تبیان، دستیار زندگی
کمیته انضباطی فوتبال ایران به جز «غیر مستقل» بودن، به مشکل «دهن بینی» هم دچار شده و این نشان از اشراف نداشتن این کمیته به تحولات سطح یک فوتبال ایران دارد. کارهای سؤال‌برانگیز این کمیته در این هفته‌ها، واکنش‌های بسیاری را برانگیخته است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کمیته انضباطی «غیر مستقل» و برنامه نود


کمیته انضباطی فوتبال ایران به جز «غیر مستقل» بودن، به مشکل «دهن بینی» هم دچار شده و این نشان از اشراف نداشتن این کمیته به تحولات سطح یک فوتبال ایران دارد. کارهای سۆال‌برانگیز این کمیته در این هفته‌ها، واکنش‌های بسیاری را برانگیخته است.


پرسپولیسی‌ها ‌در بازی مهمشان با نفت تهران، از همراه داشتن پیام صادقیان، هافبک خلاق و تأثیرگذار خود محروم بودند. کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال ایران روز دوشنبه گذشته، در حکمی این بازیکن را به دلیل خطاهای خطرناکش محروم کرد. حکم کمیته انضباطی درست دو روز پس از پخش تصاویر خطاهای پیاپی صادقیان در بازی‌های این فصل از طریق برنامه نود صادر شد؛ حکمی که به رغم درست بودنش به دلیل زمان ابلاغش، حاشیه‌ساز شد.

پرسپولیس

رعایت عدالت در صدور احکام از سوی کمیته انضباطی فوتبال ایران، چالش امروز و دیروز این کمیته نیست. تا بوده و به یاد داریم این کمیته در زمان ریاست افراد ‌با این ناهماهنگی عجیب به مسائل فوتبال ایران پرداخته و تساهل و تسامح آن در برخورد با بازیکنان و تیم‌های گوناگون همواره حاشیه ساز بود. بار‌ها و بار‌ها شده که در برابر تیم‌های بزرگ کوتاه آمده و با رأی دقیقه نودی خود، گره از مشکل این تیم‌ها باز کرده، ولی‌‌ همان چابکی را در برابر تیم‌های گمنام نداشته است.

در این باره باید گفت، بسیاری بر این باورند که عدم استقلال کمیته انضباطی فوتبال ایران، موجب شده تا این اتفاق بیفتند؛ هرچند اساسنامه کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال ایران در دست بررسی است و هنوز نسخه جدید آن به تصویب نرسیده، حتی در اصلاح جدید این اساسنامه هم نشانی از تلاش برای استقلال این کمیته دیده نمی‌شود و این کمیته همچنان با خط و ربط افراد ذی‌نفوذ فدراسیون فوتبال چینش می‌شود و همین‌ موجب می‌شود که آرای این کمیته همیشه محل بحث و جدل باشد.

اما اگر بتوان ایراد ‌نابرابری صدور حکم در کمیته انضباطی را به دلیل بالا ربط داد، باز هم کارکرد این کمیته محل نقدهای فراوان‌ است. یکی از نقد‌ها به این مسأله اشاره دارد که این کمیته وظایف خود را به درستی انجام نمی‌دهد و فوتبال ایران را خوب رصد نمی‌کند و چشم به دهان و این و آن برای صدور حکم دارد. شاهد مثال بزرگ این ماجرا هم محرومیت پیام صادقیان، بازیکن تیم پرسپولیس در این هفته است؛ محرومیتی که البته به درستی صورت گرفت، ولی درباره زمان و نحوه صدور این حکم، بحث‌های فراوانی درگرفته است.

پس از آنکه درباره نامه هفته گذشته نود، تصاویری از خطاهای پیام صادقیان در چهار بازی این فصل لیگ و جام‌ حذفی پخش شد که از چشم داوران دور مانده بود و مانور شدید فردوسی‌پور روی این خطا‌ها، کمیته انضباطی فوتبال ایران، روز دوشنبه هافبک پرسپولیس را یک جلسه محروم کرد.

کمیته انضباطی پس از صدور این حکم اعلام کرد‌ که این حکم ربطی به برنامه نود نداشته ‌که البته این واکنش طبیعی بسیاری از مدیران ایرانی در چنین مواقعی است.

بنا بر این گزارش، کمیته انضباطی پس از صدور این حکم اعلام کرد‌ که این حکم ربطی به برنامه نود نداشته ‌که البته این واکنش طبیعی بسیاری از مدیران ایرانی در چنین مواقعی است.

کمیته انضباطی مدعی است که حکم صادقیان پیش از این صادر شده بود و نبی این حکم را ابلاغ نکرد. حتی اگر بپذیریم که کمیته انضباطی در واکنش به برنامه نود، این حکم را صادر نکرده، همین فرآیند که این کمیته نمی‌تواند احکام صادره خود را اجرایی کند و مهدی محمدنبی هر وقت‌ صلاح بداند، ‌حکم را اجرا خواهد کرد، هم دلیل دیگری بر پرانتقاد بودن عملکرد کمیته انضباطی فوتبال ایران است؛ موضوعی که باید این زنگ خطر را برای این کمیته به صدا درآورد که هرچه زود‌تر به سمت و سوی استقلال پیش برود.

اما ماجرای رأی صادقیان به همین‌جا پایان نیافت. مسئولان پرسپولیس که از این رأی ناراحت بودند، مجموعه‌ ویدئوهایی از خطای بازیکنان سایر تیم‌ها را که از چشم داوران دور مانده،‌ به کمیته انضباطی فرستاده‌اند و خواستار محرومیت آن‌ها شدند.

هم‌اکنون‌ کمیته انضباطی در برابر این درخواست چه خواهد کرد؟

از آنجا‌ که بازیکن تیم نفت ـ که در این ویدئو‌ها به خطای او اشاره شد‌ ـ محروم نشد، می‌توان نتیجه گرفت که این کمیته باز هم یک روال یکسان ‌در برابر مسائل برابر در پی نگرفته است. در واقع به دنبال جنجالی که در برنامه نود ایجاد شد، این کمیته واکنش نشان داد و بعد دوباره به لاک خود فرو رفت.

از این دست رویدادها، بسیار در فوتبال ایران رخ داده است، به گونه‌‌ای که در نیم فصل نخست، وقتی پریرا بازیکن تیم فولاد با قرار دادن توپ زیر پیراهن خود به بارداری همسرش اشاره کرد، با مصاحبه‌های تند و تیز زینی‌زاده، مدیر عامل تراکتور این بازیکن محروم شد؛ اما پس از اینکه در برنامه نود با پخش ویدئوهایی نشان داده شد که این شادی معمول فوتبالیست‌های دنیاست و حتی کاپیتان تیم ملی هم در یک بازی ملی این شادی را انجام داده، این کمیته از رأی خود برگشت.

نمونه‌های فراوانی از این دست هست که اگر به حافظه کوتاه مدت خود سری بزنید، می‌بینید که اگر فدراسیون کمیته انضباطی را از یک نهاد زیر‌مجموعه خود به برنامه نود منتقل کند، کمترین نتیجه‌اش این خواهد بود که کارایی بیشتری خواهد داشت.

بخش ورزشی تبیان


منبع: تابناک