تبیان، دستیار زندگی
با شروع سال جدید میلادی و بررسی کشف های صورت گرفته در سال 2013 دیده می شود که این سال را به هیچ عنوان نمی توان فراموش کرد. در ادامه مقاله به بیان این کشفیات تأثیرگذار و مهم می پردازیم.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اتفاقات شگفت‌آور نجومی سال 2013


با شروع سال جدید میلادی و بررسی کشف های صورت گرفته در سال 2013 دیده می شود که این سال را به هیچ عنوان نمی توان فراموش کرد. در ادامه مقاله به بیان این کشفیات تأثیرگذار و مهم می پردازیم.

اتفاقات شگفت‌آور نجومی سال 2013

کاوشگر ویجر1 ناسا به فضای بین ستاره‌ای می‌رسد

کاوشگر فضایی ویجر1 در اوت 2012 منظومه شمسی را در نوردد و در طول سال 2013 اطلاعات علمی بسیاری را به علم ستاره شناسی بشریت افزود. این کاوشگر نخستین ابزار ساخت دست بشر است که توانسته است از منظومه شمسی خارج بشود و وارد فضای بین ستاره ای بشود. این کاوشگر حاوی این پیام است در فضا که ما اینجا هستیم  و می تواند برای حیات های فرازمینی نشانی از بشر هوشمند زمینی باشد. این کاوشگر اطلاعات بسیار مهمی را با برسی جو اندک فضای بین ستاره ای برای دانشمندان تهیه نموده است. اکنون این کاوشگر 18.76 میلیارد کیلومتر از خورشید دورتر می باشد!

اتفاقات شگفت‌آور نجومی سال 2013

نوترینوهای فرازمینی در قطب جنوب کشف شد

برای اولین بار دانشمندان در این سال موفق شدند که نوترینوهایی که ناشی از اشعه های کیهانی می باشند را آشکار سازی نمایند. شناسایی این گونه نوترینو ها بسیار دشوار می باشد -نوترینو هایی که اشعه های کیهانی دارند در برخورد با سایر ذرات فضای بین ستاره ای واکنش می یابند و به همین دلیل بسیار اندک می شوند و با وجود آنکه میلیاردها نوترینو در 1 سانتی متر مربع اکنون در حال عبور هستند ولی شناسایی نوترینوهای ناشی از اشعه های کیهانی دوردست و ماورای منظومه شمسی بسیار مشکل است و به همین دلیل دانشمندان در قطب جنوب با استفاده از ابزار شناساگر قالب های یخی فوق پیشرفته موفق شدند برای اولین بار آن را شناسایی کنند.

در 15 فوریه (27 بهمن 91) بزرگترین شهاب سنگ قرن در منطقه چلیابینسک روسیه

در 1500 کیلومتری مسکو منفجر شد. این انفجار شهاب سنگی باعث آسیب ده ها ساختمان و مردم شد و قدرت انفجاری آن بیش از 470 هزار کیلوگرم تی ان تی بوده است

اتفاقات شگفت‌آور نجومی سال 2013

مریخ باستانی قابلیت حیات داشت

با فرود شگفت آور کاوشگر کنجکاوی (Curiosity) ناسا بر روی سیاره سرخ و با بررسی مواد تشکیل یافته در این سیاره، دانشمندان موفق شدند که امکان وجود حیات اولیه به شکل میکروبی بر روی این سیاره در گذشته را تایید نمایند. مأموریت کنونی کاوشگر کنجکاوی بررسی حیات در مریخ حال نیست بلکه بررسی وجود حیات و انواع آن در گذشته سیاره سرخ می باشد.

در ماه دسامبر (آذر) 2013 دانشمندان مرکز کنترل کنجکاوی موفق شدند شواهدی از وجود یک دریاچه آب شیرین در نزدیک استوای سیاره سرخ را پیدا بکنند که می توانست در 3.7 میلیارد سال قبل مکانی برای حیات بوده باشد. پیش از این گمان می شد که تنها در قطب های مریخ امکان وجود آب بوده است.

اتفاقات شگفت‌آور نجومی سال 2013

دوقلوی تقریبی زمین

در پایان ماه اکتبر (مهر) دانشمندان موفق شدند سیاره فراز زمینی و پیشنهاد خوبی برای وجود حیات پیدا کنند به نام Kepler-78b .این سیاره از نظر اندازه و ترکیبات ساخته شده بسیار به زمین شباهت دارد و چگالی مشابه زمین دارد. اما این سیاره دارای محیط صخره ای نمی باشد و این سیاره 20% از زمین گسترده تر است و 70% سنگین تر از زمین می باشد.

این سیاره 1.5 میلیون کیلومتر از خورشید خودش دور است و دمای آن تا 3680 درجه سانتی گراد هم می رسد.

این کشف موقعی حادث شد که نزدیک به 3600 سیاره فرازمینی تاکنون توسط فضاپیمای کپلر ناسا شناخته شده است که تنها 150 تا از آنها تأییدیه ناسا را دریافت کرده اند.

اتفاقات شگفت‌آور نجومی سال 2013

مرگ ستاره دنباله‌دار

دنباله دار آیسان یکی از شگفت انگیز ترین دنباله دار این قرن بود که در روز 28 ژوئن(دی) با برخورد به خورشید صحنه هایی شگفت انگیزی و فراموش نشدنی برای دانشمندان بوجود آورد. نور و دنباله های این دنباله دار به قدری بود که در روشنایی روز نیز قابل شناسایی بود.

مدار حرکت این دنباله دار همانند مدار دنباله دار معروف سال 1680 بوده است! که همانند این دنباله دار هسته بسیار روشنی داشته است که در نور روز نیز قابل شناسایی است.

این دنباله دار در حالی که از 1.1 میلیون کیلومتری خورشید در حال عبور بوده است تحت گرانش آن قرار می گیرد و مدار خود را به سوی مقصد خود تغییر می دهد! و سبب بوجود آمدن یکی از زیباترین پدیده های قرن می شود. این پدیده به طور کامل توسط تلسکوپ هابل تصویر برداری شده است و مورد استفاده بسیاری از منجمان آماتور و حرفه ای قرار گرفته است. هسته اولیه این دنباله دار کوچکتر از پیشبینی های اولیه بوده که به نابودی سریعتر آن کمک کرده بود.

اتفاقات شگفت‌آور نجومی سال 2013

انفجار شهاب سنگی چلیابینسک

در 15 فوریه (27 بهمن 91) بزرگترین شهاب سنگ قرن در منطقه چلیابینسک روسیه در 1500 کیلومتری مسکو منفجر شد. این انفجار شهاب سنگی باعث آسیب ده ها ساختمان و مردم شد و قدرت انفجاری آن بیش از 470  هزار کیلوگرم تی ان تی بوده است! این رویداد سبب آن شد که تحقیقات بسیاری بر روی این موضوع انجام شود که از برخورد و ورود شهاب سنگ هایی همچون این و بزرگتر از آن جلوگیری کنند؛ چرا که قدرت انفجاری شهاب سنگ هایی بزرگتر شاید ده ها برابر بمب اتمی هیروشیما باشد و خسارت های جبران ناپذیری را بر کره زمین و انسان ها وارد نماید!

رامتین مجتهدی

بخش دانش و زندگی تبیان


منبع: LiveScience

مطالب مرتبط:

10 گودال بزرگ شهاب‌سنگی!

مرموزترین نقاط کره زمین

مرموزترین‌های جهان هستی