تبیان، دستیار زندگی
انگار حوزه ازدواج و جوانان در حال تبدیل‌شدن به یکی از حوزه‌های خبری پرحاشیه است، چرا که مرتب در بیشتر جراید و فضای مجازی شاهد انتشار اخبار مرتبط با این حوزه هستیم. خبرهایی که در برخی از موارد حاکی از سیر صعودی نمودار طلاق در جامعه است یا از کاهش آمار ازدو
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آمار جدید زنان بزرگ‌تر از شوهر!


انگار حوزه ازدواج و جوانان در حال تبدیل‌شدن به یکی از حوزه‌های خبری پرحاشیه است، چرا که مرتب در بیشتر جراید و فضای مجازی شاهد انتشار اخبار مرتبط با این حوزه هستیم.

اختلاف سن، ازدواج

خبرهایی که در برخی از موارد حاکی از سیر صعودی نمودار طلاق در جامعه است یا از کاهش آمار ازدواج جوانان حکایت دارد، البته در این بین شاهد انتشار خبرهایی درباره افزایش سن ازدواج جوانان و همچنین مشکلات دریافت وام ازدواج و دغدغه‌های جوانان نیز هستیم. این درحالی است که روز گذشته مطلبی از سوی مدیرکل دفتر اطلاعات آمار و جمعیت سازمان ثبت احوال کشور اعلام شد که حاوی نکات قابل تاملی در حوزه ازدواج جوانان بود. خبر کوتاه بود اما از آسیبی جدی خبر می‌داد که روز به روز در سایه غفلت خانواده‌ها رو به افزایش است، به گفته علی‌اکبر محزون، مدیرکل دفتر اطلاعات آمار و جمعیت سازمان ثبت احوال کشور در سال 91 براساس آمار واصله 829 هزار و 968 مورد ازدواج صورت گرفته است که در 3/89 درصد از این ازدواج‌ها زوج بزرگ‌تر از زوجه یا همسن بوده‌اند و در 7/10 درصد معادل 89 هزار و 59 مورد زوجه بزرگ‌تر از زوج بوده است.

دخترانی که 20 سال از پسران بزرگ‌ترند!

از جمله نکات قابل تامل این خبر گرایش جوانان به ازدواج با دخترهایی است که از نظر سنی بزرگ‌تر هستند و این اختلاف سنی در برخی از موارد به 20 سال نیز می‌رسد چرا که بنا به اظهارات محزون حدود 316 مورد نیز ازدواج به ثبت رسیده که زوجه از زوج بیش از 20 سال بزرگ‌تر بوده است!

همزمان با انتشار عمومی این آمار که تاکنون به این صراحت اعلام نشده بود و در حوزه اخبار ازدواج به نوعی تازه و نوبرانه است، دو پرسش به ذهن تداعی می‌شود؛ اول اینکه چرا پسران به ازدواج با دخترهای بزرگ‌تر تمایل پیدا کرده‌اند و تن به این ازدواج‌ها می‌دهند؟ و دوم اینکه چرا دختران به ازدواج با پسران کوچک‌تر و کم‌سن و سال‌تر از خود رضایت می‌دهند؟ آیا در بروز این پدیده بحث افزایش سن ازدواج یا شاغل بودن دخترها نقش دارد؟ آیا در شکل‌گیری چنین پیوندهایی بحث درآمد دخترها می‌تواند عاملی برای تشویق و ترغیب به چنین ازدواج‌هایی باشد؟

وضعیت جمعیت جوان ما که آماده ازدواج هستند به صورتی است که در این گروه از جمعیت تعداد دختران از پسرها بیشتر شده است تا جایی که به ازای هر دو پسر آماده به ازدواج سه دختر وجود دارد یعنی با توجه به این آمار اگر همه پسرها موفق به ازدواج هم شوند باز یک سوم دختران ما مجرد باقی می‌مانند

باز هم آمار

اما علی‌اکبر محزون، مدیرکل دفتر اطلاعات آمار و جمعیت سازمان ثبت احوال کشور در بخش دیگری از اظهاراتش با اشاره به آمارهای سن زوجین از 829 هزار و 968 ازدواج به ثبت رسیده در سال91، 89 هزار و 59 مورد یعنی 7/10 درصد را مربوط به ازدواج‌های می‌داند که در آنها زوجه بزرگ‌تر از زوج بوده است. وی در بیان جزئیات این اعداد و ارقام بیان داشت: در سال 91 تعداد ازدواج‌هایی که زوجه یک ‌سال بزرگ‌تر از زوج بوده است 30 هزار و 302 مورد، دو سال بزرگ‌تر 17 هزار و 985 مورد، سه سال بزرگ‌تر 13 هزار و 230 مورد و چهار سال بزرگ‌تر 8 هزار و 22 مورد است. محزون همچنین آمار و ارقام این نوع ازدواج را در 9ماه نخست سال جاری نیز شبیه سال گذشته دانسته و آن را 4/10 درصد معادل 60 هزار و 407 مورد ازدواج بیان کرد که زوجه بزرگ‌تر بوده است. به گفته مدیر کل دفتر اطلاعات آمار و جمعیت سازمان ثبت احوال کشور، حدود 316 مورد نیز ازدواج به ثبت رسیده که زوجه از زوج بیش از 20 سال بزرگ‌تر بوده است. محزون تاکید کرد: درصد ازدواج‌هایی که زوجه از زوج بزرگ‌تر بوده است از سال 85 تا 92 حدود 10 درصد بوده و افزایش چشمگیری نداشته است.

ازدواج با زنان بزرگتر چه مشکلاتی دارد؟

کارشناسان چه می‌گویند؟

در همین باره امیرحسین بانکی، روانشناس و پژوهشگر حوزه ازدواج می‌گوید: موضوع ازدواج در جامعه کنونی ما کمی با اشکال مواجه است و در این باره بزرگ‌ترین مشکل افزایش سن ازدواج جوانان است که دلایل گوناگونی دارد اما اینکه چرا جوانی تمایل به ازدواج با دختری بزرگ‌تر از خود را پیدا می‌کند از چند جهت قابل بررسی است. به گفته بانکی، وضعیت جمعیت جوان ما که آماده ازدواج هستند به صورتی است که در این گروه از جمعیت تعداد دختران از پسرها بیشتر شده است تا جایی که به ازای هر دو پسر آماده به ازدواج سه دختر وجود دارد یعنی با توجه به این آمار اگر همه پسرها موفق به ازدواج هم شوند باز یک سوم دختران ما مجرد باقی می‌مانند. این کارشناس ازدواج معتقد است که برای برون رفت از این معضل یا باید به تعدد زوجات تن داد که چندان موردپسند جامعه نبوده و مشکلات و آسیب‌های دیگری را به دنبال دارد یا باید به ازدواج با غیر همسن و سالان پرداخت تا با کاهش میانگین اختلاف سنی زوجین به5/1سال راهی برای این مشکل پیدا کرد.

اختلاف سنی تنها 3 سال

وی می‌افزاید: من به عنوان یک پژوهشگر حوزه ازدواج با تمایل پسران به ازدواج با دختران بزرگ‌تر با دید مثبت نگاه می‌کنم و آنرا اتفاقی خجسته می‌دانیم که به حل مشکل دختران مجرد می‌تواند کمک فراوانی کند اما نکته دیگری هم وجود دارد که حداکثر اختلاف سنی در این موارد نباید بیشتر از سه سال باشد چرا که طبق آمار موفقیت ازدواج‌هایی که با اختلاف سنی بیشتر از سه سال صورت گرفته است یعنی دختر بیشتر از سه سال از پسر بزرگ‌تر بوده‌، کاهش چشمگیر داشته است.

در سال 91 تعداد ازدواج‌هایی که زوجه یک ‌سال بزرگ‌تر از زوج بوده است 30 هزار و 302 مورد، دو سال بزرگ‌تر 17 هزار و 985 مورد، سه سال بزرگ‌تر 13 هزار و 230 مورد و چهار سال بزرگ‌تر 8 هزار و 22 مورد است

عاقبت چه می‌شود؟

اما محمد عباسی، جامعه‌شناس درباره این ازدواج‌ها می‌گوید: بررسی‌هایی که از سال 1356 انجام شده حاکی از آن است که اینگونه ازدواج‌ها سرانجام درستی نداشته و طلاق در بین این زوج‌ها بیشتر است. به باور عباسی، اینگونه ازدواج‌ها در گذشته کمتر از چند سال اخیر بوده و عوامل گوناگونی در افزایش این ازدواج‌ها دخیل است. برای مثال در بیشتر این وصلت‌ها برای پسر توجه به مزایای مادی دختر مانند میزان درآمد، داشتن خانه،‌ ماشین و مواردی از این نمونه بیشتر از سایر مزیت‌هاست. به گفته عباسی حتی در برخی موارد دیده شده که پسرها به دلیل ادامه تحصیل تن به چنین ازدواجی داده‌اند و با رسیدن به تحصیلات عالیه یا به اصطلاح هدف، سرناسازگاری گذاشته‌اند و در آخر این ازدواج به طلاق منجر شده است.

بخش اجتماعی تبیان

منبع : وطن‌امروز