تبیان، دستیار زندگی
سال 2013 میلادی به پایان رسید و وارد اولین روز از سال جدید شدیم. حال زمان مناسبی است تا به عقب باز گردیم و مروری بر فناوری‌ها و محصولات خلاقانه‌‌ای که در سال گذشته رونمایی شدند، بیندازیم.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خلاقانه‌ترین محصولات سال 2013


سال 2013 میلادی به پایان رسید و وارد اولین روز از سال جدید شدیم. حال زمان مناسبی است تا به عقب باز گردیم و مروری بر فناوری‌ها و محصولات خلاقانه‌‌ای که در سال گذشته رونمایی شدند، بیندازیم.

خلاقانه‌ترین محصولات سال 2013

سنسور Touch ID و پردازنده 64 بیتی در آیفون 5s

اپل در آیفون 5s، یک سنسور اثر انگشت خوان را با دکمه فیزیکی Home یکپارچه کرد، تا کاربر بدون نیاز به وارد نمودن رمز عبور، به تلفن خود دسترسی داشته باشد. این سنسور بسیار دقیق عمل می‌کند و استفاده از آن نیز ساده است. اپل همچنین اولین پردازنده 64 بیتی دنیای موبایل را در آیفون 5s بکار برد. کمی بعد از دیگر تولیدکنندگان تلفن هوشمند نیز خبر رسید، که آن‌ها هم در تلاش هستند تا پردازنده 64 بیتی و سنسور اثر انگشت خوان را به محصولات خود اضافه نمایند.

خلاقانه‌ترین محصولات سال 2013

کامپیوترهای تبدیل شدنی، هم تبلت هم لپ تاپ  Yoga 2

در سال 2013 کمپانی‌های تولیدکننده لپ‌تاپ سعی نمودند تا با ارایه محصولات تبدیل شدنی از مزایای سیستم عامل ویندوز 8 نهایت استفاده را ببرند. در همین راستا فرم‌فاکتورهای بسیاری شکل گرفتند که هر کدام به نوعی از لپ تاپ به تبلت و برعکس تبدیل می‌شدند. اما شاید ساده‌ترین و در عین حال جذاب‌ترین آن‌ها Yoga 2 لنوو باشد که نزدیک به 360 درجه حول لولای صفحه نمایش می‌چرخد.

خلاقانه‌ترین محصولات سال 2013

تلفن‌های هوشمند منحنی شکل و کمی منعطف

تلفن‌های هوشمند در سال 2013 از نظر سخت افزاری قوی‌تر شدند، اما نمی‌توان این تغییرات را خلاقانه دانست. شاید مهمترین گام در ایجاد تغییر در تلفن‌های هوشمند را ال جی و سامسونگ با معرفی دو تلفن خمیده LG G Flex و Galaxy Round برداشتند، تلفن‌های مجهز به صفحه نمایش منحنی شکل که شاید طی سال‌های آینده بازار را تصرف کنند. ال جی در G Flex یک خلاقیت دیگر را نیز ارائه نمود، بدنه این تلفن بصورت خودکار ترمیم می‌شود.

خلاقانه‌ترین محصولات سال 2013

چاپگرهای سه بعدی، ساخت اسلحه تا ساخت و ساز در کره ماه

چاپگرهای سه بعدی می تواند دریچه بزرگی برای محصولات خانگی و صنعتی باز کنند و بازارهای جدیدی برای طراحان سه بعدی ایجاد نماید یا پشتیبانی شرکت‌ها از محصولات را آسان کند و قطعات یدکی را تنها به صورت یک فایل منتشر کند. این بعد جدید و انقلابی برای تولید خانگی محصولات خواهد شد و در صورت پیاده سازی درست، زندگی روزمره افراد را تغییر خواهد داد. از چاپگرهای سه بعدی برای ساخت، مجسمه، کبد مصنوعی، اسلحه و حتی ساخت و ساز در ‎کره ماه نیز می‌توان بهره برد.

خلاقانه‌ترین محصولات سال 2013

لنزهای بی سیم QX سونی، تلفن هوشمند به دوربین کامپکت

امروزه تلفن‌های هوشمند به محبوب‌ترین ابزار برای عکس برداری بدل شده‌اند، اما هنوز دوربین آن‌ها از نظر کیفیت تصویر و همچنین قابلیت بزرگنمایی ضعیف‌تر از دوربین‌های کامپکت است. سونی در سال گذشته با ارایه یک محصول خلاقانه سعی نمود تا کیفیت عکس برداری با دوربین‌های کامپکت را به تلفن‌های هوشمند بیفزاید. مهم نیست تلفن شما از چه دوربینی بهره می‌برد، با کمک لنزهای بی‌سیم QX سونی شما قادر خواهید بود تا تلفن خود را به یک دوربین کامپکت تبدیل کنید.

خلاقانه‌ترین محصولات سال 2013

عینک‌های هوشمند / نمایشگرهای پوشیدنی

گوگل در سال 2013 سعی نمود تا عینک هوشمند خود را نهایی نموده و توسعه دهندگان مختلف را تشویق به ساخت محصولات مبتنی بر آن کند. این محصول حتی از طریق دعوتنامه به تعداد محدودی از علاقمندان فروخته شد. اما به جز گوگل کمپانی‌های دیگری نیز برروی محصولات مشابه پوشیدنی کار کردند که معروف‌ترین آن‌ها Oculus Rift است که جان کارمک در حال کار بر روی آن است. شاید وقتی این محصول نهایی شود انقلابی در صنعت بازی شکل دهد و خوره‌های بازی‌های اول شخص را شیفته خود کند.

خلاقانه‌ترین محصولات سال 2013

خودروهای بدون سرنشین، امید به پایان خطاهای انسانی

تقریبا تمام خودروسازان مطرح دنیا در تلاش برای ساخت خودرو بدون سرنشین هستند، خودرویی که خود براساس شرایط اطراف بهترین تصمیم را اتخاذ نماید و به این ترتیب از خطاهای انسانی تا حد ممکن جلوگیری شود. گوگل نیز در سال 2013 گام‌های بزرگی در این زمینه برداشت و حتی خودرو آزمایشی این شرکت در برخی از خیابان‌ها مورد استفاده قرار گرفت. اما هنوز برای نهایی شدن این خودروها راه طولانی درپیش است و موانع مختلفی نیز وجود دارد.

خلاقانه‌ترین محصولات سال 2013

Leap Motion، کنترل کامپیوتر به سبک و سیاق جدید

Leap Motion ابتدا به عنوان یک دستگاه مستقل که حدود 70 دلار قیمت داشت معرفی شد، اما کمی بعد تولیدکنندگان مطرح دنیای PC همچون ایسر، ایسوس و HP آن را درون محصولات خود قرار دادند. شما با استفاده از این دستگاه می‌توانید بدون نیاز به هیچ کنترلر دیگری مانند ماوس و صفحه کلید، کامپیوتر خود را کنترل کنید.

بخش دانش و زندگی تبیان


منبع: زومیت