تبیان، دستیار زندگی
این جلسه می خواهیم ایرفویل بال را مانند آنچه برای دم ها انجام دادید، در آورده و سپس هر دو بال را صافکاری کنید. چون درآوردن ایرفویل بال ها وقت گیر و نیازمند...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ساخت هواپیمای مدل گلایدر - جلسه ششم

اهداف:

آشنایی با نحوه در آوردن ایرفویل بال و صافکاری

وسایل مورد نیاز:

کاتر
    تیغ اضافه کاتر
    بال های بریده شده در جلسه چهارم
    سمباده نرم
    روپوش کارگاه
    ماسک

صافکاری بال
در این جلسه می خواهیم ایرفویل بال را مانند آنچه برای دم ها انجام دادید، در آورده و سپس هر دو بال را صافکاری کنید. چون درآوردن ایرفویل بال ها وقت گیر و نیازمند دقت بالاست یک جلسه ی کامل را به آن اختصاص دهید.

ساخت هواپیمای مدل گلایدر - جلسه ششم

توجه: در صورت دسترسی و مهارت در استفاده از دستگاه سیم داغ (Hot Wire) مانند آنچه در پاورپوینت درس دیده اید، استفاده از آن توصیه می شود، در غیر این صورت روش کار با کاتر که در زیر بحث شده است جواب گو است.

مراحل رسم ایرفویل روی مقطع نوک و ریشه (جایی که قرار است به بدنه بچسبد) بال دقیقاً مانند دم افقی است. (نکاتی که در جلسه قبل اشاره شد را مرور کنید.) باید توجه داشت چون طول هر بال نسبتاً زیاد است به هنگام برش باید دقت و حوصله به خرج داد. ابتدا از مقطع نوک بال شروع کرده و اطراف منحنی ایرفویل را که رسم کرده اید، لایه برداری کنید. (سر کاتر می تواند به اندازه انگشت کوچک دست بیرون باشد.) دقت شود که تیغ کاتر نو و تیز باشد و از فشار زیاد دست بپرهیزید. همان طور که قبلاً گفته شد بهتر است برش با اندکی فاصله از خطوط ایرفویل انجام شود و این فاصله بعداً با سمباده برطرف گردد.

یادآوری: از آنجایی که بال های گلایدر اعضای تولید کننده ی نیروی برآ هستند، ضخامت آن ها از مقطع نوک تا ریشه باید ثابت باشد و هنگام برش دقت شود که هیچ جای آن بخصوص انتهای ایرفویل ها نازک نشود.

توضیح: منظور از ایرفویل ها شکل ایرفویل در سرتاسر بال است که مانند ایرفویل هایی است که با فواصل میکرونی کنار هم چیده شده باشند.


پس از اتمام برش بال ها را با هم مقایسه کنید، مطلوب است ضخامت بال ها اندکی از ایرفویل رسم شده بیشتر باشد تا در صافکاری با سمباده برطرف شود. مهم ترین نکته در این بخش حفظ تقارن بال هاست. یعنی حاصل کار هر دو دسته باید دو بال عین هم با ضخامت مساوی باشد. علت قرار دادن حاشیه اطمینان در برش نیز همین است.

اکنون هر دسته با سمباده ی نرم سطح بال خود را سمباده بزند. در هنگام سمباده زدن باید از فشار زیاد دست پرهیز کرد و بال ها را روی میز قرار داد. بهتر است دو دسته بال های خود را روی یک میز قرار داده و نزدیک به هم کار کنند تا مراقب تشابه بال ها با یکدیگر باشند.


توجه 1: سطح زیرین بال ها احتیاج به سمباده ندارد.
توجه 2: برای اطمینان از حاصل کار خود به پاورپوینت درس بخش ساخت بال مراجعه کنید و بال های خود را مقایسه کنید.

پس از پایان کار بال ها را تا زمان چسباندن در همان محل دور از دسترس قرار دهید.

تکلیف: از بال های خود به صورت کنار هم، در جهات مختلف، عکس تهیه کنید.

منابع مطالعه: کتاب Low-Speed Aerodynamics کتابی است مفید که به مباحث آیرو دینامیک جریان آرام (کم سرعت) پرداخته است، این کتاب برای آشنایی با رفتار هوا در سرعت های کم و بسیار کم است که در تحلیل و پیش بینی رفتار هواپیماهای بدون سرنشین و گلایدر ها بسیار مفید است.

ساخت هواپیمای مدل گلایدر - جلسه ششم

دانلود کتاب


 مطالب مرتبط:

ساخت هواپیمای مدل گلایدر - جلسه اول

ساخت هواپیمای مدل گلایدر - جلسه دوم

ساخت هواپیمای مدل گلایدر - جلسه سوم

ساخت هواپیمای مدل گلایدر - جلسه چهارم

ساخت هواپیمای مدل گلایدر - جلسه پنجم

ساخت هواپیمای مدل گلایدر - جلسه هفتم

ساخت هواپیمای مدل گلایدر - جلسه هشتم

بخش پژوهش های دانش آموزی - تهیه: شیرین غفاری جهرمی

تنظیم: فاطمه گودرزی