تبیان، دستیار زندگی
اگر امروز کسی با هر مقدار شیشه دستگیر شود مانند این است که با همان مقدار هروئین یا مرفین دستگیر شده است پس به همان نحو مجازات شده و مصادره اموال صورت می‌گیرد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مجازات مصرف شیشه چیست؟


اگر امروز کسی با هر مقدار شیشه دستگیر شود مانند این است که با همان مقدار هروئین یا مرفین دستگیر شده است پس به همان نحو مجازات شده و مصادره اموال صورت می‌گیرد. 


شیشه ماده ی مخدری از خانواده ی آمفتامین ها است که در آزمایشگاه های غیر قانونی و در زیر زمین منازل به راحتی ساخته می شود . اگر چه در ترکیب این ماده ، به هیچ وجه مورفین بکار نمی رود ، بسیار اعتیاد آور است .این ماده با ظاهری مانند خرده شیشه، سفید، بی بو، و تلخ مزه است و به راحتی در آب یا الکل حل می شود . به همین دلیل گاهی از آن به صورت تزریقی هم استفاده می شود.

شیشه به شیوه های گوناگونی مورد استفاده قرار می گیرد ، از جمله به صورت خوراکی ، استنشاقی( از راه بینی )، تزریقی و تدخینی یا دود کردن که این مورد آخر متداول ترین شیوه ی مصرف شیشه است

مخدر شیشه

پس از مصرف این ماده به صورت تدخین (دودکردن) به فرد احساس سرخوشی و لذتی دست خواهد داد که به آن ”‌ راش”‌ یا “فلش”‌ می گویند .این حالت که شبیه اوج لذت جنسی در آدمی است ، فقط چند دقیقه دوام خواهد داشت. البته 3تا 5 دقیقه پس از مصرف استنشاقی و 15 تا 20 دقیقه بعد از مصرف خوراکی آن هم فرد احساس نوعی سرخوشی و لذت می کند , اما نه به شدت لذت ناشی از دود کردن آن. در هر صورت اثرات ناشی از مصرف شیشه 8 تا 24 ساعت در بدن باقی می ماند

اثرات ناشی از مصرف شیشه :

بیمار معمولا چشم های قرمز ، چهره ی برافروخته و عرق آلود ، دهانی خشک ، دندان هایی پوسیده و لثه هایی خراب دارد . تند صحبت می کند و خیلی زود عصبانی می شود . در کوتاه مدت به دلیل آشفتگی های ذهنی ، فراموشکاری ، مسئولیت ناپذیری ، پرخاشگری، توهم و هذیان موقعیت اجتماعی ، شغلی ، تحصیلی و حتی روابط زناشویی او به خطر می افتد .

- توهم : بیمار چیزهایی می بیند یا می شنود که وجود خارجی ندارد . مثلا مرد غریبی را در منزل خود می بینند و به پشت بام می رود و از مردم کمک طلب می کند

- هذیان : بیمار اعتقادات عجیب و غریبی پیدا می کند ، مثلا فکر می کند دست هایش شفا بخش شده است ، می تواند آینده را پیش بینی کند ، ذهن افراد را به راحتی بخواند . فکر می کند که دیگران قصد آزار او را دارند یا همسرش به او خیانت می کند . ممکن است فکر کند هنر پیشه ی معروفی است.

- بی خوابی : این افراد از بی خوابی و ناتوانی در خواب رفتن رنج می برند

بی اشتهایی شدید و کاهش وزن

رعشه و لرزش دست

افسردگی و اضطراب

پیری زودرس

خشونت

افزایش آسیب پذیری در برابر بیماری های عفونی (به دلیل نقص سیستم ایمنی)

ضعف حافظه و یادگیری

تشنج

نارسایی کبد و کلیه

در قانون جدید مبارزه با مواد مخدر مجازات اعدام برای مجرمان مرتبط با شیشه لحاظ شده است طبق قانون جدید اگر جرم کسی قاچاق، تولید، خرید، فروش و صدور بیش از 30 گرم شیشه است به شدیدترین مجازات یعنی اعدام محکوم می‌شود

مجازات مصرف شیشه چیست؟

در قانون جدید مبارزه با مواد مخدر مجازات اعدام برای مجرمان مرتبط با شیشه لحاظ شده است طبق قانون جدید اگر جرم کسی قاچاق، تولید، خرید، فروش و صدور بیش از 30 گرم شیشه است به شدیدترین مجازات یعنی اعدام محکوم می‌شود.

اگر امروز کسی با هر مقدار شیشه دستگیر شود مانند این است که با همان مقدار هروئین یا مرفین دستگیر شده است پس به همان نحو مجازات شده و مصادره اموال صورت می‌گیرد.

مخدر شیشه

با توجه به این که اعدام شدیدترین مجازات است اغلب برای عوامل اصلی باندها، قاچاقچیان عمده و حرفه‌ای به مرحله اجرا در می‌آید به طوری که در کمیسیون‌های عفو هم مطرح می‌شود تا افرادی که سابقه‌دار نیستند یا به نظر می‌رسد اصلاح شده‌اند فرصت برگشت به جامعه داده ‌شود ولی در مورد قاچاقچیان عمده که اصلاح‌پذیر نیستند آخرین راهکار اعدام است.

اعتیاد با استعمال تفاوت اساسی دارد ، کسانی که برای یک بار نسبت به استعمال مواد مخدر مبادرت کرده‌اند طبق ماده 19 قانون جدید مجازات آنها 50 تا 74 ضربه شلاق و 2 میلیون تا 10 میلیون تومان جریمه نقدی خواهد بود.

مجازات‌های کشور ما نسبت به بعضی کشورها از شدت کمتری برخوردار است زیرا به عنوان مثال در کشورهای عربی برای دو گرم مواد مخدر احتمال صدور مجازات‌های سنگین مثل اعدام و حبس ابد وجود دارد.

نقش شبکه های بیگانه

برخلاف ادعای رسانه‌های بیگانه مصرف شیشه موجب لاغری و بهبود توانایی جنسی و ... نمی‌شود همچنین اعتیادآور نبودن این مواد طبق ادعای رسانه‌های مغرض کذب محض است.

برخی جوانان ساده‌دل ادعای غیرقابل اعتیاد‌آور بودن این مواد را باور کرده و به راحتی فریب می‌خورند چرا که این تصور در آنها به وجود می‌آید بعد از یک یا دو بار استعمال تفننی به راحتی می‌توانند آن را ترک کنند.

مواد مخدر صنعتی جنون‌آوراند  واین ماده‌های توهم‌زا افراد را به جنون‌های خطرناک مبتلا می‌کند به طوری که وقوع بدترین جنایت‌ها، بریدن سر والدین، همسر و فرزند همچنین خودکشی‌های فجیع بعد از استعمال دیده شده است

چرا مجازات آن افزایش یافت؟

با توجه به اینکه مجازات‌های مصرح در قانون قبلی ناچیز بود و فعالیت در زمینه تولید و صدور مواد مخدر سودآوری زیادی به همراه داشت روی آوردن قاچاقچیان و افراد ناسالم جامعه به این سمت شاهد بودیم بر این اساس مواد و تبصره‌های قانون مبارزه با مواد مخدر با مشارکت مجلس و مجمع تشخیص مصلحت نظام اصلاح شد.

اعتیاد با استعمال تفاوت اساسی دارد ، کسانی که برای یک بار نسبت به استعمال مواد مخدر مبادرت کرده‌اند طبق ماده 19 قانون جدید مجازات آنها 50 تا 74 ضربه شلاق و 2 میلیون تا 10 میلیون تومان جریمه نقدی خواهد بود

بعضی افراد سودجو با استفاده از اینترنت و شبکه‌های ماهواره‌ای و از طریق برقراری ارتباط با شیمی‌دانان‌ فرمول‌های ساخت این مواد مخدر آموزش می‌دیدند به دنبال آن نسبت به راه‌اندازی کارگاه‌های تولید شیشه همت می‌گماشتند.

روند فوق تا جایی ادامه پیدا کرد که این ماده خطرناک در کشور فراوان شد و توزیع آن همه جا گسترش یافت از طرف دیگر قیمت آن به اندازه قابل توجهی پایین آمد به طوری که امکان تهیه آن به آسانی امکان‌پذیر شد و مردم از مواد مخدر سنتی تریاک و حشیش به مواد مخدر صنعتی روی آوردند به همین دلیل عزمی جدی بین مسئولان برای اصلاح قانون و تشدید بعضی مجازات‌ها به وجود آمد

دستگیری قاچاقچیان بین المللی

برای دستگیری قاچاقچیان بین المللی ، قرارداد استرداد مجرمان بر‌اساس کنوانسیون‌های بین‌المللی مثل کنوانسیون سال 1988 منعقد شده است همچنین طبق ماده 43 قانون با عنوان کنترل دلیوری یا محموله‌های تحت کنترل فعالیت باندهای بین‌المللی توسط کشورهای مختلف جهان رصد می‌شود و عوامل تحرکات زنجیره‌‌ای دستگیر می‌شوند.

هانیه اخباریه

بخش حقوق تبیان


مطالب مرتبط:

بایسته‌های قانونی بازار داغ مواد مخدر

شیشه جرم است ؟

جدایی به اتهام اعتیاد و...