تبیان، دستیار زندگی
بدنه در هواپیما وظایف حمل خلبان، مسافر و یا سوخت و تجهیزات را دارد. همچنین دم را نسبت به بال در فاصله مناسبی نگه می دارد. در ساخت گلایدر باید سعی شود ...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ساخت هواپیمای مدل گلایدر - جلسه پنجم

اهداف:

آشنایی با نحوه ساخت بدنه و صافکاری دم

وسایل مورد نیاز:

ابزار رسم و برش و سمباده
     لباس کار و ماسک
     یک نسخه A3 از نقشه بدنه هواپیما و نقشه های دم
     یک تخته یونولیت 10cm و باقیمانده یونولیت 2cm برای برش دم جدید در صورت لزوم
     قطعات دم ساخته شده در جلسه ی قبل

ساخت بدنه
بدنه در هواپیما وظایف حمل خلبان، مسافر و یا سوخت و تجهیزات را دارد. همچنین دم را نسبت به بال در فاصله مناسبی نگه می دارد. در ساخت گلایدر باید سعی شود بدنه، با حداقل وزن، کمترین حجم را اشغال کرده و دارای بهترین کارایی در این حالت باشد. یکی از مهمترین برترین های مواد یونولیتی قابلیت شکل گیری آن هاست. در این جلسه بدنه ی گلایدر را مطابق نقشه از یونولیت در می آوریم و بقیه ایرفویل قطعات دم را نیز از یونولیت جدا می کنیم.

شکل ایرفویل را که در جلسه ی اول رسم کرده اید مجدداً رسم نمایید. به شکل ایرفویل توجه نمایید. همان طور که می بینید ایرفویل یک منحنی بسته است. سعی کنید شکل ایرفویل را با ماژیک و با فشار اندک دست، روی مقطع هر یک از دم ها مطابق شکل زیر رسم کنید.

باید دقت نمایید، اگر قطعه را عمودی در دست گرفته اید، به هیچ نقطه ای از آن فشار زیادی وارد نکنید. در این صورت احتمال دارد قطعه فرو رود یا بشکند. بهتر است قطعه را به صورت افقی روی میز قرار داده و سپس ایرفویل رسم کنید.

دقت شود که اگر ایرفویل برعکس رسم شود نتیجه ی عکس می دهد پس به شکل زیر خوب توجه داشته باشید.(در صورت لزوم یک نمونه برای خود رسم نمایید)

دقت داشته باشید که سر گرد ایرفویل در سر و قاعده ی دم به یک سمت است. (مجدداً به شکل توجه کنید)

ساخت هواپیمای مدل گلایدر - جلسه پنجم

ایرفویل دم

پس از رسم ایرفویل در حالی که قطعات را به طور افقی روی میز قرار داده اند با کاتری که تیغه ی آن حداکثر دو بند انگشت باز باشد به آرامی از نقطه ی تماس منحنی ایرفویل با حاشیه ی بالایی  قطعه کاتر را به صورت افقی قرار داده و با فشار اندک مسیر منحنی را تا نوک ایرفویل طی کنید. دقت کنید که لازم نیست حتماً از روی خطی که کشیده اید ببرید بلکه بهتر است کمی بالاتر از آن خط حرکت کنید. حرکت آرام دست بسیار ضروری است. باید همه طول تیغه ی کاتر به یک اندازه در یونولیت فرو رود. می توانید در چند مرحله برش را انجام دهید.

به همین ترتیب ایرفویل قاعده دم را هم ببرید. بخش های اضافی وسط دم را با الگو قرار دادن قسمت بریده شده، با ظرافت برش دهید. اکنون باید سطح منحنی ناصافی در دست داشته باشید (البته هر چه مهارت برش بهتر باشد ناصافی قطعه کمتر خواهد بود) بررسی کنید که شکل قطعه یکنواخت باشد و یک بار دیگر قطعه را اندازه گیری کنید.

این کار را برای هر سه قطعه ی دم انجام دهید و سپس ماسک های خود را روی صورت گذاشته با سمباده ی نرم تر سطح قطعات را سمباده بزنید. (نحوه کار با سمباده را از جلسه دوم مرور کنید.)

در هنگام سمباده زدن توجه داشته باشید که حدود منحنی ایرفویل را رعایت کنید و فشار اضافی به برخی نقاط وارد نکنید که باعث تغییر شکل قطعه گردد. هدف تنها آن است که سطح  قطعه صاف و یکدست شود . در این حین دسته ای که بدنه ی گلایدر خود را می سازد باید به نکاتی که در دو جلسه ی گذشته آموخته اید توجه داشته باشید و قطعه ی خود را با توجه به معیارهای گفته شده از لحاظ برش خوب و بد و تطابق اندازه ها با نقشه بررسی کنید و در صورت لزوم اصلاح نمایید.

اگر دسته ای هنگام سمباده قطعه ی خود را خراب کند، باید قطعه ی جدید را مجدداً ببرید. باید توجه داشته باشید دم را از یونولیت 2cm ببرید (مطابق جلسه قبل) اگر قطعه ی خراب شده یکی از دم های افقی است دقت شود که ایرفویل آن عکس دیگری است یعنی اگر دو قطعه ی دم افقی را روی هم قرار دهید ایرفویل ها مانند شکل زیر خواهد بود:

ساخت هواپیمای مدل گلایدر - جلسه پنجم

در انتها قطعات را جمع آوری کرده و در محل مخصوص نگه داری کنید. می توانید براده های سمباده را با جارو برقی یا جاروی پلاستیکی جمع آوری کنید. تا پایان نظافت محل کار و لباس کار، ماسک خود را روی صورت نگه دارید.

تکلیف: از مراحل کار ساخت بدنه گلایدر خود تصویر برداری کرده و همراه با توضیح ، بصورت یک گزارش تصویری برای ما ارسال نمایید.

منابع مطالعه: کتاب "چگونه یک هواپیمای مدل قابل پرواز بسازیم؟ " حاوی آموزش تصویری ساخت ۱۳ مدل هواپیمای فوق العاده زیبا و قابل پرواز (با نقشه کامل و آموزش پرواز صحیح هر مدل)، ۲مدل قایق (قابل شناور )، ۱ مدل خودرو و……. است و شامل مطالبی همچون اطلاعات عمومی پرواز، طراحی مدل ،اصول ساخت هواپیماهای مدل و …. می باشد.

چکیده کتاب:
فصل اول: ” اطلاعات عمومی پرواز ” شامل مباحثی همچون آیرودینامیک ، نیروی برا و پسا ،فرامین یا سطوح فرمان و…..
فصل دوم: ” آموزش عمومی طرح های مدل ” شامل آموزش کلی ساخت، وسائل و ابزارهای مورد نیاز و نکاتی که هنگام ساخت مدل باید به آنها توجه کنیم
فصل سوم: آموزش تصویری ساخت ۱۳ مدل هواپیمای فوق العاده زیبا و قابل پرواز (با نقشه کامل و آموزش پرواز صحیح هر مدل) ، ۲مدل قایق (قابل شناور ) ، ۱ مدل خودرو.

ساخت هواپیمای مدل گلایدر - جلسه پنجم

دانلود کتاب

مطالب مرتبط:

ساخت هواپیمای مدل گلایدر - جلسه اول

ساخت هواپیمای مدل گلایدر - جلسه دوم

ساخت هواپیمای مدل گلایدر - جلسه سوم

ساخت هواپیمای مدل گلایدر - جلسه چهارم

ساخت هواپیمای مدل گلایدر - جلسه ششم

ساخت هواپیمای مدل گلایدر - جلسه هفتم

ساخت هواپیمای مدل گلایدر - جلسه هشتم

بخش پژوهش های دانش آموزی - تهیه: شیرین غفاری جهرمی

تنظیم: فاطمه گودرزی