تبیان، دستیار زندگی
علی پورکیانی تهیه کننده برنامه نیمه سوم در خصوص رویکرد صدا و سیما به پخش برنامه هایی که ارتقاء سلیقه مخاطب را در بر داشته باشد به خبرنگار تبیان گفت: ارتقاء سلیقه مخاطب یکی از اصولی است که رسانه ها باید به آن توجه کنند. با تکیه بر این اصل طراحی چند برنامه
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بحث های اصولی نیاز ورزش است


علی پورکیانی  تهیه کننده برنامه نیمه سوم در خصوص رویکرد صدا و سیما به پخش برنامه هایی که ارتقاء سلیقه مخاطب را در بر داشته باشد به خبرنگار تبیان گفت: ارتقاء سلیقه مخاطب یکی از اصولی است که رسانه ها باید به آن توجه کنند.
علی پورکیانی

با تکیه بر این اصل طراحی چند برنامه در دستور کار صدا و سیما قرارگرفته است. البته پیش از این هم چنین برنامه هایی وجود داشت اما شاهد وقفه در این امر بوده ایم. اکنون با حمایت مدیران صدا وسیما چنین برنامه هایی در ساعات مناسب و به شکل اجرایی بهتر در صدد پر کردن این خلاء هستند.

خوشبختانه ذائقه مردم تا حدود زیادی به سمت چنین برنامه هایی گرایش پیدا کرده و ما باید از این فرصت به خوبی استفاده کنیم. در این برنامه ها باید نقد به شکل منصفانه باشد و طرفین اجازه دفاع از خود را داشته باشند. نباید یک طرفه به قاضی برویم چون به این شکل اساس کار به هم می ریزد. باید در چنین برنامه هایی مراقب باشیم تا شخصیت افراد تخریب نشود. البته رعایت چنین ظرافت هایی کار را سخت می کند.

در فرصت موجود باید این واقعیت را که ورزش فقط فوتبال و اخبار حاشیه ای آن نیست اشاعه دهیم که به طور قطع در این راه یک دست صدا ندارد. همه باید دست به دست هم بدهند تا چنین رویه ای بر کار و بار ورزش ما حاکم شود. خوشبختانه ما با حمایت مسئولان امر در این مسیر گام برمی داریم و امیدوارم رسانه های مکتوب نیز ما را یاری دهند.

وقتی همه باور داریم که رسانه ها در فرهنگ سازی موثر هستند پس وظیفه داریم که به رسالت خود عمل کنیم. در راه فرهنگ سازی ما با دوبخش مهم روبر هستیم. به نظرم ابتدا مدیران و مربیان باید در رفتارهای خود اصلاح ایجاد کنند. پس از آن این رسانه ها هستند که باید با انعکاس رفتار های خوب در این باره الگو سازی کنند تا نسل جوان با مدد از آن به سوی کمال برود. گمان می کنم اجرای برنامه های ریشه ای و چالشی باعث می شود تا مدیران با کسب تجربه در این برنامه ها آستانه تحمل خود را بالا ببرند و در آن حفظ حرمت هم را تمرین کنند.

خوشبختانه ذائقه مردم تا حدود زیادی به سمت چنین برنامه هایی گرایش پیدا کرده و ما باید از این فرصت به خوبی استفاده کنیم. در این برنامه ها باید نقد به شکل منصفانه باشد و طرفین اجازه دفاع از خود را داشته باشند. نباید یک طرفه به قاضی برویم چون به این شکل اساس کار به هم می ریزد. باید در چنین برنامه هایی مراقب باشیم تا شخصیت افراد تخریب نشود. البته رعایت چنین ظرافت هایی کار را سخت می کند

متاسفانه دوری از هم و مصاحبه های انفرادی باعث شده تا مصاحبه شونده بدون حضور نفر مقابل هر سخنی بر زبان بیاورد که این حرکت خوبی نیست. من متاسف می شوم وقتی مسئولی اهالی رسانه را متهم به خطا و خلاف می کند. تجربه به من ثابت کرده که اگر زمینه خطا توسط مسئولان ورزش به وجود نیاید رسانه ای و یا هر فرد دیگری نمی تواند وارد آن وادی شود.

گاهی از حضور مسئولان ورزش در یک برنامه و رعایت نکردن حرمت یکدیگر متعجب می شوم. این روزها بحث پرداختن به مسایل فرهنگی و اخلاقی یکی از مطالبات به حق مردم است که باید با کمک هم در راه تحقق آن گام برداریم.

بهمن اسدی

بخش ورزشی تبیان