نظارتی خواهد بود و تسویه حساب کامل جامعه هدف بر مبنای فاکتورهای فروش مباشران نیز مبنای دیگر نظارت تعیین شده است.

وی در پاسخ به سئوال دیگر خبرنگار مهر ارزش این سبد کالایی بر اساس قیمت کالاهای موجود در آن در بازار آزاد 80 هزار تومان عنوان کرد و گفت: احتمال ارایه برنج ایرانی در سبد کالایی اسفندماه وجود دارد.

وی ادامه داد: سبد کالایی به عنوان یک هدیه دولت برای تامین معیشت مردم طراحی شده و هدف آن تامین بخشی از مایحتاج مردم در دو ماه باقیمانده سال است.

مدیر اجرایی طرح سبد کالایی افزود: جامعه هدف این سبد سرپرستان خانوار کارکنان دولت اعم از رسمی، قراردادی و پیمانی، بازنشستگان و مستمری بگیران دولت، سرپرستان خانوار کارگران تامین اجتماعی، سرپرستان خانوار عضو جامعه نیروهای مسلح و لشگری، خبرنگاران و طلاب هستند.

وی تصریح کرد: تمام کالاهای در نظر گرفته شده در این سبد از تولیدات داخلی هستند و تنها برنج به دلیل اینکه امکان بسته بندی آن در داخل وجود ندارد و با مشکلاتی مواجه است از نوع خارجی توزیع خواهد شد.

به گفته حاج علی اتحادیه مرکزی فرهنگیان، اتحادیه کارگران، فروشگاههای اتکا، شهروند، رفاه و سپه و نیز سازمان میادین میوه و تره بار به توزیع این سبد کالایی می پردازند.

سبد کالایی-کالا

وی افزود: برای خبرنگاران و طلاب فروشگاههای زنجیره ای سپه، رفاه و شهروند به صورت اختصاصی در نظر گرفته شده و جامعه هدف این بخش با مراجعه به این فروشگاهها با ارائه کارت شناسایی معتبر این سبد را دریافت خواهند کرد. همچنین برای مشمولان بهزیستی و کمیته امداد نیز مکانیزم توزیع به نحوی است که آنها بتوانند از همه شبکه های توزیع کننده از جمله فروشگاههای زنجیره ای استفاده کنند.

مدیر اجرایی طرح سبد کالایی گفت: این سبد کاملا رایگان است و توزیع کنندگان به هیچ عنوان اجازه دریافت وجه را ندارند. ضمن اینکه تلاش شده تا اقلام این سبد کالایی به صورت یکجا و پک توزیع شود.

به گفته حاج علی، این سبد در نیمه اول بهمن ماه توزیع خواهد شد و محدوده ای 15 روزه نیز برای تحویل آن در نظر گرفته شده به نحوی که فرصت کافی برای استفاده مردم از اقلام آن تا موعد دریافت سبد کالایی اسفند وجود داشته باشد و در عین حال بتوان با مباشران این طرح نیز تسویه حساب را انجام داد.

وی گفت: این سبد کالایی شامل 10 کیلوگرم برنج خارجی بسته بندی، 2 عدد مرغ دو کیلویی، دو بسته 12 عددی تخم مرغ، 2 عدد روغن مایع 900 گرمی و 2 بسته 400 گرمی پنیر است و کالاهای موجود 20 درصد ارزان تر از قیمت سطح بازار هستند.

به گفته حاج علی، مراقبت لازم را انجام خواهیم داد تا از تکرار دریافت سبد کالا توسط یک فرد جلوگیری شود.

این مقام مسئول در وزارت صنعت معدن و تجارت در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه اگر سرپرست خانواری مشمول دریافت این طرح نمی شد و همسر وی جزو مشمولان دریافت این سبد بود تکلیف چه می شود، گفت: چنانچه این امر محرز شود کارت بانکی وی در این شبکه طراحی خواهد شد تا او نیز بتواند علی رغم اینکه سرپرست خانوار نیست از این سبد استفاده کند.

فرآوری: محسن جندقی

بخش اقتصاد تبیان


منبع :مهر، فارس، تسنیم