تبیان، دستیار زندگی
بابک زنجانی نام میلیاردر جوانی است که این روزها بیش از گذشته نامش بر روی خروجی خبرگزاری‌ها قرار گرفته و به تیتر اصلی روزنامه‌ها تبدیل شده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

جزئیات نامه جدید و پرونده بابک زنجانی


بابک زنجانی نام میلیاردر جوانی است که این روزها بیش از گذشته نامش بر روی خروجی خبرگزاری‌ها قرار گرفته و به تیتر اصلی روزنامه‌ها تبدیل شده است.
زنجانی

دوشنبه گذشته بود که دادستان کل کشور از بازداشت بابک زنجانی به اتهام مسائل مالی خبر داد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای علت بازداشت او را در قالب این عبارات توضیح داد که زنجانی پس از تحقیقات سازمان بازرسی کل کشور به لحاظ اینکه از کشور فرار نکند بازداشت و در اختیار بازپرس است. البته سخنگوی قوه قضائیه تنها به این جمله بسنده کرد که اتهام بابک زنجانی مالی است و از بیان جزئیات آن براساس قانون معذور است.

در همین حال، دیروز قاضی ناصر سراج رئیس سازمان بازرسی کل کشور در گفت‌وگو با خبرگزاری‌ها به توضیحاتی پیرامون پرونده پرحاشیه و مسئله‌دار بابک زنجانی پرداخت.

قاضی سراج از ورود سازمان بازرسی کل کشور به پرونده زنجانی خبر داد و تاکید کرد: سازمان بازرسی پیش از بازداشت بابک زنجانی به پرونده وی ورود پیدا کرده است.

رئیس سازمان بازرسی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران رقم فساد صورت گرفته در پرونده بابک زنجانی را بسیار بالا دانست.

وی همچنین در گفت‌وگو با ایسنا تصریح کرد: سازمان بازرسی کل کشور مدت‌هاست که در این راستا پیگیری‌هایی کرده است. ما کلیه موارد اقتصادی را دنبال می‌کنیم و این مورد را از همان زمانی که مطرح شد آغاز کردیم.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور بیان کرد: پولی از دولت خارج شده و ما باید این موضوع را رسیدگی کنیم و طرف مقابل هر کسی که باشد برای ما فاقد اهمیت است.

قاضی سراج همچنین در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر، ابعاد دیگری از پرونده بابک زنجانی را تشریح کرد.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور گفت: اخیرا بابک زنجانی نامه‌ای به من نوشت که در آن مدعی شده بود دو میلیارد و 460 میلیون یورو به حساب بانک مرکزی در روسیه واریز کرده است.

وی همچنین در ادامه این نامه ادعا کرده بود مبلغ 390 میلیون یورو اضافه به حساب بانک مرکزی واریز کرده که من تلفنی این موضوع را از بانک مرکزی ایران استعلام کردم.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور ادامه داد: آقای سیف رئیس بانک مرکزی تلفنی این ادعا را تکذیب کرد که در ادامه نیز در نامه‌ای تکذیب این موضوع به سازمان بازرسی اعلام شد.

ساخت و ساز و سرمایه‌گذاری بابک زنجانی در شهرک غرب و پروژه‌ای که منجر به نشست زمین در آن منطقه بوده، ظاهرا از دلایل بازداشت وی است. در هرحال پرونده بابک زنجانی روند قضایی خود را طی می‌کند و کمیسیون اصل نود هم به وظیفه خود عمل خواهد کرد

همچنین در این خصوص از بانک روسیه استعلام شد که این بانک نیز این موضوع را به طور کامل رد کرد.

وی خاطرنشان کرد: تحقیقات سازمان بازرسی در این زمینه ادامه دارد.

سراج البته با اشاره به اینکه تحقیقات در سازمان بازرسی محرمانه است، از بیان جزئیات بیشتر در خصوص تخلفات بابک زنجانی خودداری کرد.

تكذیب آزادی زنجانی

شایعه‌ها حول و حوش وضعیت بابك زنجانی به آنجا رسید كه شایع شد او آزاد شده است. این در حالی بود كه مقامات قضایی پیشتر تأكید كرده بودند آزادی زنجانی به قید وثیقه منتفی است.

با این حال مدیرکل سازمان زندان‌های استان تهران دیروز اخبار منتشره مبنی بر آزادی وی را تکذیب کرد و گفت: بابک زنجانی در حال حاضر در بازداشتگاه اوین است و اتهامات وی در حال رسیدگی است..

کمیته ویژه مجلس

برای پیگیری پرونده زنجانی

از سوی دیگر؛ کمیته مشترکی از کمیسیون اصل نود و انرژی ماموریت پیگیری پرونده بابک زنجانی را از طرف مجلس بر عهده می‌گیرد.

پورمختار

محمدعلی پورمختار رئیس کمیسیون اصل نود مجلس با اشاره به جلسه کمیسیون اصل نود با مقامات بانک مرکزی و وزارت نفت در خصوص پرونده بابک زنجانی گفت: در این جلسه مقرر شد تا با توجه به پیچیدگی موضوع کمیسیون اصل نود، وزارت نفت و بانک مرکزی اقداماتی را به عمل آورند و مسئولیت‌ها برای هر یک از طرف‌ها در نظر گرفته شد.

وی به فارس گفت: کمیته مشترکی از کمیسیون‌های اصل نود و انرژی تشکیل می‌شود تا از طرف مجلس پرونده بابک زنجانی را مورد پیگیری قرار دهد و در این کمیته از مسئولان دستگاه‌های مختلف دعوت به عمل خواهد آمد تا همفکری‌های لازم در این ارتباط با آنها انجام شود.

رئیس کمیسیون اصل نود مجلس اظهار داشت: در ارتباط با صحت و سقم یا عدم صحت اسناد و مدارک ارائه شده توسط بابک زنجانی نظرات مختلفی مطرح شد اما تصمیم‌گیری نهایی در این باره انجام نشد و مقرر شد تا در یک تیم کارشناسی این مدارک مورد بررسی و ارزیابی قرار گیرد تا صحت یا عدم صحت آنها مشخص شود.

دلیل بازداشت فعلی زنجانی چیست؟

سخنگوی کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی با اشاره به جلسه شب گذشته (شنبه) این کمیسیون با معاونین و کارشناسان بانک مرکزی و وزارت نفت برای بررسی مستندات مربوط به پرداخت بدهی بابک زنجانی به وزارت نفت گفت که هنوز نتیجه‌ای در این زمینه حاصل نشده است.

مصطفی افضلی‌فرد اظهار کرد: در جلسه دیروز که با حضور معاونین و کارشناسان بانک مرکزی و وزارت نفت برگزار شد، ادعای بابک زنجانی در مورد پرداخت بدهی‌اش به وزارت نفت و مستندات آن مورد بررسی قرار گرفت اما هنوز نتیجه‌ای حاصل نشده است.

وی افزود: قرار است کمیته مشترکی از کمیسیون انرژی و اصل نود مجلس در همین زمینه تشکیل شود که بتوان بهتر و سریع‌تر به نتیجه مطلوب رسید، زیرا تلاش اصلی ما برگرداندن این پول است و باید برای ما مسجل شود که این پول به مجموعه وزارت نفت برگشته است.

افضلی‌فرد با بیان اینکه بابک زنجانی مدعی تسویه بدهی‌اش با وزارت نفت است، اظهار کرد: این ادعا اثبات نشده و با توجه به پیچیدگی‌های موجود، ما در حال بررسی این موضوع هستیم.

وی با اشاره به بازداشت بابک زنجانی و رسیدگی قضایی به پرونده او در قوه قضاییه خاطرنشان کرد: ساخت و ساز و سرمایه‌گذاری بابک زنجانی در شهرک غرب و پروژه‌ای که منجر به نشست زمین در آن منطقه بوده، ظاهرا از دلایل بازداشت وی است. در هرحال پرونده بابک زنجانی روند قضایی خود را طی می‌کند و کمیسیون اصل نود هم به وظیفه خود عمل خواهد کرد.

افضلی‌فرد در پایان گفت که پرونده دیگر بابک زنجانی در کمیسیون اصل نود در مورد بازگرداندن چک تضمینی 17 هزار میلیارد تومانی به تامین اجتماعی در ارتباط با واگذاری 17 شرکت که -ملغا شده بود- همچنان مفتوح است.

ورود سازمان بازرسی به پرونده بابک زنجانی قبل از بازداشت او بود و تحقیقات در این زمینه ادامه دارد

دستگیری منشی و دستیار زنجانی

یک منبع آگاه در دستگاه قضا در گفت‌وگو فارس با اعلام این خبر گفت: عصر روز گذشته (یكشنبه 15 دی‌ماه) با توجه به تحقیقات تکمیلی، دستور بازرسی از محل کار دستیار ارشد بابک زنجانی صادر شد.

وی افزود: در این بازدید اسناد و مدارک موجود در این محل واقع در خیابان زنجان مورد ارزیابی قرار گرفت.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، این در حالی است که گفته می‌شود ح - ش.م دستیار اول بابک زنجانی پس از بازرسی از این محل بازداشت شده است.

ح-ش.م بعنوان سخنگوی بابک زنجانی ظاهر شده بود در حالی بازداشت گردید که به نظر می رسد این پرونده ابعاد گسترده تری یافته است.

"ش.م" که یک فعال اقتصادی در کیش بود و به کار کشاورزی در گلخانه می پرداخت. به گفته خود در سال 1390 در حال ورشکستگی بود که با بابک زنجانی آشنا می شود و زنجانی با پرداخت 43 میلیارد تومان دیون پروژه تجار کیش که تحت مدیریت "ش.م" قرار داشت وی را از بحران مالی رهایی می بخشد و از این پس "ش.م" بعنوان یکی از اعضای اصلی کارتل اقتصادی بابک زنجانی به فعالیت می پردازد.

"ش.م" در سال 1388 به اتفاق "ح. م" مشهور به رعیت بعنوان عضو هیات مدیره پروژه تجار کیش انتخاب شده بودند که بعد از بحران مالی این پروژه بابک زنجانی وارد شده و علاوه بر تملک پروژه کیش از این دونفر بعنوان دستیاران خود استفاده می کند.

فرآوری : یوسف قاضی زاده

بخش سیاست تبیان


منبع: کیهان، ایران،ایسنا،فارس

مقالات:

دلایل کافی برای تعقیب بابک زنجانی