تبیان، دستیار زندگی
اکنون وقت آن است که بدنه ی گلایدر خود را سمباده بزنیم، نکات و ظرافت ها همان است که برای دم ها و بال ها گفته شد. باید تمام فرو رفتگی ها و برآمدگی های حاصل ...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ساخت هواپیمای مدل گلایدر - جلسه هفتم

اهداف:

آشنایی با نحوه سمباده زدن بدنه و چسباندن بال ها و دم ها به بدنه

وسایل مورد نیاز:

سمباده ی نرم
    روپوش کارگاه
    ماسک
    بدنه ی بریده شده در جلسه ی پنجم
    دم ها و بال های گلایدر
    چسب چوب یا چسب یونولیت

صافکاری بدنه و چسباندن قطعات
اکنون وقت آن است که بدنه ی گلایدر خود را سمباده بزنیم، نکات و ظرافت ها همان است که برای دم ها و بال ها گفته شد. باید تمام فرو رفتگی ها و برآمدگی های حاصل از برش بدنه را با سمباده زدن برطرف نمود و سطح صاف و یکدستی به آن داد.


توجه1: همان طور که هنگام برش توجه کرده اید بدنه از زیر رفته رفته به سمت عقب باریک می شود، این نکته حتماً باید در صافکاری رعایت شود.


توجه2: برای مقایسه بدنه با مدل مطلوب به پاورپوینت درس مراجعه نمایید.

پس از اتمام صافکاری همه ی قطعات گلایدر را روی میز بچینید. (برای چسباندن قطعات یونولیت چسب یونولیت توصیه می شود اما به جای آن از چسب چوب نیز می توان استفاده نمود.) بهتر است قطعات به همان شکلی که قرار است چسبانده شوند، مطابق نقشه ی گلایدر کامل، روی میز چیده شوند.

حال بال و دم را به بدنه بچسبانید. چهار قطعه ی کوچک یونولیت به ضخامت 2 سانتی متر لازم دارید که زیر بال ها و دم های افقی قرار داده که تا زمانی که چسب ها خشک می شود بال ها و دم ها کاملاً افقی باقی بماند.

هر دو سطحی که به هم می چسبند باید خوب به چسب آغشته شوند و سپس با اندکی فشار روی هم قرار گیرند. مراقب باشید به یونولیت بیش از حد فشار نیاید که تغییر شکل دهد.

توضیح: استفاده از چوب های نگه دارنده مانند آنچه در پاورپوینت درس مشاهده می کنید در این مرحله توصیه نمی گردد زیرا ممکن است باعث صدمه به قطعات گردد.

محل قرار گرفتن بال ها کمی جلوتر از وسط بدنه است. این جلوتر بودن به تعادل وزنی گلایدر کمک می کند.

ساخت هواپیمای مدل گلایدر - جلسه هفتم


پس از چسباندن گلایدر را در صورت امکان به همان حال تا جلسه ی آینده رها کنید. در غیر این صورت به گلایدر 3 الی 4 ساعت فرصت خشک شدن بدهید و سپس آن را به جای مطمئنی منتقل کنید.

تکلیف: گلایدر خود را با پاورپوینت درس مقایسه کنید و نتیجه را بنویسید.

محل بازدید/ اردو/ خرید: برای این جلسه می توانید از مجموعه پروازی آسمان ری واقع در محور ورامین- تهران بازدید نمایید. در این مجموعه باند پرواز، هواپیماهای مدل (کنترل از راه دور)، آشیانه ی مدل های مختلفی از هلی کوپتر و هواپیما در ابعاد کوچک برای بازدید و استفاده ی علاقمندان وجود دارد. برای اطلاع بیشتر به لینک زیر مراجعه کنید.

http://www.tebyan.net/2010/8/15/133733.html

منابع مطالعه: کتاب بسیار جالب و انگلیسی زبان Model Aircraft Aerodynamics به مباحث آرودینامیک هواپیمای مدل پرداخته است، یکی از قسمت های ارزشمند این کتاب فصل آخر آن می باشد که به معرفی ایرفویل های جریان آرام و ارائه منهنی های مشخصه آن پرداخته است.
ساخت هواپیمای مدل گلایدر - جلسه هفتم

-  فایل معرفی شده زیر شما را با نحوه طراحی و ساخت هواپیمای مدل گلایدر بیشتر آشنا می سازد.

مطالب مرتبط:

ساخت هواپیمای مدل گلایدر - جلسه اول

ساخت هواپیمای مدل گلایدر - جلسه دوم

ساخت هواپیمای مدل گلایدر - جلسه سوم

ساخت هواپیمای مدل گلایدر - جلسه چهارم

ساخت هواپیمای مدل گلایدر - جلسه پنجم

ساخت هواپیمای مدل گلایدر - جلسه ششم

ساخت هواپیمای مدل گلایدر - جلسه هشتم

بخش پژوهش های دانش آموزی - تهیه: شیرین غفاری جهرمی

تنظیم: فاطمه گودرزی