تبیان، دستیار زندگی
پوتین: پاسخ ما به حملات اخیر تروریستی در روسیه، نقشه خاورمیانه را تغییر می‌دهد
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پوتین:عربستان تروریست است


پوتین: پاسخ ما به حملات اخیر تروریستی در روسیه، نقشه خاورمیانه را تغییر می‌دهد

پوتین

از زمان بحرانی‌تر شدن اوضاع سوریه، روابط عربستان با قدرت‌های جهانی نیز رو به تیرگی گذاشت. عربستان كه نتوانسته بود آمریكا را وادار به حمله نظامی به سوریه كند، در شرایطی قرار گرفت كه هم باید روبه‌روی سیاست‌های آمریكا در منطقه می‌ایستاد و هم برنامه‌های روسیه برای سوریه. این رویارویی طی چند ماه گذشته،‌ به جدال لفظی میان عربستان و روسیه نیز تبدیل شده است. ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه روز گذشته در پایان مرحله نهایی این جدال رژیم حاكم بر عربستان را رژیمی تروریستی خواند و در اظهارنظری درباره اقدامات تروریستی صورت گرفته در ولگوگراد خاطرنشان كرد كه روسیه به زودی پاسخ عاملان این انفجارها را خواهد داد.

پوتین با تاكید بر اینكه این انفجارها شبیه انفجارهای عراق، سوریه و لبنان است، افزود: برای شناسایی مجرمان نیاز به فرصت بیشتری نیست و ما به زودی پاسخ آنها را خواهیم داد. پوتین افزود: پاسخ ما طوری خواهد بود كه نقشه خاورمیانه را تغییر خواهد داد. وی همچنین رژیم حاكم بر عربستان را رژیمی تروریستی توصیف كرد. وی افزود: به مردم روسیه وعده می‌دهم كه به جنایتكاران امان نخواهیم داد، عوامل انفجارهای ولگوگراد تاوان سختی خواهند پرداخت.

عربستان در زمان اوج گرفتن بحران‌ سوریه، بندر بن سلطان،‌رئیس دستگاه اطلاعاتی خاندان پادشاهی را به روسیه فرستاد تا شخصا با پوتین دیدار كرده و درباره عواقب كمك او به در نگرفتن جنگ در سوریه به او هشدار دهد.

پوتین گفت:  پاسخ ما طوری خواهد بود كه نقشه خاورمیانه را تغییر خواهد داد. وی همچنین رژیم حاكم بر عربستان را رژیمی تروریستی توصیف كرد. وی افزود: به مردم روسیه وعده می‌دهم كه به جنایتكاران امان نخواهیم داد، عوامل انفجارهای ولگوگراد تاوان سختی خواهند پرداخت

در ابتدای این دیدار روابط عادی بود اما پوتین با شنیدن همه صحبت‌های شاهزاده سعودی،‌ مخالفت خود با آشفته شدن اوضاع سوریه را بیان و تاكید كرد كه اجازه نمی‌دهد جنگی رسمی از طرف نیروهای بین‌الملل با ارتش سوریه در بگیرد و تمام توان خود را برای امن كردن این كشور به كار می‌برد. بندر بن سلطان كه با این رفتار پوتین،‌عصبانی شده بود او را تهدید كرد كه در بازی‌های المپیك زمستانی اقداماتی تروریستی در مسكو یا شهرهای دیگر روسیه صورت خواهد گرفت. البته لحن رئیس دستگاه اطلاعاتی خاندان سعودی به این تندی هم نبود. او بیان كرده بود در صورتی كه روسیه دست از حمایت از حكومت بشار اسد در سوریه بردارد،‌او هم‌ تضمین می‌كند كه در بازی‌های المپیك زمستانی اجازه حضور و بروز گروه‌های تروریستی موجود در قفقاز و چچن را نخواهد داد. این هشدار دستگاه اطلاعاتی عربستان سعودی با عصبانیت شدید پوتین مواجه شد و در همان زمان برخی رسانه‌های سوری اعلام كردند كه پوتین اعلام كرده است در صورت انجام شدن چنین اقدامات تروریستی‌ای به عربستان حمله خواهد كرد. این خبر البته هیچگاه به صورت رسمی تایید نشد اما نشان د‌هنده میزان اختلافات موجود بین عربستان و یكی از ابرقدرت‌های منطقه بود. عربستان در راه حمایت از تروریست‌ها از دوستی و اتحاد قدیمی خود با آمریكا نیز دل برید و در حالی‌كه دولت اوباما سعی می‌كرد به هر شكل ممكن نشان دهد كه خواهان جنگ با سوریه نیست،‌عربستان این مسئله و مسئله توافق هسته‌ای با ایران را بهانه‌ای قرار داد كه به صورت مستقیم به آمریكا انتقاد كند. در دیدار جان كری با پادشاه سعودی،‌این انتقادات با شیوه و لحن بیان تند پادشاه عربستان به وزیر امور خارجه آمریكا بیان شد و در جواب جان كری تنها همین نكته را به خاندان سعودی اعلام كرد كه آمریكا سیاست‌های خاورمیانه‌ای خود را بر اساس منافعش تنظیم می‌كند و نه منافع كشورهای منطقه.

عربستان در زمان اوج گرفتن بحران‌ سوریه، بندر بن سلطان،‌رئیس دستگاه اطلاعاتی خاندان پادشاهی را به روسیه فرستاد تا شخصا با پوتین دیدار كرده و درباره عواقب كمك او به در نگرفتن جنگ در سوریه به او هشدار دهد

رابطه بین عربستان و روسیه با این حال بعد از اقدام تروریستی شهر ولگوگراد به تیرگی بیشتری گراییده است.

به گزارش مهر به نقل از پایگاه الغد، بعد از تهدیدهای بندر بن سلطان، «دكو عمراف» رهبر افراطیان حاضر در قفقاز از تمامی نیروهای خود خواست تا تمام توان خود را برای جلوگیری از برگزاری بازی‌های المپیك زمستانی كه در ماه فوریه در سوچی برگزار می‌شود به كار بگیرند. عمراف صراحتا اعلام كرده بود كه از طریق انجام فعالیت‌های انتحاری از برگزاری این مسابقات جلوگیری خواهد كرد. نیروهای دولتی روسیه نیز با توجه به این هشدارها و عملیات‌های از قبل برنامه‌ریزی شده،‌بیشترین امكانات برای رفع نگرانی‌ها در این خصوص را به كار گرفته‌اند.

برخی اخبار نیز حكایت از آن دارند كه روسیه پیش‌نویس قطعنامه‌ای مبنی بر تروریست خواندن عربستان را تقدیم شورای امنیت كرده است.

بخش سیاست تبیان

منبع: تهران امروز