تبیان، دستیار زندگی
پرتقال، گریپ فروت، انواع توت، فلفل دلمه‌ای، توت فرنگی، سیب زمینی و سبزیجات برگ سبز از قبیل انواع کلم. دریافت زیاد و منظم ویتامین ث به کاهش بروز، شدت و طول مدت سرماخوردگی کمک می‌کند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

موقع سرماخوردگی چی بخوریم؟
سرما خوردگی

از جمله منابع اصلی طبیعی تامین‌کننده ویتامین ث که در درمان سرماخوردگی موثرند عبارت اند از:

ـ پرتقال، گریپ فروت، انواع توت، فلفل دلمه‌ای، توت فرنگی، سیب زمینی و سبزیجات برگ سبز از قبیل انواع کلم. دریافت زیاد و منظم ویتامین ث به کاهش بروز، شدت و طول مدت سرماخوردگی کمک می‌کند.میوه ها و سبزی های تازه حاوی ویتامین ها و آنزیم هایی هستند كه مصرفشان باعث سرعت بخشیدن به روند بهبود بیماری ها می شود. حبوبات، سالاد و سوپ نیز در این امر مۆثرند.

* اگر احساس می کنید سرتان سنگین شده و حالت سرماخوردگی دارید، قرص خوردن را کنار بگذارید و به جای آن یک فلفل بردارید. تند بودن فلفل به دلیل وجود یک نوع ماده شیمیایی به نام "کپساسین" می باشد که خاصیت خلط آور، و آرام بخش دارد. تا به حال توجه کرده اید زمانیکه آنرا مصرف می کنید، چگونه آب از بینی، چشم ها و دهانتان جاری می شود؟ همین اتفاق در سر نیز رخ می دهد. کپساسین باعث می شود بدن کلیه مخاط هایی که منجر به ایجاد حالت ناخوشی شده است را آزاد کند. به همین دلیل پس از مصرف فلفل احساس آرامش خواهید کرد.

در حقیقت یک عدد فلفل قرمز به اندازه 4 پرتقال حاوی ویتامین C می باشد

شاید کمی عجیب باشد، اما کپساسین سلول های عصبی را برای مدت زمانی کوتاه بی حس می کند. مواد شیمیایی که در آن وجود دارد باعث می شود که عملکرد انتقال دهنده های عصبی که پیغام وجود درد را به سوی مغز میبرند، به کندی انجام پذیرد. همچنین این ماده، ترشح هورمون های کلاژن و پروستاگلاندین را که منجر به ایجاد آرامش، و کاهش تورم می شوند را نیز زیاد می کند.

فلفل قرمز هم سرشار از ویتامین C می باشد. در حقیقت یک عدد فلفل قرمز به اندازه 4 پرتقال حاوی ویتامین C می باشد. همانطور که می دانید از نظر علمی اثبات شده است که ویتامین C دوره درمان سرماخوردگی را کوتاه می کند.

مصرف ماست تازه زمانی كه فرد آنتی بیوتیك مصرف می كند، به دلیل داشتن باسیل بیفیدوس می تواند برخی از میكروب های مفید مورد نیاز بدن را تأمین كند و از پیدایش برخی عوارض این داروها مقابله نماید.

* چغندر حاوی اینولین است و به رشد باكتری های مفید كمك می كند، بنابراین مصرف آن در زمانی كه فرد آنتی بیوتیك مصرف می كند مفید واقع می شود.

آناناس و آب آن اثرات بسیار مفیدی برای سرماخوردگی دارند چون علاوه بر سرشار بودن از ویتامین C، قادر به حل كردن و دفع خلط و ترشحات مخاطی نیز می باشند

* آناناس حاوی برومولن است كه باعث افزایش تأثیر آنتی بیوتیك ها می شود و برای هضم مواد غذایی نیز مفید است. آناناس و آب آن اثرات بسیار مفیدی برای سرماخوردگی دارند چون علاوه بر سرشار بودن از ویتامین C، قادر به حل كردن و دفع خلط و ترشحات مخاطی نیز می باشند.

* سیر و آویشن دارای خواص ضد میكروبی و ضدویروسی هستند. سیر حاوی تركیبات مفیدی از قبیل آلیسین است. مصرف مداوم سیر می تواند در پیشگیری از سرماخوردگی مفید واقع گردد.

* پیاز نیز دارای خواص مشابه سیر است و حاوی مواد ضدویروسی متعددی می باشد. سیر، پیاز و جعفری خاصیت ضداحتقان (دل درد) دارند.

* زنجبیل حاوی تركیبات ضدویروس متعددی است. محققین توانسته اند چندین ماده شیمیایی در زنجبیل شناسایی كنند كه دارای اثرات اختصاصی بر علیه فراوان ترین دسته ویروس های عامل سرماخوردگی یعنی رینو ویروس ها هستند. زنجبیل همچنین حاوی موادی چون Gingerols و Shogaols است كه علاوه بر كاهش درد، تب و سرفه، اثر آرام بخش و خواب آور نیز دارند.

* عسل برای تسكین سرفه مۆثر است.

فرآوری: آرزو صالحی

بخش کودک و نوجوان تبیان


منابع : وبلاگ ورزش سلطانیه - ایران ناز - وبلاگ مج

مطالب مرتبط:

چی بخورم که سرما نخورم!

چطور مراقب دندان هایمان باشیم؟

همه چیز درباره ویتامین c

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.