تبیان، دستیار زندگی
هر سال در آستانه تولد حضرت مسیح(ع) و فرارسیدن سال نوی میلادی، بازار نظرسنجی درباره بهترین فیلم‌ها‌ با موضوع کریسمس داغ می‌شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سینما و سال نوی مسیحی

زندگی شگفت‌انگیز، بهترین فیلم کریسمسی تاریخ سینما شد


هر سال در آستانه تولد حضرت مسیح(ع) و فرارسیدن سال نوی میلادی، بازار نظرسنجی درباره بهترین فیلم‌ها‌ با موضوع کریسمس داغ می‌شود.

سینما و سال نوی مسیحی

امسال هم رادیو تایمز بریتانیا این مهم را به‌عهده داشته و درنظرسنجی خود فیلم سینمایی «چه زندگی شگفت‌انگیزی» ساخته فرانک کاپرا را به‌عنوان بهترین فیلم کریسمسی تاریخ سینما از نگاه مردم بریتانیا برگزیده است. به گزارش گاردین، فیلم سیاه و سفید و 130دقیقه‌ای چه زندگی شگفت‌انگیزی محصول 1946که عنوان الهام‌بخش‌ترین فیلم تاریخ سینما از نگاه مۆسسه فیلم آمریکا را هم از آن خود کرده است، درنظرسنجی اخیر رادیوتایمز با کسب 85/16 درصد آرای بیش از 2هزار شهروند سینمادوست بریتانیایی بهترین فیلم کریسمسی لقب گرفت. «عشق واقعی» به کارگردانی ریچارد کرتیس با 9/9درصد آرا و «اِلف» ساخته جان فاورو با 67/9درصد آرا هر دو محصول 2003در رده‌های بعدی این فهرست ایستادند.

چه زندگی شگفت‌انگیزی، داستان یک بانکدار ناامید به نام جورج بیلی را روایت می‌کند که می‌خواهد در آستانه سال نو به زندگی خودش پایان بدهد اما وقتی با یک فرشته نگهبان دیدار می‌کند و فرشته به او می‌فهماند که منشأ چه تغییراتی در جهان بوده، از تصمیم خود منصرف می‌شود. جیمز استوارت، دانا رید و لایونل بریمور بازیگران اصلی این درام فانتزی هستند که در مراسم اسکار سال 1947 نامزد دریافت 3جایزه ازجمله بهترین فیلم، بهترین کارگردان و بهترین بازیگر مرد بود.

آخرین خبرهایی که درباره چه زندگی شگفت‌انگیزی در رسانه‌ها منتشر شد، مربوط به‌احتمال ساخته شدن دنباله‌ای بر آن به نام «چه زندگی شگفت‌انگیزی: داستان ادامه دارد» با تمرکز بر زندگی نوه خسیس بیلی بود. دخالت حقوقی استودیو پارامونت به‌عنوان تهیه‌کننده فیلم اصلی باعث شد تا 2تهیه‌کننده هالیوودی از موضع خود عقب بکشند و به‌نظر می‌رسد به این زودی‌ها خبری از دنباله شاهکار کاپرا روی پرده بزرگ نقره‌ای نباشد.

سینما و سال نوی مسیحی

بری نورمن، منتقد رادیو تایمز بریتانیا معتقد است: چه زندگی شگفت‌انگیزی باید در آستانه هر کریسمس به نمایش درآید تا امید به زندگی را در میان شهروندان و مخاطبان این فیلم تقویت کند. فیلم کاپرا با بازی تحسین‌برانگیز و ماندگار جیمز استوارت در میان 250فیلم برتر سایت معتبر imdb هم رده 27را به‌خود اختصاص داده و پس از «جادوگر شهر اُز» و «ارباب حلقه‌ها: یاران حلقه» سومین فیلم فانتزی تاریخ سینما از نگاه مۆسسه فیلم آمریکاست. در میان 5 فیلم برتر کریسمسی از نگاه رادیو تایمز باید به 2 فیلم «سرود کریسمس عروسکی» با 8/8درصد آرا و «تنها در خانه» با 42/4درصد آرا هم اشاره کرد. فیلم اخیر سال 1990به کارگردانی کریس کلمبوس ساخته شد و به‌نظر نمی‌رسید بتواند نظر مخاطبان را به‌خود جلب کند. ستاره اصلی تنها در خانه، کودکی بود به نام مکالی کالکین که به‌تنهایی بار ماجراهای فیلم را به دوش کشید و این پروژه 18میلیون دلاری را به فروش 477میلیون دلاری در دنیا رساند.

موفقیت تنها در خانه به قدری خیره‌کننده بود که 4 دنباله سینمایی دیگر بر آن ساخته شد و 2 بازی ویدئویی براساس ماجراهای فیلم به بازار آمد؛ گرچه کالکین فقط در نخستین دنباله ایفای نقش کرد و بعد از آن راهی دیگر پروژه‌های سینمایی شد. ستاره دوست‌داشتنی تنها در خانه بعد از شرلی تمپل، موفق‌ترین بازیگر کودک تاریخ سینما لقب گرفت و درنظرسنجی‌های مختلف‌ این عنوان را همچنان حفظ کرد.

چه زندگی شگفت‌انگیزی، داستان یک بانکدار ناامید به نام جورج بیلی را روایت می‌کند که می‌خواهد در آستانه سال نو به زندگی خودش پایان بدهد اما وقتی با یک فرشته نگهبان دیدار می‌کند و فرشته به او می‌فهماند که منشأ چه تغییراتی در جهان بوده، از تصمیم خود منصرف می‌شود.

در فیلم پرستاره «عشق واقعی» بازیگرانی چون هیو گرانت، کالین فیرث، بیل نای، اما تامپسن، لورا لینی، لیام نیسن، کایرا نایتلی، روان اتکینسن یا همان مستر بین و بیلی باب تورنتن ایفای نقش کرده‌اند. الف هم داستان کوتوله‌ای است با بازی ویل فرل که برای کشف هویت واقعی خود از قطب شمال به آمریکا می‌آید. این فیلم که با بودجه 33میلیون دلاری ساخته شده بود، در دنیا 225میلیون دلار فروخت.

سینما و سال نوی مسیحی

اسکروج، قطار سریع‌السیر قطبی، معجزه در خیابان سی و چهارم، جان‌سخت، تنها در خانه 2، گرملین‌ها، هری پاتر و سنگ کیمیا، خاطرات روزانه بریجیت جونز، وقایع‌نگاری نارنیا، ادوارد دست‌قیچی، بازگشت بتمن، شیر در زمستان و... ازجمله فیلم‌های حاضر در فهرست 55فیلم برتر با موضوع کریسمس هستند. برخی از این فیلم‌ها معمولا هر سال در آستانه کریسمس در سینماها و تلویزیون گوشه و کنار دنیا به نمایش درمی‌آیند.

”«فیلم‌های فرانک کاپرا نمونه‌های خوبی از سینمای اخلاقگرا بودند و البته کسی در وسعت و ژرفای پرداخت هنرمندانه آنها کمترین تردیدی به خود راه نمی‌دهد. کاپرا در ‌چه زندگی شگفت‌انگیزی‌ مضمون تقدیر و حکمت را استادانه و در قالب یک روایت دلنشین به کار گرفت و هرگز کسی وجه پندآموز آن فیلم را نکوهش نکرد چون آن جهان‌بینی اخلاقگرایانه در لایه‌های پرشمار قصه مستتر بود و لحن فیلم به سمت و سوی شعار و نصیحت دافعه‌برانگیز سوق نمی‌یافت.

بخش سینما و تلویزیون تبیان


منبع : روزنامه همشهری

مطالب مرتبط:

جان وین بهترین بازیگر تاریخ فیلم‌های وسترن   

رویارویی تلویزیونی كاپیتان با موبی‌دیك

جیمز استوارت ، سر به راه و بی نظیر