تبیان، دستیار زندگی
«کتاب گورستان» داستان پسر بچه هجده ماهه ای است که به همراه اجساد خانواده اش به گورستان راه پیدا می کند و در کنار آنها بزرگ می شود. ارواح چیزهای زیادی به او می آموزند و مهارت های عجیبی به او یاد می دهند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : فاطمه شفیعی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

زندگی یك بچه در گورستان


«کتاب گورستان» داستان پسر بچه هجده ماهه ای است  که به همراه اجساد خانواده اش به گورستان راه پیدا می کند و در کنار آنها بزرگ می شود. ارواح چیزهای زیادی به او می آموزند و مهارت های عجیبی به او یاد می دهند.

کتاب  گورستان

کتاب گورستان. نیل گیمن. مترجم: کیوان عبیدی آشتیانی.نشرافق.چاپ دوم. تهران1390..6000 نسخه.420  صفحه و مصور. 5000 تومان.

«چیزی نزدیک باد با همان سرعت سقوط می کرد و بعد صدای بال زدن هایی آمد و سرعت همه چیز کم شد. دیگر باد با سرعت قبلی به طرف زمین نمی رفت. بال زدن ها سریع تر شدند. آن ها کم کم بالا رفتند و حالا تنها فکری که باد داشت این بود که دارم پرواز می کنم. و درست بود، پرواز می کرد. سرش را بر گرداند. بالای سرش یک سر قهوه ای تیره بود، کاملا بدون مو، با چشماهایی که مثل شیشه سیاه براق بود.»[1].

نیل گیمن به عنوان یکی از ده داستان نویس معاصر پست مدرن شناخته شده است. او متولد و بزرگ شده انگلستان است ولی در حال حاضر در آمریکا زندگی می کند. مجموعه «مرد شنی» اش برنده جایزه «ویل ایسنر کامیک این داستری» شد که یکی از جوایز مهم ادبی است. او جایزه جهانی فانتزی را نیز به خاطر بهترین داستان کوتاه به خود اختصاص داد. داستان «اونزهای خوب» او به مدت 17 هفته در فهرست پرفروش ترین کتاب های لندن بود. داستان بلند «سرزمین ناشناخته» و «گرد و غبار ستاره ای»در سال 1999به عنوان بهترین رمان بزرگسالان جایزه «میت اوپیک» را دریافت کرد. کتاب «اسطوره های امریکایی» او نیز در سال 2001 از پرفروش ترین های داستان بلند امریکا بود. او برای «کتاب گورستان» جایزه هوگو و استوکر را نیزگرفت و «کتاب گورستان» اش برنده مدال نیوبری 2009 شد.همین طور کتاب «پسرهای آنانسی» او نیز پرفروش بوده است. وی فیلمنامه «بی ولف» را برای «زمیسک» کارگردان معروف نوشت و کتاب «کرالین» او نیز به کارگردانی «هنری سیلک» به فیلم در آمد. با این همه جایزه و کتاب های پرفروش به زودی نیل گیمن به نویسنده ای جهانی تبدیل شد.

ادبیات نیل گیمن با ادبیات ترسناک، فانتزی و طنزش ناگهان دنیا را تکان داد.

کتاب گورستان درباره پسری هجده ماه است که افراد خانواده اش به قتل می رسند و او تاتی تاتی کنان سر از قبرستان متروک در می آورد. پسرک در میان ارواح گورستان بزرگ می شود و مهارت های عجیبی کسب می کند. اما خطر بزرگی در دنیای زندگان او را تهدید می کند.

کتاب گورستان پیش از این توسط «فرزاد فرید»نیز ترجمه شده و از استقبال خوبی برخوردار شده بود. این بار نشر افق این کتاب را با ترجمه «کیوان عبیدی آشتیانی»وارد بازار کتاب کرده است.

در این مواقع همیشه توصیه این است که خواننده خود هر دو ترجمه را بخواند تا ببیند کدام یک بهتر و بیشتر می تواند فضای فانتزی اثر را برایش تداعی کند.

کتاب گورستان رمانی است برای نوجوانان و با تصاویر مهیج اش بسیار سرگرم کننده است. قلم این نویسنده ترکیبی است از طنز و وحشت و موضوع مهیج کتاب خواننده را بسیار به خود مشغول می کند.

از تیراژ این کتاب که شش هزار نسخه است می توان دریافت که کتاب جای خود را در میان خواننده اش باز کرده است. معمولا این روزها معدود کتاب هایی است که از مرز هزار نسخه تجاوز کند.

کتاب گورستان رمانی است برای نوجوانان و با تصاویر مهیج اش بسیار سرگرم کننده است. قلم این نویسنده ترکیبی است از طنز و وحشت . ضمن آن که موضوع مهیج کتاب خواننده را بسیار به خود مشغول می کند.

این کتاب در نه فصل ماجرایش را روایت می کند. صحنه اول کتاب با قتل خانواده بچه ای به نام بادی اونز آغاز می شود. بادی اونز پس از گذراندن ماجرای عجیب و غریب با ارواح گورستان، در نهایت روح مادرش او را به سمت جهان زندگان هدایت می کند.

اسامی فصل ها عبارتند از: چگونه هیچ کس به گورستان آمد، دوست جدید، موجودات منفور، سنگ قبر جادوگر، نوای مرگ، میان پرده، روزهای مدرسه نوبادی اونز، تمام مردان جک، عزیمت و جدایی.

«باد تکرار کرد : ببر رنج و ببر گنج. مبارزه مشکلیه ولی تمام تلاشم را می کنم. بعد سعی کرد مادرش را بغل کند، مثل زمان بچگی اش. ولی درست مثل این بود که تلاش می کرد توده ای مه را در آغوش بگیرد برای این که در این مسیر تنها بود. یک قدم جلو رفت، از در گذشت و از گورستان خارج شد[2]

پی نوشت:

[1]صفحه 113 کتاب

[2]صفحه 417 کتاب

فاطمه شفیعی

بخش کتاب و کتابخوانی تبیان