تبیان، دستیار زندگی
فهرست اولیه فیلم‌های سی و دومین جشنواره فیلم فجر در حالی اعلام شد که قائم‌مقام دبیر جشنواره بیان کرد هیات انتخاب تا بیستم دی ماه دیگر آثار رسیده به دبیرخانه را بازبینی و فیلم‌های برگزیده را معرفی خواهد کرد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

همه این جا جمع اند


فهرست اولیه فیلم‌های سی و دومین جشنواره فیلم فجر در حالی اعلام شده که قائم‌مقام دبیر جشنواره بیان کرد هیات انتخاب تا بیستم دی ماه دیگر آثار رسیده به دبیرخانه را بازبینی و فیلم‌های برگزیده را معرفی خواهد کرد.

همه این جا جمع اند

با اعلام 16 فیلم بخش رقابتی مسابقه سینمای ایران (سودای سیمرغ) و بخش فیلم های اول (نگاه نو) تنور سی و دومین جشنواره فیلم فجر داغ تر شد. این در حالی است که دیگر فیلمسازانی هم که نسخه اولیه فیلمشان را برای بازبینی به دبیرخانه جشنواره ارائه کرده اند و در انتظار معرفی آثار نهایی هستند، لحظات نفسگیری را از سر می گذرانند. ابراهیم داروغه زاده، قائم مقام دبیر سی و دومین جشنواره فیلم فجر به جام جم گفت: تاکنون 16 فیلم برای دوبخش سودای سیمرغ و نگاه نو انتخاب شده است و هیات انتخاب بتدریج فیلم های دریافتی را بازبینی و گزینش خواهد کرد.

وی افزود: هیچ سقفی برای پذیرش فیلم در بخش های مسابقه وجود ندارد و هیات انتخاب پس از بازبینی فیلم ها تعداد آثار برگزیده را به دبیر جشنواره اعلام می کند. پس از آن دبیر جشنواره درخصوص حضور تعداد نهایی آثار بخش های مختلف مسابقه تصمیم گیری خواهد کرد.

در میان 16 فیلم اعلام شده از سوی هیات انتخاب جشنواره فجر نام آثاری چون «چ»، «رستاخیز»، «متروپل» و «قصه ها» به چشم می خورد و به این ترتیب چهار کارگردان بزرگ و سرشناس سینمای ایران یعنی ابراهیم حاتمی کیا، احمدرضا درویش، مسعود کیمیایی و رخشان بنی اعتماد جواز حضور در بزرگ ترین رقابت سینمایی کشور را به دست آوردند.

البته پذیرفته شدن سه اثر اول برای بخش مسابقه سودای سیمرغ از ابتدا قابل پیش بینی بود، ولی انتخاب فیلم «قصه ها» از اقدامات قابل توجه تشکیلات جدید سینمایی و هیات انتخاب این دوره است؛ زیرا همین فیلم در دوره گذشته سازمان سینمایی راهی برای حضور در جشنواره و اکران عمومی پیدا نکرد. این مساله نشان از رویکرد متفاوت مسئولان جشنواره به فیلم های مورد بحث دارد.

با راهیابی این چهار اثر شاخص و با کیفیت یقینا مسئولیت سخت و دشواری نیز به عهده هیات داوری جشنواره امسال خواهد بود و هرکدام از این کارگردانان پرآوازه و کارکشته می توانند بخت دریافت سیمرغ بلورین را داشته باشند.

در میان 16 فیلم اعلام شده از سوی هیات انتخاب جشنواره فجر نام آثاری چون «چ»، «رستاخیز»، «متروپل» و «قصه ها» به چشم می خورد و به این ترتیب چهار کارگردان بزرگ و سرشناس سینمای ایران جواز حضور در بزرگ ترین رقابت سینمایی کشور را به دست آوردند.

از دیگر کارگردانان شناخته شده ای که فیلمشان برای حضور در بخش مسابقه سینمای ایران پذیرفته شده است، باید به محمدمهدی عسگرپور، مدیرعامل خانه سینما اشاره کرد که با فیلم «مهمان داریم» قدم به جشنواره می گذارد. عسگرپور که پس از انحلال خانه سینما در سال 90 تمام وقتش را به پیگیری برای بازگشایی این نهاد صنفی اختصاص داده بود، در پی چند سال غیبت در سینما و پس از نیل به مقصود دوباره پشت دوربین قرار گرفت و با بازیگری پرویز پرستویی «مهمان داریم» را ساخت. جالب اینجاست که پرستویی نیز پس از یک دوره بیکاری با این فیلم به سینما برگشته است.

«تمشک» سامان سالور هم از دیگر فیلم های انتخاب شده بخش مسابقه است که نیکی کریمی، مهدی پاکدل، مهران احمدی، سمیرا حسن پور و حبیب دهقان نسب بازیگران آن هستند. منوچهر هادی، کارگردان مجموعه تلویزیونی «خداحافظ بچه» و فیلم «یکی می خواد باهات حرف بزنه» هم امسال با فیلم «زندگی جای دیگری است» با بازی حامد بهداد، نیکی کریمی، پارسا پیروزفر و یکتا ناصر در بخش اصلی جشنواره حاضر خواهد بود. فیلم پربازیگر «خط ویژه» ساخته مصطفی کیایی هم از جمله فیلم های حاضر در بخش مسابقه ایران است. هانیه توسلی، میترا حجار، پریناز ایزدیار، مصطفی زمانی، میلاد کی مرام، هومن سیدی، محسن کیایی، نادر فلاح، بابک بهشاد، علی کوچکی و سام قریبیان بازیگران این فیلم هستند. کیایی پیشتر با فیلم «ضدگلوله» موفق به دریافت دیپلم افتخار بهترین فیلم و سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه شده بود.

«گنجشکک اشی مشی» ساخته اپیزودیک و مشترک مسعود کرامتی، غلامرضا رمضانی و وحید نیکخواه آزاد هم که در جشنواره اخیر فیلم های کودکان و نوجوانان اصفهان موفق به کسب جوایزی شده بود، از دیگر آثار نهایی حاضر در بخش رقابتی جشنواره امسال فجر است. امیرحسین ثقفی، فیلمساز جوان که فیلم تحسین شده «مرگ کسب و کار من است» را در کارنامه دارد نیز با فیلم «همه چیز برای فروش» از دیگر کارگردانان حاضر در بخش مسابقه سینمای ایران است.

همه این جا جمع اند

فیلم های بخش مسابقه فیلم های اول (نگاه نو)

جدا از ده فیلمی که تاکنون برای حضور در بخش سودای سیمرغ معرفی شده است، هیات انتخاب نام شش فیلم را هم تاکنون برای بخش مسابقه فیلم های اول (نگاه نو) اعلام کرده است که اسامی آنها از این قرار است: سیزده ساخته هومن سیدی، ملبورن به کارگردانی نیما جاویدی، ارسال یک آگهی تسلیت ساخته ابراهیم ابراهیمیان، انارهای نارس به کارگردانی مجیدرضا مصطفوی، با دیگران ساخته ناصر ضمیری و چند متر مکعب عشق به کارگردانی جمشید محمودی.

حضور مشروط «خانه پدری» در جشنواره

در حالی که نام 16 فیلم اعلام شده برای بخش های مسابقه خیال سازندگان این آثار را برای حضور در جشنواره راحت کرده، اما مشخص نبودن تکلیف برخی از فیلم ها، کارگردانان این آثار را با وضع پیچیده ای روبه رو کرده است. یکی از این کارگردانان کیانوش عیاری است که حضور فیلم بحث برانگیز او یعنی «خانه پدری» هنوز در هاله ای از ابهام قرار دارد.

کیانوش عیاری، کارگردان «خانه پدری» حضور این فیلم در سی و دومین جشنواره فیلم فجر را منوط به صدور پروانه نمایش این اثر دانست. کیانوش عیاری در همین رابطه به ایرنا گفت: فیلم «خانه پدری» را که در دولت دهم توقیف شده هنوز به جشنواره فیلم فجر ارائه نکرده ام، چون در انتظار سرنوشت پروانه نمایش آن هستم. «خانه پدری» داستان زندگی فردی به نام محتشم را از پانزده تا هشتاد سالگی روایت می کند. نویسندگی و کارگردانی «خانه پدری» را کیانوش عیاری برعهده دارد و مهدی هاشمی، ناصر هاشمی، شهاب حسینی، مهران رجبی، نازنین فراهانی، نگاه خاقانی، حسین فلاح، معین الدین عشاقی، اقلیما رئیسی، مژده همرنگ، آزاده موحد بشیری، علی قره گوزلو، محمدرضا فرتوزی و رسول سلیمان بازیگران این فیلم سینمایی هستند.

با این حال باید منتظر ماند و دید در نهایت چه فیلم هایی مجوز حضور در بخش مسابقه سینمای ایران سی و دومین جشنواره بین المللی فیلم فجر را کسب می کنند و امسال شاهد رقابت چه کارگردانانی در جشنواره خواهیم بود.

بخش سینما و تلویزیون تبیان


منبع : روزنامه جام جم / علی رستگار

مطالب مرتبط:

ماراتن فیلم سازی   

اوج و فرود سینما روی نمودار!   

کدام کارگردان بیشترین فیلم توقیفی را در کارنامه دارد؟